Hopp til hovedinnhold

Camilla krisesenter for mishandla og voldtatte kvinner

Oslo Kommune Kulturetaten: Camilla krisesenter for mishandla og voldtatte kvinner skrev historie med sitt sosiale nybrottsarbeid og hjelp til selvhjelp for voldsutsatte kvinner, det første krisesenteret i Norden. Arkivet utgjør en helhetlig og avgjørende dokumentasjon over arbeidet med et av tidens viktige kvinnesaksspørsmål.
Publisert 11. desember 2024 | Oppdatert 28. april 2026

Camilla krisesenter åpnet i Oslo 2. mai 1978. Dette var det første krisesenteret i Norden. Krisesentergruppa i Oslo ble startet to år før. Fra 1977 drev de Krisetelefonen. I 1978 fikk de tilsagn om støtte til et krisesenter av Sosialdepartementet, som tvang Oslo kommune med.

Materialet strekker seg fra rundt 1977 og frem til nedleggingen av Camilla krisesenter i 1990. Det viser oppstarten, hvordan mishandling av kvinner gikk fra å være familiært til offentlig anliggende og hvordan en flat organisasjonsstruktur fra 1970-tallet ble tvunget over i hierarkisk oppbygging. Det gir også et viktig tidsbilde av en grasrotbevegelse på 1970-tallet. Camilla krisesenter var pådriver og modell for etableringen av krisesentre i hele landet.