Hopp til hovedinnhold

Minnetavle av sisti reinskinn signert av H.M. Kong Olav V, 9. oktober 1989

Sametinget: Minnetavlen av sisti reinskinn som H.M. Kong Olav V signerte i forbindelse med åpningen av det første Sametinget 9. oktober 1989 er utstilt i sametingsbygningen i Karasjok
Publisert 05. januar 2021 | Oppdatert 28. april 2026

Tavlen består av et garvet reinskinn spent opp i en ramme på tradisjonelt vis. I ettertid er kongens signatur blitt sydd inn med tinntråd på skinnet for å bevare den. Minnetavlen dokumenterer viktigheten av Kongens tilstedeværelse ved etableringen av Sametinget som folkevalgt organ og første urfolksparlament. Det er et sterkt symbol på styrkingen av samenes politiske likeverd, identitet, kultur og samfunnsliv. Som en del av registret til Norges dokumentarv vil det unike reinskinnet – med sin særegne estetiske uttrykksform - synliggjøre en sjelden historisk hendelse, og bidra til økt anerkjennelse av samenes politiske status i Norge.

Sametingets presentasjon av dokumentet

Få en omvisning i Sametinget her

Se sendingen fra åpningen av Sametinget i 1989 med Kong Olav her

Se lanseringen av nominasjonen i desember 2020 her: