Jeg vil ikke sitte på en stol slik jeg gjør hver j… dag
En voksen og en ungdom har sett forestillingen Jukebox av Lille Hålogaland teater, Hålogalands eget barne- ungdomsteater.
PERSONER
En voksen
En ungdom
En voksen og en ungdom har sett forestillingen Jukebox av Lille Hålogaland teater, Hålogalands eget barne- ungdomsteater.
Forestillingen tok dem tilbake til 1971, det året Hålogaland teater ble etablert. I en egen tidsriktig kafé fikk de servert forfriskninger, mens de reiste tilbake i tid. På scenen sto det en jukebox som alle kafébordene fikk en mynt til. Ved hjelp av menyen kunne de velge hvilket nummer de ønsket å se. Menyen var variert med innslag av tidsriktig reklame, musikk, husmorsmøter og nyhetsopplesning. Alle numrene ble spilt av ungdommene selv. Det kan virke som om begge to er i godt humør etter forestillingen.
EN VOKSEN
Dette intervjuet skal være mellom en voksen som er meg og en ung person som er deg. Vi skal ha en samtale om forestillingen.
Det skal være interessant å høre om vår opplevelse av forestillingen fordi vi har ulik alder og kanskje derfor opplever verden forskjellig. Er det noe mer som gjør oss ulike?
EN UNGDOM
Nei, vi har jo ganske lik teatersans tror jeg… kanskje du liker mer snakking.
EN VOKSEN
Tror du vi har ulikt syn på verden?
EN UNGDOM
Nei...eller kanskje...nei.
EN VOKSEN
Er du en uferdig voksen?
EN UNGDOM
Ja.
EN VOKSEN
Hva er du nå da?
EN UNGDOM
14 år, jeg kommer jo til å bli voksen en gang.
Fra forestillingen «Jukebox». Foto: Bjarte Aarmo Lund.
EN VOKSEN
Ja. Noen sier at ungdom er stengt for ombygging er du det?
EN UNGDOM
Ja.
EN VOKSEN
Hva betyr det i forhold til at jeg skal intervjue deg om teaterstykket vi har sett. Kommer jeg ikke til å nå inn til deg?
EN UNGDOM
Jeg skal være ærlig når jeg svarer.
EN VOKSEN
Kan jeg mer enn deg fordi jeg er voksen?
EN UNGDOM
Alle er forskjellige, noen har opplevd mye andre har opplevd lite.
Kanskje voksne har opplevd mer fordi de har levd lengre, men ikke alle voksne. Jeg har opplevd en del.
*
EN VOKSEN
Hva synes du om forestillingen?
EN UNGDOM
Det var helt meningsløst, men artig. Greit å se hvordan de hadde det før, på 70-tallet. Tror ikke det var meningen at det skulle være noe mer enn det.
Fra forestillingen «Jukebox». Foto: Bjarte Aarmo Lund.
EN VOKSEN
Er det greit at teater er meningsløst?
EN UNGDOM
Ja, det syns jeg. Deilig at noe bare er underholdende.
EN VOKSEN
Jeg reagerte litt på at de bare tok opp koselige minner fra 70-tallet.
Utenom litt kvinnefrigjøring hadde de ikke med noe om andre konflikter. Tror du det er fordi det er unge mennesker som spiller?
EN UNGDOM
Nei, dette skulle ikke få folk til å tenke på det dårlige med 70-tallet, men det gode. Mange voksne hadde nok reagert hvis de hadde med noe veldig brutalt. Dette skulle være en feel good forestilling om 70-tallet og det var det.
EN VOKSEN
Hva likte du best med forestillingen?
EN UNGDOM
At vi selv valgte hvilket nummer vi ville se. Det var tøft når samme nummer ble spilt to ganger etter hverandre bare fordi noen publikummere ville se det igjen. Vi kunne kontrollere det. Man tilrettela sitt eget teater. Ungdom er så lei av å komme inn i et mørkt rom og så står det en person der og så skal du bare se på noe du ikke velger selv. Vi er lei av at alle andre skal bestemme.
EN VOKSEN
Tror du mange ungdommer har det sånn?
EN UNGDOM
De jeg kjenner…
Jeg har sett en del teater i det siste der vi kunne gå rundt og delta litt i forestillingen. Det liker jeg. Jeg hadde med en kamerat på det en gang, han likte det også. Jeg liker performance, det er mer som et bilde, et levende bilde. Det er så kjedelig å sitte i ro. Skriv det som overskrift på intervjuet at; "Jeg vil ikke sitte på en stol slik jeg gjør hver dag. Eller skriv; hver jævla dag. Eller nei skriv; hver j… prikk prikk dag, det høres bedre ut.
EN VOKSEN
Du har sett en del teater du da?
EN UNGDOM
Ja, jeg har kulturelle foreldre fra topp til tå.
Det verste jeg har sett var Bildet av Dorian Gray. Sånn må de ikke vise.
EN VOKSEN
Syntes du de skuespillerne vi så i dag spilte bra?
EN UNGDOM
De levde seg inn i rollene. Det synes jeg gode skuespillere skal gjøre.
De må leve seg 100% inn i ulike personligheter. De dårlige klarer ikke det.
EN VOKSEN
Hadde det vært bedre hvis det var voksne som spilte?
EN UNGDOM
Nei, ungdommer har jo lavere status da, men det hadde ikke vært noe bedre. Det hadde vært dårligere hvis det var voksne som spilte, fordi de er gamle. Ungdommene hadde en avstand til karakterene, fordi de ikke er gamle selv. Det gjorde det artig og livlig.
Hadde voksne spilt hadde det vært en skandale.
EN VOKSEN
Scenografi?
EN UNGDOM
De er heldige som har så proffe folk med seg. Det er ikke alle barneforestillinger som har det.
EN VOKSEN
Katrine Strøm har hatt regi, hun som lagde Usynlig, forestillingen som var på biblioteket. Var du og så den?
EN UNGDOM
Ja. Hun er flink. På Usynlig fikk vi også være med å bestemme hva som skulle skje. Vi gikk rundt på biblioteket med øreklokker mens det skjedde ting rundt oss. Hun har skjønt det at det er bra å la folk få være med og ikke bare sitte i ro.
EN VOKSEN
På Lille Hålogaland har de hatt audition for å bestemme hvem som skulle være med på teatergruppen. Det har vært en del kritikk mot den typen utvelgelse av unge mennesker, særlig når det gjelder fritidsaktiviteter de skal gå på. Hva synes du om det?
EN UNGDOM
Nei, det er bra at de beste blir plukket ut. Teater blir mer og mer populært blant ungdom. Teatret må satse sånn som fotballen gjør, hvis ikke blir det ikke bra og da orker ingen å være med. Det er viktig at teater kommer frem.
Det er ofte en som er dårlig som ødelegger for alle talentene.
EN VOKSEN
Har du talent?
EN UNGDOM
Alle har et talent i teater, men de som er motivert har det mer enn andre og de må få være med. Jeg er ikke motivert for teater.
De som spilte i dag var motivert, derfor er de flinke. Men nå må jeg dra hjem.
Fra forestillingen «Jukebox».
EN VOKSEN
Skal jeg kjøre deg hjem?
EN UNGDOM
Nei, jeg kan gå.
EN VOKSEN
Jeg kan kjøre deg, som takk for intervjuet.
EN UNGDOM
Nei, jeg kan gå.
EN VOKSEN
Er du sikker?
EN UNGDOM
Ja, jeg kan gå.
EN VOKSEN
Er du sikker?
EN UNGDOM
Dette virker akkurat som en teaterscene, en sånn dialog du sikkert liker.
Skal jeg kjøre deg? Nei? Skal jeg kjøre deg? Nei. Jeg kan kjøre deg?
Nei, det går bra. Men jeg kan kjøre deg.
EN VOKSEN
Synes du det er en bra dialog for teater?
EN UNGDOM
Ja.
EN VOKSEN
Hvorfor?
EN UNGDOM
Det er noe merkelig, noe som ikke matsjer, noe som er feil, det er artig.
Når noe skurrer. Noe du begynner å tenke på når du hører det.
EN VOKSEN
Men i forestillingen i dag var det ingenting som skurret?
EN UNGDOM
Nei, men det må ikke skurre hele tiden, det må ikke det.
Begge deler er like bra.
Men nå må jeg gå.
Bidrag til artikkelserien «Ung i kunsten» av Rebekka Brox Liabø dramatiker og teaterfaglig skrivepedagog. En ungdom bidrar med ord til teksten.
07.12.11
Bidrag til artikkelserien «Ung i kunsten» av Rebekka Brox Liabø dramatiker og teaterfaglig skrivepedagog. En ungdom bidrar med ord til teksten.
07.12.11