En stein er en bit av jordkloden
Jeg har hundrevis av stein og alle er plukket fordi de har en helt spesiell form eller farge.
De er samlet fra mange land og steder i verden og de er alle gamle, veldig, veldig gamle.
Ti steiner ligger i hver sin pose av tøy. Barna får sin pose, og uten å kikke ned i posen skal vi gjøre et lite eksperiment.
"Tror dere at hånda har hukommelse?" spør jeg.
"Ja! For når æ tænke på kordan hånda mi e når æ kjenne på vår leire, da bli hånda mi tung og glatt, helt av sa sjøl, så det e akkurat som om hånda huske den leira."
Dermed har vi konstatert at hånda kan huske, og alle sitter med en stein i hånda, en stein som ingen har sett fordi den er gjemt i en pose. Hånda skal bli kjent med steinen. Steinen skal lage et avtrykk i hånda, Vi bruker lang tid. Så lang tid at steinen er blitt varm og hånda har fått steinens form. Da må alle slippe steinen. Alle har et bilde av sin spesielle stein. Fargen. Det spesielle kjennemerket.
"Min stein e som et bein."
"Min har et hull som e akkurat passe te tommeltotten."
Posene samles inn og alle steinene tømmes ut i en stor haug.
Alle er ivrige. Vil hånd og stein finne hverandre igjen?
"Hva kan vi bruke en lykkestein til?" spør jeg.
Dette spørsmålet har vi hatt med oss gjennom flere uker. Alle har mange tanker om det.
At alt skal gå litt bedre. At vi blir så glad i lykkesteinen fordi den er så fin. At vi vil gjemme den på et hemmelig sted. At vi vil ha den for oss selv, som en hemmelighet. At vi klarer å svømme selv om vi er redde, bare vi har en lykkestein i badebuksa.
Plutselig skyter det en hånd opp i været, han er ivrig, må reise seg, han forteller som om det er helt innlysende:
"Å!! Lykkesteinen gir oss bedre sælvtillit!! Hvis æ ska gjør nåkka som æ grue mæ te, og hvis æ har ein lykkestein, da tror æ jo at den virke, og da tænke æ jo at det kjæm te å gå bra, og når æ tænke at det går bra, da går det jo bra!!"
Cirka Teater ønsker i dette prosjektet å invitere barna inn i det skapende sceniske rommet.
Fantasi, lek og sanseopplevelser er utgangspunkt for kreative historier.
Cirka Teater har et visuelt teaterspråk, og denne gangen tar vi med vårt eget skyggeteater.
Barna skal møte vårt visuelle språk og være med i våre kreative prosesser.
Tema
Det finnes stein på jorda som er millioner, kanskje milliarder år gammel.
Tanken på å holde en slik eldgammel bit av jordkloden i hånda, åpner for spørsmål og trekker oss mot naturens iboende magi.
Hva om all denne tiden som steinen har eksistret har gitt den en helt spesiell kraft, en magisk kraft?
Vi vil gi barna et reelt og mangfoldig møte med mange steiner. Vi vil sammen med dem fabulere rundt steinens alder. Hvis den var levende, så hadde den sett og hørt og opplevd mer enn noe annet på jorda. Kan vi dikte oss inn i steinens historier? Vet den noe vi ikke vet?
En historie begynner slik
Jordkloden er sliten. Den har ikke lenger krefter til å reparere seg selv, slik den har gjort gjennom tusener av år. Derfor kaller jordkloden sine klokeste steiner til råd.
Jordsteinen, Ildesteinen, Himmelsteinen og Havsteinen møtes.
De savner tiden da menneskene lyttet. Tiden da mennesket hørte på hva steinen hadde å si.
Plutselig dumper en ung stein ned mellom de gamle, kloke steinene.
Han kaller seg en lykkestein. Han bor i lomma til et menneske. Hun hvisker hemmeligheter til han.
Materiale
Dette er et tverrkunstnerisk prosjekt der deltagerne får økt sin kompetanse på flere områder.
Vi arbeider med konkrete, visuelle materialer, og beveger oss mellom billedkunsten, figurteatret og den litterære historiefortellingen.
Vi har valgt materiale fra naturen omkring oss. Vår egen steinsamling er prosjektets inspirasjonsmateriale. Av stein bygges rom. Barnas byggverk blir scenografi for deler av historiene vi dikter fram. Videre overføres historier til figurer som brukes i skyggeteatret.
Skyggeteatret gir rom for eksperimentering og lek, og inviterer til kollektive prosesser.
Målgruppe
Prosjektet retter seg mot barn i grunnskolen, fortrinnsvis 5.-trinn, men vil i sommer også prøves ut i grupper der barn og voksne arbeider sammen.
"En stein er en bit av jordkloden" ble i vinter gjennomført på Lilleby Skole i Trondheim.
Alle elever i 5.trinn var del av prosjektet.
Lilleby Skole ligger i nabolaget til Cirka Teaters lokaler. Elevene kunne derfor komme til oss, i små grupper, flere grupper hver dag.
Det har vært en stor styrke for prosjektet å kunne invitere barna inn til vår arbeidsplass.
I Cirka Teaters lokaler møter elevene en annen atmosfære. De får være i rom som er tilrettelagt for produksjon. Det er nytt og interessant å være i verksteder der det skapes figurer og scenografi for teater og dermed få møte teatrets verden på innsida.
Barna tunes inn til en oppmerksomhet mot det som er annerledes. De skjerpes og inspireres av Cirka Teaters lager av merkelige byggverk, maskiner, rekvisitter. Denne årvåkenheten blir grunnlaget for den prosessen vi setter i gang, og som vi viderefører på elevenes egen skole.
Prosjektet på Lilleby skole skulle ende opp i en egen forestilling. Vi arbeidet med elevene i 3 hele uker. Hver elev fikk komme til Cirka Teater flere ganger gjennom prosjektperioden.
Dette var helt tydelig populært, og mange ønsket seg mye lengre tid i verkstedet.
Vi arbeider med grupper som er sammensatt i forskjellige størrelser. Fra 12 elever i hver gruppe og helt ned til 3 elever. Det har vært veldig viktig for oss at alle elevene får sin plass i prosjektet. Hver enkelt elev skal kjenne at han/hun er del av den store felles skapende prosessen.
Dette målet kan gi store utfordringer i grupper med barn som har behov for tilrettelagt undervisning.
Vi bruker derfor tid på dialog med lærere for å sette gruppene sammen.
Vi fotograferer hele prosessen for hvert enkelt barn, og alle får sin loggbok tilslutt i prosjektet, med bilder og tekster av barnets arbeid, og bilder av barnet i prosess sammen med de andre.
På Lilleby skole avsluttet prosjektet med forestilling for foreldre og søsken, i gymsalen på skolen.
Sterke, fargerike historier med figurer og dramatikk skapt av barna, ble vist i prosjektets egen mobile skyggeteaterscene.
Videre planer
Under Olavsfestdagene i Trondheim vil prosjektet være åpnet for grupper av barn og voksne i sammensatt gruppe.
"En stein er en bit av jordkloden" skal høsten 2010 videre til skoler i Møre og Romsdal og til barn på 4. trinn i Sandefjord.
Vikåsen skole i Trondheim skal få et større prosjekt der "En stein er en bit av jordkloden" er utgangspunkt, og der vi trekker flere kunstnere inn i arbeidet.
Anne Marit Sæther vil invitere til møte med prosjektet på Norsk Skuespillersenter i Oslo i september 2010.