Fri improvisasjon for barn
Vi hadde med egne instrumenter og ved hjelp av musikalske eksempler prøvde vi å etablere en dialog basert på barnas egne musikalske erfaringer.
Vi utformet et opplegg, basert på tidligere erfaringer (Kindernoise på Festspillene 2007, samt forskjellige prosjekter i flere barnehager). Vi kom fram til planen om at vi først skulle reise rundt i barnehagene og besøke barna, snakke litt om musikalske parametre og hvordan vi og de oppfatter musikk. Vi hadde med egne instrumenter og ved hjelp av musikalske eksempler prøvde vi å etablere en dialog basert på barnas egne musikalske erfaringer.
Opptak fra Sandsli Barnehage:
Opptak fra Sandsli Barnehage:
Vi fokuserte først på selve begrepet musikk (liker dere musikk? hva er musikk? osv), deretter snakket vi om instrumenter og hvordan de kan spilles på (sterkt/svakt, rytmisk, raskt/sakte osv), og til slutt snakket vi om hvilke assosiasjoner musikk kan gi (skummel, glad, trist osv) Opplegget var løst og individuelt for hver barnehage og ungene fikk i stor grad selv styre programmet. Innenfor denne rammen prøvde vi å etablere et par enkle musikalske begreper samt forberede barna til innspillingen. Deretter kjøpet og klargjorde vi instrumentene. Vi lånte et lokale av Bergen Kulturskole der vi satte opp et "studio" med klargjorte instrumenter. Vi hadde mange trommer (både akustiske og elektroniske), elgitarer, keyboard og sangmikrofoner. Nok instrumenter til et 20-manns orkester pluss at vi selv spilte på egne gitar/trommer. Dagene var delt inn slik at det kom en barnehage klokken 10.00 og en klokken 12.00. Hver barnehage spilte ca en til en og en halv time med innlagt pause. Det meste av tiden gikk med til spilling/innspilling.
Opptak fra Ytrebygda:
En intensjon var å spille med barna slik vi ville spilt med andre improvisasjonsmusikere, at musikken ikke var ilagt "pedagogiske restriksjoner" eller regler som kunne legge føringer for musikkens utvikling. Vi prøvde å lage så fin musikk vi kunne med barna. Vi hadde besøk av musikerne Stein Urheim og Mads Berven ved to av besøkene. Opplegget var løst, vi ville gi en følelse av at barna var med å styre opplegget, hvis noen kom med forslag eller meninger så tok vi disse på alvor. Del 1 av prosjektet, besøk i barnehagene, spilling og snakking kunne fungert som et eget prosjekt, men del to - innspilling tjente veldig på at vi var fortrolig med barna og at de var forberedt på opplegget.
John Hegre og Nils Are Drønen
John Hegre og Nils Are Drønen