Hemmeligheten
Interaktivt teater er en teaterform kan oppfordre, provosere eller engasjere publikum til å delta i forestillingen.
Tiril Pharo har utviklet interaktivt teater siden 2003. I 2005 laget hun Oppgjøret - en interaktiv forstilling for voksne. I Oppgjøret veksler skuespillerne mellom å være i dialog med publikum og hverandre. Der taes publikum med på råd.
Hemmeligheten er en interaktiv forestilling for barn mellom 3 og 6 år. Forestillingen inviterer til felles undring, dans og sang.
Tiril spiller Frøya, en dame med en hemmelighet. Hun vil dele den med barna. Frøya er gravid i tredje måned, men hun er redd for det nye livet - som mamma. Frøya deler sine tanker med barna og inviterer dem til å undre seg sammen med henne. Når Frøya får del i barnas ekspertise på graviditet, beibier og mammaer, kan hun se lysere på sin nye tilværelse.
Med den interaktive formen får publikum en sanselig opplevelse. Sammen utforsker publikum og skuespiller hvordan mammaer og beibier er knyttet sammen og hva det innebærer å ta vare på et annet menneske – helt fra begynnelsen av.
Tiril tar inn barnas forslag og fantasilek og forestillingen blir en arena for erfaringsbearbeidelse og undring. Forestillingen er ulik fra gang til gang.
I utviklingen av forestillingen har vi hatt flere, litt uvanlige utfordringer.
Det har vært bortimot umulig å prøve frem forestillingen uten publikum. Formen er åpen og avhengig av publikums innspill. Stemningen og fremdriften er umulig å kontrollere uten barn. Vi kom etter hvert fram til at vi måtte prøve utulike ideer med barn og se hvordan det virket. Faren var selvfølgelig at barna ble utsatt for et eksperiment som var så lite vellykket at de ble vaksinert mot teater for resten av livet. Heldigvis skjedde ikke det. Tvert i mot, har vi fått utrolig mye fin respons fra barn som har hjulpet oss fremover i prosessen, og denne måten å prøve på anbefales til andre produksjoner – også de som ikke er interaktive!
Den interaktive formen er krevende både for publikum og utøver. Vi har erfart at særlig de voksne publikummerne må få litt informasjon og formen på forhånd, så de ikke legger begrensninger på barna. Barna har få tillærte oppfatninger om hvordan teater skal være – selv om det hender noen spør – når begynner teateret?-. Men det hender de voksne er redde for å ta oppmeksomhet eller for at barna forstyrrer. Og ja – det er en utfordring når barna tar makten!
Forestillingen har en historie i bunnen som vi vil fortelle og det er en balansegang å få del i barnas råd og erfaringer og å samtidig ta dem med på hele forestillingens reise. Utfordringen har vært å finne frem til elementer som kan flytte oppmerksomheten til barna når de blir distrahert eller forsvinner for langt ut av fiksjonen eller det universet forestillingen vil holdes innenfor.
Hver gang vi har hatt prøver og forestillinger med publikum oppstår fantastiske små øyeblikk der barna åpent deler og sanser sammen med Frøya. Mange av disse magiske øyeblikkene har vi hatt lyst å gjenskape. Men da skyter vi oss selv i foten! Som i alt teater må skuespilleren gjennomleve på nytt hver gang og skape sammen med akkurat de publikummerne som er tilstede. Med Hemmeligheten opplever vi på nytt og på nytt at teater er øyeblikkets kunst.