Min historie
Idéen bak "Min Historie" bygger på et forskningsarbeid gjennomført av Jorunn Melberg omkring det å bruke figurteater i møte med tospråklige barn i barnehagen.
Gjennom å hente inn historier fra det enkelte tospråklige barnets nære kultur/ familie og gi denne historien en kunstnerisk form, viste forprosjektet at den enkeltes historie ble en estetisk impuls, som for det enkelte barnet kan være med på å skape en identitetsopplevelse og styrke barnets selvfølelse. Ulike kulturer møtes gjennom estetiske opplevelser og ny kultur skapes av barn i etterkant. Samtidig får de barnehageansatte et møtepunkt med foreldrene og barna i barnehagen får utvidet sin kunstneriske horisont til å omfatte andre historier.
I vårt prosjekt ville vi ta ideen til Jorunn Melberg videre. 4 studentgrupper fra førskolelærerutdanningen samlet historier i barnehagene, utviklet spill, viste dem i barnehagene og gjorde et dramapedagogisk etterarbeid. Styrken til prosjektet er tverrfagligheten; profesjonell dukkespiller, dramapedagogisk forskningsmiljø, studenter og barnehagehverdag. I vår prosjektsøknad skrev vi blant annet:
Barnehagene tas i bruk som forestillingsarenaer, noe som blant annet er uttrykt i Rammeplanen for barnehagene at er ønskelig. "Sørge for at barn opplever lokale, nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk og at de får møte kunstnere." (Rammeplanen 2006:38) Dette har også et viktig demokratisk element fordi forestillinger som kommer til barna der de aller fleste av dem er, når langt flere enn der foreldre må ta initiativ til å velge kultur på vegne av sine barn.
Forestillingene kan gi det barnet som har kommet med historien et sterkt bevis på at vedkommendes kultur er relevant, viktig, inspirerende for andre og flott å se på. Den sterke betydningen dette har for det enkelte barn så Jorunn Melberg i sitt forprosjekt. For det tredje er det sentralt i vårt nye flerkulturelle land at også små barn skal få oppleve andre stemmer og historier enn våre tradisjonelt norske røtter. Og til sist; gjennom de profesjonelle rammene som vi skal gi forestillingene vil fantastiske nye figurteaterstykker bli skapt, som også skal presenteres på et seminar til diskusjon og inspirasjon for langt flere enn de som er direkte involvert.
Vi erfarer å ha tatt Rammeplanen for barnehagen oppgaver og innhold på alvor. Vi har tenkt helhetlig gjennom å hente materiale fra praksisfeltet, bearbeide materialet og gitt det en kunstnerisk form, for så å gi det tilbake til praksisfeltet sammen med et etterarbeid.
Ved å knytte profesjonelle kunstnere til prosjektet ønsket vi å bidra til forestillinger på et høyt kunstnerisk nivå i barnhagene.
Studentene fikk figurteaterseminar og gjennom profesjonell regi laget de vakre, spennende og fullverdige forestillinger. Slik fikk barna flotte kunstneriske opplevelser inn i sine barnehager, samtidig som de kommende førskolelærerne nå har fått et verktøy til å fortsette å bruke drama med et flerkulturelt perspektiv i barnehagehverdagen når de skal ut i arbeid.