Til Verket!
Prosjektet Til Verket! er et imperativ til skolene fra Norske Kunsthåndverkere.
I et kompendium som skal utgis høsten 2010 har 13 kunsthåndverkere valgt å vise ett eget verk. Ut fra dette verket har de så laget en oppskrift til elever og lærere på hvordan en kan arbeide fram ny resultater i faget kunst og håndverk. Her går kunstformidling og egenaktivitet hånd i hånd. Når kompendiet lanseres på lærerseminar i Kunstindustrimuseet i Oslo høsten 2010, sitter læreren med bilder av 13 ulike kunstverk, 13 utformede oppgaver, 13 nye metoder, nye materialer er i bruk, og nye tanker kommer i sving.
Følgende kunstnere bidrar i Til Verket!:
Inga Blix, Hanne Haukom, Siri Haaskiold, Gro Kollandsrud, Joy Kvamme, Ingrid Larssen, Kari Eng Sverdrup, Esther Slagsvold, Kristin Sæterdal, Anne Thomassen, Solfrid Tormodsgard-Henriksen/Ingunn Wright (fellesarbeid), Dordi Strøm, Linda Lothe.
Smakebiter fra manuskriptet Til Verket!
Kunstneren Joy Kvamme om sitt verk Uro:
Mitt arbeid heter "Uro". Jeg elsker uroer, ting som henger ned fra taket, og som rolig beveger seg rundt. Mens jeg skriver dette, kommer jeg på at jeg hadde en uro med små, flettede fisker, i forskjellige farger, på rommet mitt da jeg var barn. Ofte kan tråden være tynn og lite synlig. Da blir det som om tingene svever i luften av seg selv. Kanskje er det litt likt det å se på et akvarium, bølgene på stranden, fuglene som flyr. Rolige bevegelser i en rytme som kan få oss til å slappe av og roe ned. Dessuten kan uroer skape fine, rare, stilige og finurlige skygger, hvis vi setter på belysning. Det finnes en internasjonalt kjent kunstner som heter Calder, som har laget flotte skulpturelle uroer. Søk på nettet og finn hans arbeider.
Denne oppgaven trenger ikke koste noe særlig med penger. Det kan anvendes brukte, gamle, og også ødelagte, ting. I en uro kan du fremheve og lage en skulptur av små gjenstander, som kanskje er ubetydelige eller lite attraktive i seg selv, men når de settes sammen, så endrer dette seg. Det kan anvendes forskjellige materialer, nye og gamle, men det er lurt å ha et tema som binder gjenstandene sammen. Det som binder sammen gjenstandene kan være størrelse, form, farge, materiale, osv. Vet du om en eske med en samling av noe? Jeg brukte en gammel motor, men det er mange muligheter.
Kunstnerne Solfrid Tormodsgard-Henriksen/IngunnWright formulerer seg slik:
Vi har laget en Mandala, en labyrint av ting i og fra naturen. Mandala betyr sirkel, sentrum, altså både midten og den ytterste grensen. Den beskriver både materiell og ikke materiell virkelighet og viser seg på alle områder av livet.
Mandala formen er vår streben etter helhet, ikke bare personlig, men også universell.
Mandala er også de himmelske sirklene vi kaller jorda, sola og månen; samt sirkler av venner, familie og samfunn.
Oppgave: Å lage en Mandala ute i naturen, av naturen.
Vårt opplegg er beregnet på alle trinn i grunnskolen.
Målet vårt er å bevisstgjøre barn og ungdom i forhold til natur og miljøvern. Dette vil vi gjøre gjennom kreativ utfoldelse. Naturen er livsviktig - vi hadde tross alt ikke kunnet puste eller hatt mat uten fotosyntesen fra plantene!
Dere behøver: raker, spade, gammel oppvaskkost, en blyant med snor i til å tegne opp spiralen (brukes som stor passer), en liten papirlapp og blyant til hver elev, samt krukke til å putte lappene opp i.
Materialene dere skal bruke finner dere ute i naturen. Dette er gratis!
NB Før dere går i gang med arbeidet vil vi at dere skal skrive en lapp hver med et ønske for naturen. Eks: Hva gjør jeg som er bra for naturen? Hva kan jeg takke naturen for?
"Du må være den forandringen du ønsker å se i verden."
Mahatma Gandhi
Kunstløftet stimulerer prosjekter som følger nye spor i kunstkommunikasjonen med barn og ungdommer. Norske Kunsthåndverkere har tatt Kunstløftet på ordet og er takknemlig for tildelingen som gjør Til Verket! mulig å få til. Lansering på lærerseminar 29.oktober i Nasjonalmuseet, Kunstindustrimuset, Oslo.
Kristine Fornes og Elisabeth Sørheim, Norske Kunsthåndverkere
Oslo, 19.03.2010