BaKu 2011 - en romodyssé
Kunstbiennale for barn fra 3 år Prosjektleder/kurator: Annette Marandon
Vi snudde det hele litt opp ned. Kubricks kjente filmtittel «2001: A Space Odyssey» fikk en ny vending under BaKu 2011. Ikke bare inviterte vi til en reise inn i kunstens verden, vi endret også de fysiske rommene på Barnas kulturhus. Invitasjonen lød: Møt det ukjente i det kjente. Velkommen til romlige opplevelser - ‘en reise i rommet' tenkt som en reise i kunsten, i en selv som kunstbetrakter og i arkitekturen.
Prosjektene:
Kirsti van Hoegee Kosmo; "Opp ned rommet" - installasjon
Hvordan føles det å gå i taket, å være i et rom hvor alt er snudd opp ned? I «opp ned rommet» av Kirsti van Hoegee hadde gulv, tak og møbler byttet plass.
Line Olaisen; "Camera obscura" - installasjon og workshop
I Line Olaisen sin installasjon "Camera obscura" (‘det mørke rom') kunne du, lik et kamera, oppleve at omgivelsene utenfor ble projiseret til innsiden som et opp ned lysbilde. Hvordan føles det å være inne i en slik magisk virkelighet?
André Marandon; "Pust" - sanseobjekt
Opp, og ned, opp, og ned. Et pustende dyr i en skog? Kryp rundt og ligg oppå. Lyder av pust og natur på høyttaleranlegget. Kjenn at dyrets puls beveger deg. Hva hører du?
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design; "Designjungelen", Antony Kleinepier og TTTVo - design
Slapp av i "Designjungelen", et iscenesatt miljø av TTTVo og Kleinepier hvor sittemøbler i organiske former gav assosiasjoner til en levende jungel.
Kunst i skolen; "Zoom". Mariken Kramer, Tone Kristin Bjordam, Thomas Østbye, Sabina Jacobsson - video
Sittende på en "elefantbæsj" kunne du kikke på videoverk av norske samtidskunstnere eller filosofere over hva som må til for at en stol kan være en stol?
Kunst i skolen; "Refleks", Torbjørn Rødland, Fin Serck-Hansen, Dag Nordbrenden, Vibeke Tandberg, Anne Lise Stenseth, Hilde Maisey - foto
Også kafeen og toalettene våre gjennomgikk forandringer. På toalettene fikk man et gjenhør med lydene fra "Pust" og i kaféen kunne en jobbe på en stor kollektiv veggcollage med bilder hentet fra "Designjungelen", samt se alle videoverkene i "Zoom".
"Pust" var plassert i en mix av objekter og verk fra Kunst i Skolen sine foto- og videoutstillinger "Refleks" og "Zoom", og Nasjonalmuseets produksjon "Designjungelen". I denne chillax (chill out + relax) sonen kunne barn og voksne slappe av, utforske og leke på egenhånd. Her var følelsen åpen og inkluderende i kontrast til de mindre, tette installasjonene til Kosmo og Olaisen.
Organisering:
BaKu 2011 ble avviklet iløpet av 11 dager på Barnas kulturhus. I ukedagene møtte barna 2 kunstnere og deres prosjekter; "Opp ned rommet" og "Camera obscura" i tillegg til chillax sonen. Opplegget hadde en varighet på 2 timer - 30 min pr. prosjekt og 30 min pause. Vi tok imot inntil 40 barn pr. dag, fordelt i 4 grupper á 10 barn. Lørdagene var organisert som "dropp inn" besøk med vert/formidler i chillax sonen og med kunstnerne i installasjonene.
Konsept:
Å presentere parallelle prosjekter hvor barn møter visuell kunst og hvor kunst og kunstnere møter barn og deres uttrykk og tanker. Et dynamisk og prosessorientert prosjekt hvor kunsten setter spor hos barna og barna sette spor i kunsten - verkene inviterer til deltakelse både for barna og kunstnerne. Dette er ikke barnekunst men kunst med barn: Leken, aktuell, utfordrende og nysgjerring.
Laboratorium for skapende kunstmøter:
Hos barn er lek et vesentlig opplevelses, utforskings- og erfaringsområde. Barn agerer ved uproblematisk å tre inn og ut av fiksjon og vikelighet - de befinner seg i en prosesuell tilstand sammenlignbart med kunstneriske prosesser. BaKu søker å utforske området kunst og barn ved å utvikle handlingsorienterte formidlingsmetoder. Som et supplement til skolens- og barnehagens egen kunstundervisning oppfatter BaKu og Barnas kulturhus seg som et laboratorium for skapende kunstmøter hvor barn og kunstnere sammen "gjør, ser og utforsker".
Erfaringer:
For publikum er det engasjerende og relevant å oppleve et tydelig formulert konsept formidlet gjennom flere aktiviteter. Vi ser at brukerne våre er opptatt av egen deltakelse - at en får utfolde- og utfordre seg gjennom både organiserte tilbud (tilbud ledsaget av kunstner eller formidler) og opplegg som kan gjøres på egenhånd. Denne variasjonen av "høy"- og "lavterskel" brukergrensesnitt ser vi også igjen i profilen til institusjonen selv: vi tilbyr en samtidskunstfestival for et publikum som kanskje ellers ville ha vegret seg for å oppsøke et kunstmuseum, som et kulturhus for barn finnes der en forventning om at en har fokus på brukerne - at en er "barnevennlig". Tryggheten rundt dette tror vi er en viktig suksessfaktor i vårt ønske om å inkludere de yngste som kunstpublikum. Og med dette som premiss opplever vi at vi hverken kompromisserer med kunsten eller med barna; en klassisk feil er å undervudere publikum. Barna, barnefamiliene, barnehagene og skolene er kritiske og positive brukere med krav om å bli tatt på alvor - de krever å bli sett og hørt og å få dele kunstopplevelsen med andre.
Besøkelsestall:
Lørdager; 277 (167 barn, 110 voksne)
Ukedager; 371 (305 barn, 66 voksne)
Totalt: 648 (472 barn, 176 voksne )