En dag i familien Torgersens kabinett
Utvikling av en audiovisuell installasjon for barn og unge.
Arbeidstittel:
"En dagsreise i familien Torgersens kabinett"
("Kabinett": fransk for lite skap eller skrin, ofte på høye ben med mange mindre skuffer og rom til oppbevaring av småsaker)
"Det morsomste, det kjedeligste og det grusomste som kan skje hos familien Torgersen i løpet av en dag"
Tema for prosjektet:
Prosjektet er rettet mot barn og tar utgangspunkt i det forløp av rutiner, hendelser og handlinger som vi kaller en "hver-dag".
Arbeidstittelen er en metafor for de visuelle inntrykk, lyder, situasjoner og tanker som bearbeides, sorteres, ryddes og rangeres i et hode i løpet av et døgn.
Prosjektet undersøker ulike grenser mellom parallelle handlinger og situasjoner, overlappinger av det ukjente og det forventede, mellom realitet og absurditet, drøm og bevissthet som oppleves i en hverdag. Det kan være helt tilfeldige, overraskende, komiske eller også skremmende situasjoner, - hendelser som utspiller seg på skoleveien, på buss eller trikk, i skolegården eller hjemme.
Spørsmål vi ønsker å undersøke:
Vi vil i prosjektet fokusere på barns opplevelse og bevissthet på det sammensatte samfunn vi lever i, der medier som internett, tv, radio og aviser spiller en sentral rolle. Med blikk på barns opplevelser i løpet av en dag vil vi søke etter å vekke refleksjon over samtidens puls.
Spørsmål vi stiller oss er: Hvordan oppleves en hverdag med tilgang til så mange forskjellige måter å kommunisere på?
Hva slags audio-visuelt univers kan en hverdag bestå av? Hva slags lyder og bilder har man rundt seg uten at man nesten legger merke til det? Når og hvor finner vi tid til ettertanke, refleksjon og pauser?
Kommunikasjon og mellommennesklige relasjoner i vårt samfunn er kanskje blitt viktigere enn noen gang. Informasjonsflommen er mer kompleks, byene blir større og vi bor tettere på hverandre.
Den norske hverdagen er blitt mer flerkulturell; med et voksende antall mennesker med forskjellige referanserammer, symbolbruk, religion og språk. Ut ifra dette perspektivet mener vi at prosjektet kan skape en utfordrende og verdifull plattform.
Bakgrunn for søknaden:
I regi av Grunerløkka kulturforum har vi startet et forprosjekt i klasse 6a på Grünerløkka skole i Oslo, kalt "Studio for magiske rom".
Tema vi jobber med her er:
"Det morsomste, det kjedeligste og det grusomste i din hverdag".
Studioet opererer i klassens faste klasserom, en dag i uken, etter endt skoledag og er et gratis tilbud til de barn som er interesserte. Her jobber vi med collager, iscenesettelser og skyggeteater i modell av situasjoner relatert til temaet. Materialene som brukes er rimelige, (aviser / blader / papp, saks, lim, ståltråd, tang), et par lyskilder og inspirerende og idè-genererende samtaler.
I et videre arbeide ønsker vi å integrere lyd. Vi ser at elevene er opptatte av lyd i sitt daglige miljø, og at det ofte har en stor innvirkning på historiene de forteller.
Vi erfarer at denne arbeidsmetoden og undersøkelses-prosessen vekker et lekende engasjement som skaper mange humoristiske bilder og dramatiske fremstillinger.
Vi har underveis i arbeidet blitt mer bevisst på betydningen av den flerkulturelle sammensetningen i klassen kan ha å si for historiene som blir fortalt. – Dette er noe vi ønsker å fokusere mer på i videre arbeid. I samarbeidet barna legger vi vekt på at de skal finne glede i å bruke hendene til å skape noe konkret, og at de får forståelse for at en ikke alltid trenger datamaskinen for å skape spennende ting.
Den arbeidsmetoden vi har så langt har brukt i "Studio for magiske rom" ønsker vi å videreutvikle i prosjektet.
Målsetning:
Prosjektet skal synliggjøres i en audiovisuell installasjon, med forskjellige sceniske sammenstillinger. Her vil de tilfeldige, ubevisste og til tider magiske øyeblikk ifra hverdagen synliggjøres og gis et musikalsk, rytmisk og poetisk forløp.
Installasjonen skal kunne inspirere til iakttakelse av de omgivelser vi beveger oss i til daglig, og kunne åpne for nye betraktninger; se omverdenen i et nytt perspektiv. Med et engasjerende, humoristisk og kritisk blikk skal "hver-dagen" transformeres og synliggjøres i installasjonen.
Gjennomføring av prosjektet:
Fase 1 (innsamlingsfase):
I prosjektets første fase inviteres barn til å bidra med observasjoner fra sitt nærmiljø, egne rutiner og opplevelser igjennom et døgn. I workshoper vil vi i samarbeid med barna jobbe med iscenesettelser, visuelle- og auditative sammenstillinger av deres iakttakelser og observasjoner.
Stikkord her vil være: tid, tilstand, sted/miljø, figurasjon/utrykk, handling/drama, auditiv orientering, presentasjon av prosess og uttrykk. Samt å finne en mening i hverdagen. Og å lære seg å samarbeide og bidra med ideer i et fellesskap.
Materialet fra dette arbeidet blir grunnlaget for fremstilling av den audiovisuelle installasjonen.
Sluttproduktet skal formidle barns syn på og refleksjoner over sin egen samtid.
Fase 2 (produksjonsfase):
Installasjonen utformes som et mekanisk mini-teater, med lyd-, objekt- og billedkomponenter som: musikk-/lydkulisser, håndstyrte dukker, mekaniske enheter, lys- og skyggebilder. Den vil bestå av flere roterende små plattformer/tablåer.
To aktører opererer marionette-/skyggeteateret og interagerer i installasjonen.
Den skal være mobil/transportabel og kunne vises på ulike steder og i ulike miljø.
Hilde Elisabeth Brunstad (Scenograf) og Jannicke Lie (Billedkunstner)