Barns innerom i parkrom
Installasjonen legger til rette for førskolebarns sanselighet, nysgjerrighet og bevegelsestrang.
Publisert 06.04.2014
Sist endret 24.05.2018
Fra omtale i Form nr. 5, 2012:
Barns innerom i parkrom har vært et vellykket samarbeidsprosjekt mellom kunstnere, høgskoleansatte, lærere og elever fra 10. trinn ved Charlottenlund ungdomsskole. Prosjektet består av flere romlige elementer som danner en installasjon for lek og undring. Målgruppen er barnehagebarn og prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd, HiST og HiNT.
Det er ikke ofte at høgskoleansatte får anledning til å samarbeide tett om kunstnerisk produksjon med elever fra ungdomsskolen.
I dette tilfellet inviterte vi til samarbeid med elever fra Charlottenlund ungdomsskole. Vi hadde først et møte med alle lærerne fra 10. trinn der Jorun Kraft Mo og jeg viste fysiske modeller og digitale modeller tegnet i Google sketchUp. To lærere fra Charlottenlund ungdomsskole satte i gang en gruppe på 7. elever til å tenke høyt i skisser på det de anså som interessant og innbydende til lek for barn.
Da vi ved neste besøk på skolen fikk snakke med elevene om prosjektet og diskutere deres skisser, ble det tydelig at mange av forslagene bar preg av å være ting man kan krype igjennom, klatre i eller over og på den måten inviterte til bevegelse. Flere av elevene tenkte seg en form for hinderløype med utfordringer for førskolebarn. Vi voksne og ungdommene har samarbeidet om idéutvikling, det praktiske, det estetiske og arbeidet med forskjellige materialer og ulike teknikker. Vi har lagt vekt på utforskning og mestring i å konstruere romskapende former. Vi har valgt å fremme elevenes idéfase ved å ta utgangspunkt i flere av deres skisser og redesigne dem til funksjonelle, estetiske romdannelser i samarbeid med ungdommene.
Barns innerom i parkrom har gitt elevene erfaring med bearbeiding av materialer på varierte måter, og forståelse for grunnleggende sammenføyningsteknikker i et bærekraftig perspektiv. Installasjonen legger til rette for førskolebarns sanselighet, nysgjerrighet og bevegelsestrang. Barna kan bevege seg i installasjonen og sanse ulike kvaliteter i materialer og farger i de ulike romlige elementene.
Hovedmaterialet er trevirke hentet gratis fra gjenvinningsstasjoner og materialer som er høstet direkte fra naturen. Installasjonen består av 9 ulike romlige elementer. Vi har erfart etter å ha sett barnehagebarn leke både i Trondheim og Levanger at romlige elementer som har bevegelige deler er særlig populære å utforske.
Deltagere på prosjektet er:
Professor Cathrine Hansen, HiOA
Kunsthåndverker Jorun Kraft Mo
Errol Fyrileiv og Marit Moen fra HiST.
Ulla Suul og Aslak Tennes fra HiNT
Lærerne Knut Einar Voll og Tordis Vinje Roaldseth fra Charlottenlund
ungdomsskole
Og sist men ikke minst de dyktige elevene fra 10. trinn Madina, Mads, Tiril, Asbjørn, Anne Guro, Lars, og Simen.