– Kulturfeltet er på ingen måte en spydspiss i overgangen til et bærekraftig samfunn
Hvilken betydning har kunst og kultur når klima og miljø er i dramatisk endring? Vi har invitert fagfolk både fra kulturlivet og andre fagfelt til årskonferansen for å belyse dette og en av dem er Julie Forchammer (Vinjerock). Her kan du lese hva hun tenker om utfordringene vi står ovenfor og hvordan hun bidrar i sitt daglige virke.
Julie Forchhammer er festivalsjef for Vinjerock i Jotunheimen. I 2004 tok hun med seg bikkja Luna og flyttet fra Tøyen i Oslo. Nå bor hun 700 meter over havet i Vang i Valdres. Julie har bakgrunn som miljøsjef for Øyafestivalen, manager i Bpop Management, platearbeider i V2 og i EMI Music Norway. Hun har også vært markedssjef for Rockefeller i Oslo og kommunikasjonsrådgiver i Regnskogfondet hvor hun nå er styremedlem.
Hva kan kunsten og kunstneren bidra med i klima- og miljøkrisen?
– Jeg er jo veldig lite kunstnerisk anlagt, så andre kan svare bedre på hvordan kunst kan inspirere folk. Det jeg derimot syns kulturfeltet kan diskutere er de konkrete valgene vi tar i det daglige. Hvor mye flyr vi? Hvilke materialer lager vi ting av? Hvorfor produserer vi programhefter og merch - trenger vi det i det hele tatt? Hvilke samarbeidspartnere har vi og hvilke krav stiller vi til dem? Kunstnere og kulturarbeidere foretar en rekke valg hver eneste dag - og nå må vi prøve å få de valgene til å sette klimaet først, alltid.
Hva gjør du i ditt kunstneriske virke/ditt arbeid?
– Vinjerock har som mål å være Norges mest bærekraftige arrangement her ute i naturen. Det målet jobber vi for hver eneste dag og det setter masse føringer for hva vi kjøper inn, hvilken strøm vi bruker, hvilke samarbeidspartnere vi har og hva de får lov å gjøre hos oss. Men det som har gitt et aller størst resultat på klimafronten er at vi har så godt som slutta å fly. Det gir Vinjerock en reduksjon i utslipp på nesten 30 prosent - bare fra i fjor til i år. Det er et klimavalg som monner på ordentlig.
Tror du kulturfeltet kan gjøre en forskjell?
– Selvfølgelig. Hvis ikke man tror at kultur kan endre verden så kan vi jo bare gi opp alt vi driver med. Men kulturfeltet ligger bakpå og er på ingen måte noen spydspiss i overgangen til et bærekraftig samfunn. I dag har for eksempel ASKO og Ruter mer innovative miljøplaner enn hele kunstfeltet til sammen.
Kulturrådets årskonferanse 2018 har tittelen Siste akt - kunst og kultur i miljøkrisenes tid. Konferansen arrangeres 20. november i Grieghallen i Bergen.