Budsjettsøknad og statistikkrapportering for museene
Museene som mottar statstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet skal levere budsjettsøknad og rapportere inn statistikk via Altinn. Skjemaene åpnes 1. februar og frist for innsending er 1. mars.
Budsjettsøknaden og statistikkskjemaet skal leveres via Altinn. Søknadsportalen vil være åpen i tidsrommet 1. februar - 1. mars 2023. Kulturdirektoratet oppfordrer til å begynne i god tid før innsendingsfristen.
Resultatrapporteringen og statistikkskjema for rapporteringsåret 2022 fra institusjonene vil inngå i grunnlaget for Kulturdepartementets tilskudd til institusjonene i 2024, Kultur- og likestillingsdepartementets rapportering til Stortinget, Kulturdirektoratets museumsstatistikk og Statistisk sentralbyrås kulturstatistikk.
Tilgang til skjema og tildeling av rolle og rettigheter i Altinn
Virksomhetene som skal levere budsjettsøknad og statistikk er gitt tilgang til skjemaene i Altinn.
Alle norske virksomheter registrerer seg i Enhetsregisteret. Enhetsregisteret har dermed oversikt over hvem som har formelle roller (f.eks daglig leder og styremedlem) i norske virksomheter. Altinn gir tilgang(er) til personer (som skal rapportere for virksomheten) ut fra oppføringen i Enhetsregisteret. Det er derfor viktig å melde inn eventuelle endringer til Enhetsregisteret.
Husk: Ved å oppgi regnskapsfører/ revisor til Enhetsregisteret, vil disse automatisk få tilgang til Altinn på vegne av virksomheten.
Virksomheten må tildele nødvendige roller og rettigheter til de personene som kan representere dem i Altinn. Du finner informasjon om dette under fanen «Profil, roller og rettigheter» når du er innlogget i Altinn.
Eksempelvis kan rettigheter gis til personer med ansvar for underavdelingene i et konsolidert museum, slik at disse kan fylle ut opplysninger som kun gjelder de enkelte arenaene.
Råd om utfylling av skjema
- Skjemaet i Altinn har hjelpetekster til hvert felt. Les hjelpetekstene nøye før du fyller ut feltene. Vi har samlet hjelpetekstene i et eget dokument. Du finner en lenke til dette nederst på siden.
- Både budsjettsøknad og statistikk består av et hovedskjema med underskjemaer. I hovedskjemaet blir alle endringer automatisk lagret når du plasserer markøren utenfor ett av feltene og når du går til en ny side i skjemaet. I underskjemaene må du bruke Lagre-knappen nederst i underskjemaet for å lagre. Dersom du klikker deg ut av et underskjema uten å ha trykket på Lagre-knappen, forsvinner dataene du har lagt inn i underskjemaet.
- Obligatoriske felter er enten markert med en liten rød stjerne, eller de har rød ramme. Disse må fylles ut før du kan levere skjemaet.
- Mange av feltene har regler for hvilke verdier som er mulig å legge inn. Du kan for eksempel ikke registrere flere besøk med betalt billett, enn besøk totalt. Dersom verdien du legger i et felt ikke aksepteres, markeres feltet med rød ramme. Plasserer du markøren i feltet får du beskjed om hva som er feil.
- Skjemaet må kontrolleres før innlevering. Du får en liste over eventuelle feil når du trykker på knappen kontroller skjema. Rett feilene og forsøk å kontrollere skjemaet på nytt.
- Se for øvrig hjelpedokument med ofte stilte spørsmål om Altinn
Brukerstøtte
Ta kontakt med Kulturdirektoratets brukerstøtte på e-post dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til utfylling av skjema:
Spørsmål om budsjettsøknad: veiledning.budsjettsoknad@kulturdirektoratet.no
Spørsmål om museumsstatistikk: veiledning.statistikkskjema@kulturdirektoratet.no
Tekniske spørsmål: support@kulturdirektoratet.no