Til deg som skal søke støtte
Her finner du tips til hvordan du søker den kollektive oppreisningen til romanifolket/taterne.
Fra god idé til treffsikker søknad
En kreativ idé eller ønske om å få til en aktivitet er ofte starten på en søknad. Neste trinn er å utvikle ideen til et prosjekt, og så skrive søknad. Det er lurt å begynne utviklingen av selve teksten i god tid før søknadsfristen.
Under finner du relevante spørsmål du kan stille deg selv. Ved å svare på disse spørsmålene er du allerede på vei mot en god søknad.
Den kollektive oppreisningens formål er å styrke romanifolket/taternes kultur, språk og historie. Prosjektet det søkes midler til må oppfylle dette formålet. Noen spørsmål du kan stille under idéutviklingen er:
Hva ønsker jeg å gjøre? Hvordan går jeg frem? Hvordan styrker mitt prosjekt romanifolket/taternes kultur, språk og/eller historie?
VIKTIG!
Ta gjerne en titt på listen over tidligere tildelinger
Her ser du hva slags prosjekter som har fått støtte, og du får et inntrykk av størrelsen på tildelingene.
Forskriften til ordningen beskriver blant annet hva som er målet for ordningen og hvem som kan søke, og gir viktig informasjon om krav til søknaden. Les denne nøye.
Forskrift for tilskudd til romanifolket/taterne
TIPS!
Dersom du opplever en skriftlig søknad som utfordrende, tar ordningen også imot innspilte lydfiler som vedlegg hvor du beskriver muntlig hva du ønsker å gjennomføre.
Vi gjør oppmerksom på at forventningene til lydfilen vil være den samme som til søknadsteksten. Se under overskriften Hva med vedlegg til søknaden?
Hvem kan søke?
Privatpersoner, insitusjoner, organisasjoner og virksomheter med tilknytning til romanifolket/taterne kan søke. Det er en forutsetning at søker i hovedsak holder til og har sitt virke i Norge.
Hva blir vektlagt i vurderingen?
Det vil bli gjort en helhetlig vurdering av søknadene. Vi legger vekt på:
- hvordan prosjektet kan bidra til å nå målene for ordningen
- søkerens gjennomføringsevne (herunder om det er levert rapport/regnskap for tidligere mottatte tilskudd)
Kulturdirektoratet mottar langt flere søknader enn det er midler til. Det betyr at Kulturdirektoratet må foreta strenge og krevende prioriteringer, som medfører at også prosjekter som vurderes som gode vil få avslag eller lavere støtte enn det er søkt om.
Hvordan skrive søknad?
Søknader til den kollektive oppreisningen sendes inn via et skjema i Altinn, men før du trykker på lenken og logger deg inn, er det lurt å ha søknadsteksten, tallene til budsjettet ditt og en fremdriftsplan klar. Skriv gjerne teksten i et eget dokument – og så kan du klippe og lime inn i søknadsportalen når du er klar. En god huskeregel er at prosjektbeskrivelsen ikke behøver være mer enn én A4 side.
Gi prosjektet et navn
Velg et navn som beskriver prosjektet. Dette kan være en foreløpig tittel som du endrer senere.
Lag en prosjektbeskrivelse
Prosjektbeskrivelsen er en omfattende beskrivelse av prosjektet. Dette er teksten som forteller søknadsbehandler hva det er du skal gjøre og hvordan det skal gjennomføres.
Noen spørsmål du kan stille deg til beskrivelsen er:
- Mål og målgruppe for prosjektet
Hva ønsker du å oppnå? Hvorfor er dette prosjektet viktig og bør prioriteres? Hva gjør at akkurat du ønsker å skape dette prosjektet? Hvem er prosjektet rettet mot/hvem håper du å nå (barn/unge/voksne/eldre)? Hva slags virkning kan prosjektet ha for folkegruppa romanifolket/taterne?
- Hva består prosjektet av og hvor skal det skje?
Hvordan kan du gå frem? Hva skal du gjøre? Hvilke aktiviteter består prosjektet ditt av? Hvor skal dette skje?
- Hvem er involverte og eventuelle samarbeidspartnere?
Fortell litt mer om deg selv og eventuelle andre bidragsytere/samarbeidspartnere. Har dere gjennomført prosjekter tidligere?
- Hvilke konkrete aktiviteter som skal gjøres?
Beskriv etappene frem mot målet. Trinn for trinn, hva skal skje i prosjektet?
- Hvordan skal prosjektet formidles?
Beskriv hvordan du skal nå målgruppen(e) din(e). Er prosjektet publikumsrettet? I så fall, hvordan får du informasjon om prosjektet ut til publikum?
Lag en fremdriftsplan
Det er viktig å ha en realistisk plan for prosjektet som forteller når prosjektet skal gjennomføres og hvilken tidsplan som er lagt. Her vil søkknadsskjemaet kreve at du fyller innforeløpige datoer. Det er ikke så farlig om aktiviteter ikke gjennomføres akkurat de datoene du oppgir, men tidsrammen bestemmer når Kulturdirektoratet ber deg om rapport for avsluttet prosjekt.
- Lag en realistisk tidsramme med planlagt start- og sluttdato.
- Lag oversikt over når hovedaktivitetene skal skje
Søknadskjemaet
Her ser du en utskrift søknadskjemaet. Det ser litt annerledes ut når du logger inn i Altinn.
Hvordan lage budsjett?
Å utvikle og skrive et realistisk og gjennomarbeidet budsjett er en sentral del av søknadsprosessen. Målet med utgiftssiden er å beskrive hva de omsøkte midlene skal brukes til, og forklare hva de planlagte kostnadene blir. I tillegg skal du vise hvilke (eventuelle) inntekter du har i prosjektet. Budsjettet vil vise søknadsbehandler hvor realistisk det er at prosjektet ditt gjennomføres. Det vesentlige er at forventede utgifter og inntekter samsvarer.
Noen spørsmål du kan stille deg selv til budsjettet er:
Inntekter
- Finnes det allerede annen støtte i prosjektet, eller planlegger du å søke hos flere?
Dette kan for eksempel være inntekter fra andre kulturordninger nasjonalt eller regionalt, eller tilskudd fra private fond.
- Skal prosjektet selge billetter?
- Vil noen låne deg gratis utstyr eller lokaler?
Informer gjerne også om egen eller andres frivillige innsats i forbindelse med prosjektet.
NB Du vil også bes om å føre søknadsbeløpet på inntekstsiden.
Utgifter
- Hva er de forventede utgiftene til prosjektet? Honorarer? Materialer? Reise? Kost og losji? Leie av lokaler eller utstyr? Markedsføring?
- Søker du om mer enn 200 000? Da skal regnskapet ditt revideres. Husk å budsjettere med honorar til en eventuell regnskapsfører eller revisor.
VIKTIG!
Det kan være en utfordring å få innsikt i bransjestandarder og satser når det gjelder lønn og honorarer. Fagforbundene på de ulike områdene i kultursektoren har utarbeidet oversikter, og kan hjelpe deg på vei.
Søknadsskjemaet inneholder et generelt budsjettoppsett, og der skal det legges inn forklaring på de enkelte postene i kommentarfeltet. Det er også mulig å legge ved et eget tilpasset prosjektbudsjett.
Det er viktig at det går fram av budsjettet hvor mange personer kostnader gjelder for, hvor mange reisenetter en reise gjelder for, og andre liknende presiseringer for at vi skal forstå budsjettet. Les hjelpetekstene i skjemaet for flere tips om detaljer i budsjettet.
Hva med vedlegg til søknaden?
I vurderingen er det nyttig med god innsikt i prosjektet, og det er viktig å legge ved informasjon som underbygger søknaden. Søker du om tilskudd til musikkutgivelser eller tradisjonshåndverk, er det for eksempel nyttig å høre musikken eller se bilder fra tidligere produksjoner. Omtale i media og eller andre kanaler som beskriver gjennomførte prosjekter er også positivt. Slik informasjon kan du laste opp som vedlegg eller legge inn som lenker i søknaden. Du kan også supplere søknaden med lydfil/multimediafil hvor du gjennomgår prosjektet muntlig. Denne filen laster du også opp som vedlegg i Altinn.
Lydfil/multimediafil
- Pass på at videoopptak har god lyd og klart bilde.
- Snakk rolig og så tydelig som mulig i eventuelle lydopptak.