Kulturrådet gir utviklingstilskudd til 14 nye kulturinstitusjoner
Kulturdirektoratet har nå gitt tilskudd til 14 nye søkere i utviklingsprogrammet for kulturinstitusjoner. – Det er stor variasjon mellom institusjonene som søker, og alle regionene i Norge er inkludert i søknadsbunken. Det er tydelig at dette er et program som favner bredt, sier Kristin Danielsen.
34 kulturinstitusjoner søkte til årets utlysning, noe som betyr at nesten 40 % av søkerne fikk tilskudd til sine prosjekter. Totalt fikk de 14 søkerne innvilget fem millioner kroner i denne runden. Disse prosjektene samarbeider totalt med 36 øvrige aktører, teknologibedrifter og kreative næringsaktører.
– Det er gledelig å se at kulturinstitusjonene har så gode og kreative samarbeidspartnere med seg i sine digitale prosjekter. Det er kompetansehevende begge veier, og bidrar også til at prosjektene blir gode læringsarenaer internt og eksternt, sier Kristin Danielsen, direktør i Kulturdirektoratet.
– Det var høy kvalitet på mange av søknadene, og også i år var museumssektoren veldig godt representert. Utviklingsprogrammet gir institusjonene nye muligheter til å teste ut nye ideer og modeller i et stadig mer digitalt kulturliv. På sikt håper jeg prosjektene kan bidra til å nå ut til et større og bredere publikum, sier Danielsen.
Blant tilskuddsmottakerne finner vi Tromsø Internasjonale Filmfestival TIFF, som ønsker å digitalisere flere av sine virksomheter; TIFF i januar, TIFF Junior og Verdensteatret Cinemateket i Tromsø. I dette prosjektet vil TIFF legge til rette for profesjonelle digitale filmvisninger, og like viktig, å kunne skape møter mellom publikum og filmskapere, og drive med filmformidling via digitale kanaler slik at programmet når flere enn de som reiser til Tromsø. Dette er et prosjekt med god overføringsverdi til andre aktører i norsk kulturliv som jobber med å nå nye publikumsgrupper på nye måter.
Et annet interessant digitalt prosjekt er det Stiftinga Nynorsk kultursentrum i Ørsta og i Vinje skal i gang med. I dette prosjektet vil man sammen med Telemarksforsking, Høgskolen i Innlandet og Bøker i Bø, undersøke, utforske og skape modeller og verktøy som gjør det lettere for små og mellomstore festivaler å skape digitalt innhold som alternativ og supplement til ordinært program, uten at den lokale forankringen og den sosiale festivalfølelsen går tapt. Resultatene av dette prosjektet er av interesse for hele det norske kultur- og festivalfeltet og blir spennende å følge fremover.
I Stavanger skal Museum Stavanger AS sjøsette prosjektet «Kunst i 360°» - et formidlingsprosjekt hvor Museum Stavanger ved hjelp av 360-video inviterer publikum til digitale kunstopplevelser av noen av de mest anerkjente norske kunstnere. I dag er videomediet foretrukket på sosiale medier og med den nyskapende 360-filmingen vil søker lettere tiltrekke seg oppmerksomhet i disse kanalene. Prosjektet vil også kunne generere nye brukere og museumsbesøk gjennom samarbeid med lokale reiselivsaktører. Formidlingsprosjektet vil ha lang varighet og flere lag av tilgjengelig innhold.
Les mer om de 14 prosjektene som har fått tilskudd
Nynorsk kultursentrum - Digital festivalkjensle
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Telemarksforsking
- Høgskolen i Innlandet
- Bøker i Bø (festival)
Stiftinga Nynorsk kultursentrum er ein kulturinstitusjon som gjennom kulturformidling og kunnskapsutvikling arbeider for ein kulturell fellesskap i Noreg der det språklege mangfaldet er sjølvsagt. Saman med andre forskingsinstitusjonar forskes det på litteratur, språk og kulturformidling. I dette prosjektet vil søkjar saman med Telemarksforsking, Høgskolen i Innlandet og Bøker i Bø undersøke, utforske og skape reiskap som gjer det lettare for små og mellomstore festivalar å skape digitalt innhald som alternativ og supplement til ordinært program, utan at den lokale forankringa og den sosiale festivalkjensla går tapt.
Stiftelsen Tromsø Internasjonale Filmfestival - Digital filmformidling
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Tank Design (designbyrå)
- Andre Cinemateker i Norge
- TicketCo (konsulent)
Stiftelsen Tromsø Internasjonale Filmfestival vil gjennomføre en publikumsundersøkelse for å få mer kunnskap om eksisterende publikum, samt potensielt nye publikummere. Festivalen ønsker å digitalisere flere av sine virksomheter; TIFF i januar, TIFF Junior og Verdensteatret Cinemateket i Tromsø. I dette prosjektet vil en både legge til rette for VOD, altså digitale filmvisninger. Men enda viktigere er å kunne skape møter mellom publikum og filmskapere, og drive med filmformidling via digitale kanaler.
Norsk Folkemuseum, Eidsvoll 1814 - Digital formidling 2020
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Guro Ekornholmen (Frilanser Film)
- KulturIT
Eidsvoll 1814 ønsker å videreutvikle en dialogbasert digital plattform som muliggjør levende virtuelle møter mellom publikum og formidlere i Rikssalen. Plattformen skal romme flere interaksjonsmuligheter. I tillegg til møter ansikt til ansikt, skal plattformen muliggjøre visning og deling av rikt medieinnhold på en enkel og håndterbar måte. Museet ønsker slik å nå ut til publikum i hele landet. Sluttproduktet vil også inngå som et sentralt formidlingsverktøy i museets neste store fornyelse av Wergelands hus.
Hamsunsenteret, Nordlandsmuseet - Digital utvikling 2021
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Lawrence Malstaf (kunstner)
- Mediebyrå (ikke valgt enda)
- Samfunnsløftet (SNN)
- Fritt Ord
Hamsunsenteret skal gjennomføre et digitalt utviklingsprosjekt som går ut på å utforme en modell og verktøy for å bearbeide og presentere spennende materiale rundt Hamsun og det moderne. Materialet skal fungere som en digital utvidelse av en fornyet utstilling der det tas noen radikale grep som får følger for kunnskapsformidlingen. Materialet vil bestå av ulike skriftspråklige og multimediale tekster, dels bearbeidede eksisterende tekster og dels nylagede, passende og attraktive for et digitalt medium. Produktet er en ferdig velfungerende digital ressurs og verktøy for selv å kunne utvikle videre. Produktet vil fungere som pilot for fase II i prosjektet. Hovedmålgrupper er kulturturisten nasjonalt og internasjonalt, ungdom og deres lærere, samt digitale gjester.
Gudbrandsdalsmusea AS - HIDDEN på Hundorp
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Sør-Fron kommune
- Innlandet fylkeskommune
- HIDDEN (firma som jobber med formidling av fortiden)
I samarbeid med kreative utviklarar i HIDDEN, film- og spelmiljø i Innlandet, Sør-Fron kommune, born og unge skal Gudbrandsdalsmusea skape nye digitale formidlingsformer på staden Hundorp og seinare på dei andre arenaene til musea. I staden for å køyre E6 raka vegen forbi, skal publikum lokkast innom musea fordi dei vil oppleve plassane sine historiske skattar i ny form. Med applikasjonen til HIDDEN får ein ta del i alt frå symbolsterke historiske hendingar skildra i Snorre, spor frå vikingtid, til analyse av kunstverk som er å finne på staden. Dale-Gudbrand gard på Hundorp er sentral i norsk historie og ein skal med utgangspunkt i gamal tid, ta i bruk notida sine sterkaste digitale verkemiddel – ny og gamal tid, hand i hand.
Norsk Industriarbeidermuseum - Tungtvannskjelleren – VR
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartner:
- Verdensarvsenter Rjukan-Notodden Industriarv
Norsk Industriarbeidermuseum ønsker ved hjelp av Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR) å bringe sine gjester tilbake til februar 1943, og gi disse en mulighet til å «delta» på tungtvannssabotasjen i lag på inntil 6 personer. Museet ønsker å kombinere Virtual Reality og opplevelsen av å være i den virkelige tungtvannskjelleren på en innovativ og spennende måte. Prosjektet vil ta i bruk teknologi som i liten grad er utprøvd som del av et fast tilbud i museene i Norge. Gjester som deltar vil gjennom opplevelsen bli stilt overfor noen av de samme etiske og moralske dilemmaene som sabotørene, og valget de tar kan og vil få konsekvenser for «aksjonens» suksess.
Museet Midt IKS - Det digitale Verdensrom
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartner:
- Namsos kommune
En interaktiv og kreativ formidling av Åge Aleksandersens skrivestue «Verdensrommet», på nett. Utvikling av en ny formidlingsplattform som innebærer tilpasset og kreativ gjenbruk av eksisterende innhold. I «Verdensrommet» samlet Aleksandersen musikk, gitarer, fotografier, opptaksutstyr, gaver og minner som ga han inspirasjon i en lang karriere. Museet vil utvikle en løsning hvor publikum besøker «Verdensrommet» på nett, og gjennom valgene de tar er medskapere i sin egen unike opplevelse. Online kan fortid kobles til nåtid, og den statiske formidlingen rommet har i dag kan få en ny dynamisk formidling. En kan legge til ny kunnskap, nye historier og ta opp nye aktuelle problemstillinger innenfor de temaene «verdensrommet» gir.
Follo museum - MiA - Museene i Akershus - Virtuell guide 2021
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartner:
- Glitch Studios
Roald Amundsens hjem er et unikt og sårbart nasjonalklenodium. I et pågående prosjekt skannes hele huset med inventar og gjenskapes digitalt i 3D. I løpet av 2020 vil den digitale kopien bli tilgjengelig for interesserte hele verden i VR (virtuell virkelighet). Med en virtuell guide-løsning vil museets formidlere kunne tilby guidet omvisning i den virtuelle kopien. Besøkende i VR vil kunne stille spørsmål og interagere med omviserne, som framstår med digitale avatarer i det virtuelle rommet. Omviseren vil gjennom denne løsningen kunne formidle historier på en helt unik måte, og ha ressurser som historisk film og bilder til rådighet. Løsningen har potensiale for økonomisk inntjening.
Kunstnerforbundet - Kunstnerforbundet 2021
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Business Developer Proline
- Trond Mjøen (Design og programmering)
- Universitetet i Stavanger
Kunstnerforbundet vil gjennom utviklingsprogrammet forske på innovasjon i formidling, utvikle digitale samhandlingsverktøy og gjennomføre en markedsanalyse som samlet vil styrke verdikjedene i en av landets eldste og mest sentrale formidlingsinstitusjoner innen visuell kunst. Institusjonen befinner seg i en større moderniseringsprosess hvor man har vektlagt digitalisering, infrastruktur og synlighet, samtidig som det har blitt utviklet nybrottsarbeid innen kunstformidling i tilgjengelige samarbeidsmodeller. Målsetningen for prosjektet er nå nye brukere og forsterke institusjonens positive ringvirkninger for kunstfeltet.
Harpefoss hotell kunstarena - Kunst i uterom 2021
(søknadssum 400 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Reiselivskonseptet Gudbrandsdalsvegen
- Designbyrået Byggstudio
- Dramaturg Helena Wik
- KulturIT
- Oppland kunstsenter
- OKIOR (Oppland kunst i offentlige rom)
- Filmdokumentarist Barbara Holland
Harpefoss kunstarena ønsker å utvikle innhold, strukturer og design for et digitalt formidlingsprosjekt for både mobilapplikasjon og webside, og fysisk retningsgivende elementer i uterom, samt informasjonsfolder. Målsetningen er å utvide kontaktflaten mellom kunsten og publikum, og styrke samtalen om kunst i samfunnet, samtidig som prosjektet skal utvikle bedriftene som publikumsdestinasjoner og skape nye salgsmuligheter gjennom kunstformidling. Et nytt digitalt formidlingsprosjekt vil også bidra til å engasjere nye publikumsgrupper, utvide perspektivet og øke tilgjengeligheten for kunstopplevelser. Publikum vil også kunne oppleve kunstprosjekter uten de ordinære begrensninger som avgrensede utstillingsperioder, åpningstider og behov for bemanning medfører.
Museum Stavanger AS - Kunst i 360° - 2020
(søknadssum 372 450 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Screen Story (filmprodusent)
- BITMAP (fotografering)
- Origin AS (tilpasning av digitalt materiale)
- Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (rådgivning v. Dag Hensteen)
Kunst i 360° er et formidlingsprosjekt hvor Museum Stavanger ved hjelp av 360-video inviterer publikum til digitale kunstopplevelser av noen av de mest anerkjente norske kunstnere. I dag er videomediet foretrukket på sosiale medier og med den nyskapende 360-filmingen vil søker lettere tiltrekke seg oppmerksomhet i disse kanalene. Prosjektet vil også kunne generere nye brukere og museumsbesøk gjennom samarbeid med lokale reiselivsaktører. Formidlingsprosjektet vil ha lang varighet og flere lag av tilgjengelig innhold.
I tillegg til å manøvrere rundt i utstillingene kan publikum også finne mer informasjon om de aktuelle kunstverkene gjennom høyoppløselige digitale fotofiler og tilgjengelig tekstmateriale.
Kunstnernes Hus - STRØMMETJENESTE 2020-2021
(søknadssum 290 000 – innvilget)
Samarbeidspartnere:
- Leverandør av strømmetjenester
- ANTI (visuell profil)
Kunstnernes Hus søker midler for å utvikle en strømmetjeneste (VOD) for filmer av høy kunstnerisk kvalitet. Dette vil være en naturlig forlengelse av det etablerte kinoprogrammet i visningsrommet Kunstnernes Hus Kino, og ha samme kuratoriske visjon: Å være en sentral aktør i formidlingen av kunstnerisk ambisiøs film i alle sjangre. Tjenesten skal gagne og styrke det norske og internasjonale kunstneriske filmfeltet, og samtidig befeste Kunstnernes Hus posisjon som en ledende arena for visning av kunstnerisk ambisiøs film. Tjenesten vil nå ut til publikum i hele landet, og høyne inntjeningspotensialet for både Kunstnernes Hus Kino og det kunstneriske filmfeltet.
Fotogalleriet - Digital Space, 2021
(søknadssum 160 000 – innvilget)
Samarbeidspartner:
- Dennis Askeland (webutvikler)
I forbindelse med utarbeidelse av ny nettside, ønsker Fotogalleriet å utvide sin kunstneriske virksomhet gjennom etableringen av et digitalt visningsrom. Gjennom å skape digitale kunstneriske opplevelser, vil institusjonen sikte på å nå nye publikumsgrupper nasjonalt og internasjonalt.
Tenthaus - Forprosjekt 2020 og 2021
(søknadssum 120 000 – innvilget)
Samarbeidspartner:
- Feinart
Tenthaus er et ikke-kommersielt utstillingsrom som jobber profesjonelt med sosialt engasjert kunst. I løpet av 2020 skal Tenthaus undersøke hvordan de små kunstinstitusjonene kan overleve i paradigmeendringen som startet før koronakrisen, men som har akselerert som følge av den. Kan alternative økonomiske modeller fungere innenfor norsk kulturøkonomi? Coop, pool, bytteøkonomi, abonnement, new currency, osv. Målet med forprosjektet er å kunne søke finansiering fra norsk forskingsråd for å gjøre et langsiktig (4årig) forskingsprosjekt på dette. Tenthaus vil bruke diskusjonsforum som allerede er etablert innenfor Tenthaus sin struktur for å undersøke hvilke muligheter man har for å øke egeninntjeningen – og hvilke verktøy som kan tas i bruk.