Toddlerlydleker – La barna komme til lyden
Denne teksten bygger på artikkelen "La barna komme til lyden" i Musikk fra livets begynnelse. Nr 3/2007 og "Toddlerlydleker – et tverrfaglig prosjekt" Barnehagefolk. Nr 3/2007.
"BANG, BANG, BANG" sier det når toåringen slår med hendene på hodet til musikklarven.
"Svvuuuuuusssssj", to jenter kommer rutsjende nedover lydrutsjebanen. Inne i uroen er det flere barn som prøver alle lydskaperne som henger ned fra taket. "Rasle, rasle", sier en boks fylt med makaroni, og alle bjellene klinger fint sammen, men hvordan får vi lyd i det trianglet der?
Hvordan kan man la toddleren få komme til lyden og leke med ulike lydkilder, isteden for at vi voksne kommer med lyden og musikken til dem? Min inspirasjon til prosjektet kom etter at jeg hadde lest Gunvor Løkkens bok Toddlerkultur, Om ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen, der hun skriver om hvordan toddlerkulturen handler om distinkte og særpregede væremåter, omgangsformer med kroppslighet som et felles kjennetegn og samlek rundt store lekegjenstander. Den franske filosofen Maurice Merelau-Ponty ga i 1945 ut boka Persepsjonens fenomenologi, der kroppens fenomenologi utgjør en viktig del. Denne varianten av fenomenologien framhever mennesket som en hel kropp, som tankene og ordene våre er rotfestet i.
Jeg ville utforske hvordan denne kroppsfilosofien om menneskets sansende og fortolkende tilstedeværelse i verden kunne sees i sammenheng med toddlernes omgang med musikk. Med utgangspunkt i denne forskerlysten og Løkkens refleksjoner rundt toddlerkulturen fikk jeg til et tverrfaglig prosjekt med 3. klassestudentene med estetisk fordypning med vekt på musikk, DMMH og Institutt for Produktdesign, NTNU. Samarbeidet fikk form som en todagers workshop der målet var å lage lydleker som kunne plasseres ut i barnehagen. Det ble laget åtte lydleker som ble plassert ut i flere barnehager for utprøving. Førskolelærerstudentene dro så ut for å observere hvordan lekene ble brukt, og ut fra dette skrev de rapporter om de forskjellige lekene. Lydlekene ble etter å ha vært i barnehagene i to måneder samlet i et lydopplevelsesrom på den årlige Toddlerdagen ved DMMH hvor ett- og toåringer fra byens barnehager blir invitert. Lydlekene ble på slutten av denne dagen loddet ut til interesserte barnehager til odel og eie.
Utforming av lydlekene
Løkken (2004) skriver at Toddlerkulturens omgangsform har kroppslighet som et felles kjennetegn og at store lekegjenstander appellerer til samlek. Eksempler kan være en sofa man kan hoppe i, en madrass med laken det går an å gjemme seg under, stoler man kan flytte på og organisere, store pappesker man kan gjemme seg i, "borte titt-titt"-lek gjennom forheng, eller et skap man kan krype inn i. Utfordringen studentene fikk var å lage store lydleker som tok utgangspunkt i toddlernes kroppslige omgangsform, og som kunne gi mulighet for samlek. Lekene skulle stimulere barnas nysgjerrighet ved at de selv skulle få utforske lydkilden, de skulle gi barna en sanseopplevelse og glede ved å skape lyd gjennom handling. Det gjennomgående i studentenes rapporter om lydlekene var at barna har hatt stor interesse for alle lydlekene den første tiden etter at lekene kom til barnehagen, men at interessen har dabbet av etter hvert. Hva kan så dette tap av interesse skyldes? Kan det være sånn at barn er slik som oss voksne at nye ting er interessante for en periode, men at de så blir mindre interessante etter hvert som vi blir vant til dem? Prosjektet gir ikke noe entydig svar, men lekene ble laget på to dager, med begrensede materialer slik at alle hadde forbedringspotensialer både i utforming og som lydkilder.
Både Løkken og Rasmussen skriver om nødvendigheten av at lektøyet leker tilbake for at barna skal stimuleres til lek over tid. Rasmussen skriver at: "Legetøj holder udelukkende barnet i ånde, hvis det lægger op til et vist mål af tempo, spænding, overraskelse og eventyr. Leg med legetøj skulle gerne skabe et bevægelsesmønster, hvis forløp ikke uden videre lader sig forudsige." (Rasmussen, 2001, s.105). Selv om Rasmussen her bruker betegnelsen leketøy, mener jeg den samme dynamikken kan overføres på lekeredskaper. Løkken tar utgangspunkt i Buytendijks lekteori når hun gjennomgår lekens grunnleggende hit-og-dit bevegelse, intensitet og form: "Leken er ikke bare at barnet leker med noe, men også at denne noe leker med barnet. Jo mer dette oppfylles, jo mer intens og vedvarende blir leken." (Løkken, 2004, s.70). Det kan være at ikke alle lydlekene lekte nok med barnet eller at de ikke ga tempo nok. Hadde lydleken lekt mer tilbake, ville kanskje leken vart lengre? Erfaringen fra prosjektet viser at det var lydlekene med kjente former som ungene lekte lengst med. De lekene som ungene hadde mest utholdenhet med var utformet som en rutsjebane, en vugge og et lite rom hvor man kunne gjemme seg i, og med masse forskjellige lydkilder hengende ned fra taket. Dette forteller oss at det er noen former for leker som appellerer mer til toddlerlek enn andre. Det hadde i en forlengelse av prosjektet vært interessant å studere dette nærmere. Det hadde òg vært interessant å utforme lydleker slik at man på en enkel måte kunne skifte ut og forandre lydkildene, for å holde spenningen lengre. Elektro-akustiske løsninger kunne også vært prøvd ut som en del av lekene.
Musikkformidlingen i barnehagen og gjennom grupper tilknyttet foreningen Musikk fra livets begynnelse skjer ofte i en situasjon der en voksen leder an i sanger og sangleker. Med den kunnskap vi i dag har om toddlernes særegne kroppskultur må vi også gi barn tid til å oppdage og utforske lyden på sin egen særegne kroppslige måte. Vi må gi barna muligheten til selv å forske på lyder, oppleve nye samklanger og prøve ut lydkilder i et fellesskap med utgangspunkt i kroppslig erkjennelse. For å gjøre dette må vi tenke utradisjonelt og gi rom for det kroppslige. Barna må få utforske lyder med hele kroppen gjennom lek. Torill Vist (2005) skriver i sin artikkel "I lyden bor barnet, i barnet bor lyden" i boka Småbarnspedagogikk om vår tids anerkjennelse av kroppens erkjennelsespotensial:
Kropp og opplevelse er to sider av samme sak. Det er kroppen som er utgangspunktet for våre opplevelser. Følelser og musikk eksister ikke for oss før kroppen vår deltar. Nettopp opplevelseskvaliteten og kontakten med det kroppslige er samtidig med på å styrke musikkens rolle i erkjennelse og læring. (s.87)
Dette synet på kroppen som erkjennelsespotensial, som vi også finner hos Merleau-Ponty, må vi som ta inn over oss i musikkarbeid med toddlerne. Det kroppslige og det umiddelbare kjennetegner også toddlernes omgang med musikk.
Lag lydleker
Det tok studentene to dager å bygge disse lekene med enkle hjelpemidler, noen gamle rør fra byggeplasser, noen sponplater, litt maling og noen tøystykker. Lydkilder var rangler, bjeller, cymbaler, klokker og metallrør, lydkilder som er enkle og billige å skaffe. Andre lydkilder som er spennende, kan for eksempel være små keyboards, innspilte lyder, en gammel skrivemaskin eller et "lykkehjul" - et innbygdt sykkelhjul som lager lyd, når man snurrer det rundt. Det finnes mange måter å lage en lydleke på og man kan lage leken ut fra de lydkildene og de materialene man har tilgjengelig. På bakgrunn av de gode erfaringene fra dette prosjektet vil jeg oppfordre alle interesserte til å gå i gang med å bygge sin egen lydleke.
<< tilbake til premissteksten
<< tilbake til premissteksten
Knut Kvaran er høgskolelektor i musikk ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning.
Referanser
Haugen, S. Løkken, G og Röthle, M (red) (2005). Småbarnspedagogikk.
Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag
Løkken, Gunvor (2004). Toddlerkultur, Om ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen, Oslo: Cappelens akademiske forlag.
Merleau-Ponty, Maurice (1945). Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard
Rasmussen, T. H. (2001). Legetøjets virtuelle verden. Brøndby: Semi-forlaget.
Studenter i 3MEST (2006/2007) Rapporter om lydleker. Ikke publisert.