Buildings after catastrophes
Forestillingen er et resultat av en workshop over flere uker med barn fra Svarholt skole i Stamsund.
Beskrivelse av prosjektet:
Vi lever i en tid der katastrofer påvirker våre dagligliv – vi konfronteres daglig med flom, tørke, jordskjelv, vulkanutbrudd og orkaner. Med hverdagslige objekter som fyrstikker, salt, vann, papir, løv, hårføner etc. bygger de modeller av katastrofer sammen med barna. Allerede ved arbeidets start er barna inneforståtte med at modellene ikke er ferdige før de er oversvømt, brent eller blåst overende. I prosessen gjøres en intuitiv utforsking av disse prosessene. Hvorfor skjelver jorda? Hvor farlige er jordskjelv i vann? Hva er en tornado? Når løsner snøskred? I felleskap utvikler de erkjennelsen om at små handlinger kan ha store konsekvenser.
Alle modellene er nokså små: De kan for eksempel få plass i en skoeske eller i et akvarium. Et videokamera fanger opp små detaljer i modellen og overfører det til skjermer som publikum får se. Barna jobber i grupper når de bygger modellene og har forskjellige oppgaver. En er ansvarlig for lyssetting, en annen for vann, en tredje for vind, en fjerde for kamera, osv. Oppgavefordelingen vil skifte fra modell til modell. Hver del blir utviklet og gjennomført som en trinn-for-trinn-koreografi.
Her er en liste over ulike katastrofevarianter som blir benyttet i prosjektet:
eksplosjon
oversvømmelse
jordskjelv
flodbølge
jordskred
vulkanutbrudd
gresshoppesverm
skogbrann
togulykke
tornado
terroristangrep
snøskred
kjernekraftverkulykke
meteorittkollisjon
Av Eva Meyer-Keller og Sybille Müller (DE)