Ressentiment
Pavane til en død prinsesse
En forsker, eller kanskje heller en ung mann på terskelen til å bli det, legger fram sine resultater for en komité. Hvilket fag eller disiplin han prøves i er litt usikkert, men i løpet av den timen prøvingen varer rekker han å få lagt fram et knippe tester gjort på et utvalg av testpersoner. (En av disse testene slekter litt på Martin Seligmans berømte hundeforsøk, der en gruppe hunder fikk støt – og kunne slå av strømmen, mens enn annen fikk støt uten å kunne slå av strømmen, og der Seligman etterpå mente å observere hvordan hundene i den siste gruppen hadde lært seg å gi opp og bli hjelpeløse, også i situasjoner hvor de faktisk hadde muligheten til å stoppe støtene.)
Det som er sikkert i vår sammenheng, er at kandidaten - etter en lovende start - får så pass store problemer at han til slutt blir avvist og underkjent av det som kanskje kunne blitt hans framtidige kolleger.
Ps. Det er grunn til å minne om at dette er en oppdiktet situasjon. Verken "kandidaten" eller "komiteen" har rot i virkeligheten. Slik dreier det seg altså heller ikke om noen form for dokumentar eller dokumentarisme. Snarere tvert i mot. (I den grad det forekommer, er et hvert sitat tatt ut av sin sammenheng.)
Tekst/Regi/audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid
Scenografi/video/design: Kyrre Bjørkås
Lyddesign/lydteknikk: Thorolf Thuestad
Materialdramaturg/elektronisk konstruksjon: Roar Sletteland
Scenografisk assistanse: Gunnhild Mathea Olaussen
Musikk og lyddramaturgi/musikalske arr.: Tore V. Lid
Inspisienter: Kirsti Aksnes / Sara Bruteig Olsen
Skuespillere og musikere:
Tor Christian F. Bleikli
Hilde Annine Hasselberg (sang)
Mona S. Solhaug
Thomas Valeur (gitar)
Stemmer: Arild Vestre (kandidaten)
Tore V. Lid, Ragnhild Gudbrandsen
m.fl (jury)
Forestillingen er produsert av Transiteatret-Bergen i co-produksjon med BIT-Teatergarasjen og Black Box Teater i samarbeid med Den Nationale Scene og Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) og Kunstnerhuset WRAP.