Spilletid
Spilletid er en deltakerbasert spill-aktivitet iscenesatt gjennom fysisk spillmiljø og spilloppgaver. Spilletid er et møtepunkt mellom dataspill og scenekunst.
Sentralt står spillets regler og landskapet en beveger seg i. I Spilletid finner en elementer fra brettspill til plattform- og eventyrspill. Utstillingen og dens innhold sentrer seg omkring spørsmål som: «Hva kan skje når vi fysisk går inn i et dataspill? Hva slags landskap beveger en seg i og hvilke elementer kan eksistere i en slik verden?» Et levende spillmiljø danner rammen for undring, lek og oppdagelse. Markøren blir oss og vår egen kropp i bevegelse.
BAKGRUNN
SPILLETID er basert på utstillingen "PRESS PLAY - kunsten i dataspill" produsert av Vestlandske Kunstindustrimuseum. PRESS PLAY er i nordisk sammenheng den første utstillingen som tar for seg dataspill i en kunsthistorisk kontekst. Utstillingen var et pionerprosjekt og et viktig bidrag til å stimulere nordisk forsking og lokal spillindustri. Press Play utstillingsdesign er utviklet av Vestlandske Kunstindustrimuseum og kunstner Hilde Angel Danielsen.
SPILLETID tok i bruk elementer/tematikk fra denne utstillingen og videreutviklet disse sett i forhold til målgruppe og fokusområde. Utstillingen ble satt opp på Barnas Kulturhus i teater og utstillingssal, og ble utformet i et samarbeid mellom utstillingsdesigner/kunstner: Hilde Angel Danielsen og produsent Linda Rios.
UTSTILLINGS-/FORMIDLINGSPERIODE
Spilletid inngikk som den del av Barnas Kulturhus høst og vår program og ble tilbudt i perioden 26. nov 2011 til og med 18. februar 2012. Selve utstillingen var åpen i alt åtte uker.
MÅLGRUPPE
Primært barnehager og småskoletrinnet, alder fra 3 til 9 år. Utstillingen ble også tilbudt til barnefamilier, og var åpen lørdager.
MÅLSETTING
En viktig målsetting var å sette søkelys på sjangeren i tilknytning til dagens barnekultur. Endringene i samfunnet fra et digitalt perspektiv er dramatiske, med den konsekvens at dagens barn lever under andre oppvekstsvilkår i dag enn for 20 år siden.
Det å spille dataspill er ikke lenger noe for en liten gruppe, slik det var da de første dataspillene kom, Det er et underholdningsmedium for folk flest. Dataspill blir en stadig viktigere del av livene våre og spill- og opplevelsesindustrien er den industrien i verden som vokser raskest.
Et av hovedmålene var å gi opplevelse og erfaring av dataspill som konsept der en som aktive deltakere ble invitert inn i en fiktiv verden og spillunivers. Barn skulle bli kjent med spilloppbygging og dramaturgiske grep i spill samtidig som de skulle få erfaring med digitale medier. Med et dramapedagogisk perspektiv og elementer fra scenekunst ble det vektlagt hvordan spill på samme måte som en historie trenger et sted, en handling og figurer.