Virkemidlenes treffsikkerhet
FLB forvalter tilskuddsordninger til produksjon og formidling av nye kunstverk i det frie feltet innenfor film, musikk, scenekunst, billedkunst og tekst. Som kollektiv kompensasjonsordning bidrar fondet til å styrke kunstnergrupper som helhet og sikrer at rettighetshavere som potensielt kan bli utsatt for privatkopiering av åndsverk, kan søke midler til nye kunstprosjekter og fortsette sitt kunstneriske arbeid.
Fondet skal fremme høy kunstnerisk kvalitet gjennom ordninger som både gir rom for uttrykk med åpenbart kommersielt potensiale og sikrer ytringsrom for nyskapende og utforskende kunst. Gjennom ordninger som fremmer samarbeid på tvers av kunstfelt bidrar også fondet til å bygge sterke kunstnerskap gjennom profesjonalisering og spesialisering i feltet.
Tilpasninger
I 2021 ble lengdekravet for musikkvedlegg fjernet og det ble åpnet for at søkere med begrenset offentlig driftstilskudd kan få tilskudd. Styret skal evaluere effekten av endringene for feltet og fondet når endringene har fungert en stund, men erfaringer så langt tyder på at dette åpner for et større mangfold og sjangerbredde blant søkerne og tildelingene.
Korona
Styret vurderte jevnlig behov for tilpasninger på ordningene og hadde tett dialog med fagutvalgene om hvordan pandemien påvirket kunstfeltene. Fortsatt er prosjekter som fremføres og formidles på fysiske visningsarenaer hardest rammet, med avlyste oppdrag og utsatte forestillinger og konserter. Mange har vært nødt til å tenke nytt om hvordan nå publikum med sine kunstverk og øke inntektene gjennom markedsføring og gjenbruk. Sterk økning i søknader til markedsføringsordningene gjenspeiler økt behov i feltet og ordningene oppleves derfor som viktigere enn noen gang.
Mange søknader var konkret tilpasset restriksjonene, med fleksible og realitetsorienterte planer for nedskalerte og kortreiste prosjekter. Det ble søkt om tilskudd til færre og kortreiste turnéer innenlands med mindre besetninger. Flere prosjekter tok i bruk uterommet til audiovisuelle vandreforestillinger der multiestetiske og interaktive former utforskes. Andre handlet om produksjon og formidling av kunstprosjekter på nye plattformer og digitale nettbaserte løsninger eller møteplasser for debatt og ytringer om kunstprosjekter eller diskurser.
Pandemien har økt det administrative presset på søkerne som må håndtere stadig nye endringer i planleggingen. Samtidig er det et press på å bruke profesjonelle aktører i alle ledd, som blant annet øker utgiftene til profesjonelle PR-byråer i søknader om markedsføring.
Tematisk var det fortsatt et fokus på miljø og klimautfordringer, mens pandemien ble gjenspeilet i prosjekter om blant annet isolasjon og sosial distansering.
Mangfold
Det er generelt rimelig god spredning på sjanger innenfor de ulike kunstuttrykkene og god variasjon på alder og mellom veletablerte kunstnere og nye stemmer. Kjønnsbalansen i søknadene er også generelt god, selv om det kan være store forskjeller i enkelte ordninger.
Den geografiske fordelingen er kun basert på søkerens bosted, men gjenspeiler ikke bosted for andre medvirkende eller gjennomføringssted for prosjektet. Dette bidrar til et noe upresist bilde på geografisk fordeling.
Andelen søkere som representerer et kulturelt, fenotypisk og etnisk mangfold varierer på de ulike ordningene og for hver søknadsrunde. Dette gjelder også for representasjon av samiske aktører og personer med funksjonsvariasjoner. Flere av fagutvalgene uttrykker bekymring for underrepresentasjon av ulike grupper, som kan indikere hvilke miljøer ordningene er kjent for og oppleves som relevant for. Samtidig understreker utvalgene at søknadsskjemaene ikke gir et godt nok grunnlag for å kunne vurdere representasjon fra ulike grupper. Mangfoldet, eller mangelen på mangfold, innen visse sjangre peker også på en rekrutteringsutfordring som starter lenge før søkere kvaliserer til å søke støtte i FLB.