Vedtaksliste for søknader til 2. desember 2021
Tilbake til 2021 (Alle)Om søknadsrunden
183 konsertarrangører er bevilget samlet tilskudd på 31,9 millioner kroner
Støtten som er bevilget, dekker både noen av de utfordringene som pandemien har åpåført feltet, men gir også flere arrangører substansiell og langsiktig støtte. Et flertall av søkere har fått støtte til konserter som skal gjennomføres i 2022, og noen har også fått til konsertvirksomhet i 2023 og 2024. Ordningen er tilført stimuleringsmidler på totalt 27,5 millioner kroner for 2022, hvor av 8,3 ble fordelt denne runden.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
Norsk kulturfond er tilført stimuleringsmidler også vinteren 2022. Fordi konsertarrangører er vurdert til å være spesielt påvirket av smittevernsrestriksjoner, er ordningen arrangørstøtte musikk tilført 27,5 millioner kroner av disse midlene. Disse midlene skal være fordelt i løpet av våren 2022. Det har dermed vært vesentlig mer midler til fordeling, noe som har gitt mulighet til å prioritere flere søkere enn normalt. Det er ikke innvilget tilskudd til prosjekter som er vurdert til å falle utenfor ordningen.
I behandlingen er det som vanlig vektlagt bevisst tenkning i programmeringen, omfang, geografisk spredning, historikk og gjennomføringsevne, realistisk budsjettering av utgifter og finansieringsplan.
I flere søknader er søknadssummen vesentlig høyere og i flere tilfeller for kortere perioder enn tidligere. Relativt tunge aktører søker for et halvår, eller til og med et kvartal, av gangen.
Kun 2 av søkerne oppgir at de skal arrangere konserter med samiske utøvere og disse arrangørene er bevilget tilskudd.
14 av omhandler aktivitet som utelukkende skal foregå i kulturhus. 12 av disse er bevilget tilskudd. I tillegg skal 8 søkere gjennomføre delvis sine konserter på kulturhus og 7 av disse er bevilget tilskudd.
28 av søkere gjennomfører sine konserter hovedsakelig i kirker og 19 av disse er bevilget tilskudd.
Nesten 90 % av den summen som er bevilget går til helårsarrangører. Det er 187 helårsarrangører som har søkt denne runden, og 138 av dem er bevilget tilskudd.
19 av de omsøkte tiltakene omhandler gratiskonserter og 9 av disse er bevilget tilskudd. 3 av søknadene om tilskudd til konserter uten billettinntekter kommer fra kirker. Praksisen rund rundt prioritering av gratiskonserter er blitt strengere. Det fører til utfordringer i vurderingen av kirkemusikksøknader som budsjetterer med kollekt i stedet for billettinntekter. Disse er ofte svært lave i forhold til publikumsantallet, og kan være i størrelsesorden 15-40 kr pr publikummer. Uten en nærmere begrunnelse for hvorfor konsertene skal være gratis, kan det stride med etablert praksis med å innvilge disse søknadene. Allikevel er det grunnlag for unntak, da flere av de omsøkte konsertseriene i kirker skiller seg ut i positiv forstand som et godt etablert tiltak med gode publikumstall og stødige program.
Omleggingen av kirkemusikkordningen ga arrangørordningen et større ansvar for å ivareta gode kirkemusikktiltak. Ut ifra prinsippet om likebehandling forutsetter enkelte av vedtakene at konsertene blir billetterte, slik at arrangøren gis rom til å kunne ha en lav inngangspris, samtidig som etablert praksis og prinsipper følges. Flere av disse arrangørene har vellykket publikumsarbeid og god utvikling mot stadig sterkere program som befester kirkens posisjon som konsertarena.
44 av søknadene er fra aktører som aldri har søkt arrangørordningen. 18 av disse er bevilget tilskudd på til sammen 1,208 millioner kr.
34 søker flerårig støtte og 10 av disse er innstilt på tilsagn for kun 2023 eller 2023 og 2024.
Kun 2 av søkerne beskriver tydelige klima- og miljøinsentiver og de ble bevilget tilskudd.
Denne runden ble det behandlet flere søknader om tilskudd til enkeltkonserter. Flere av disse konsertene ble vurdert til å bidra til økt mangfold og vil trolig treffe et publikum som mange andre arrangørtilskudd ikke når. Sett i lys av ordningens mangfoldsatsning, den ekstraordinære utlysningen for å skaffe nye søkere, et uttalt mål om større sjangerrepresentasjon på ordningen og Rådets strategiske satsningsområder, er det bevilget tilskudd til flere av disse. De som er innvilget, er vurdert til å være arrangør som kan bli til stabile aktører og som i fremtiden også kan arrangere et større antall konserter.
Totalt søkte festivaler for rundt 14 millioner kroner til fristen på arrangørordningen i desember, hvorav 6-7 av disse millionene kom fra festivaler med lang tilskuddshistorikk og forholdsvis høye tilskuddsnivå på festivalordningen senere år. Utvalget konkluderte med at en viss prioritering av festivaler med stimuleringsmidler vil være hensiktsmessig for opprettholdelse av arrangørfeltet som helhet gjennom unntakstilstanden, samt for underleverandører/tredjepart og for publikum over hele landet. I den sammenheng ble det angitt midlertidige vedtak i disse tilfellene.
Søknadene som ble behandlet, fordelte seg slik på sjangerkategoriene:
Sjanger |
Søknader* |
Bevilgninger |
||
Antall |
Andel av total |
Antall |
Innvilgelses-prosent |
|
Flere sjangre musikk |
77 |
27,90 % |
46 |
59,74 % |
Jazz/improvisasjonsmusikk |
39 |
14,13 % |
32 |
82,05 % |
Folkemusikk/tradisjonsmusikk |
22 |
7,97 % |
13 |
59,09 % |
Verdensmusikk |
8 |
2,90 % |
7 |
87,50 % |
Klassisk/ samtidsmusikk |
53 |
19,20 % |
37 |
69,81 % |
Populærmusikk |
77 |
27,90 % |
47 |
61,04 % |
Sum |
276 |
1 |
182 |
65,94 % |
Den fylkeskommunale fordelingen ser slik ut:
Fylkeskommune |
Søknader* |
Bevilgninger |
||
Antall |
Andel av total |
Antall |
Innvilgelses-prosent |
|
Agder |
24 |
8,70 % |
19 |
79,17 % |
Innlandet |
27 |
9,78 % |
17 |
62,96 % |
Møre og Romsdal |
8 |
2,90 % |
8 |
100,00 % |
Nordland |
14 |
5,07 % |
11 |
78,57 % |
Oslo |
41 |
14,86 % |
25 |
60,98 % |
Rogaland |
19 |
6,88 % |
10 |
52,63 % |
Troms og Finnmark |
18 |
6,52 % |
13 |
72,22 % |
Trøndelag |
25 |
9,06 % |
17 |
68,00 % |
Vestfold og Telemark |
20 |
7,25 % |
10 |
50,00 % |
Vestland |
33 |
11,96 % |
24 |
72,73 % |
Viken |
47 |
17,03 % |
28 |
59,57 % |
Utlandet |
0 |
0,00 % |
0 |
- |
Sum |
276 |
1 |
182 |
65,94 % |
Fordelt per landsdel er oversikten slik:
Søknader* |
Bevilgninger |
|||
Antall |
Andel av total |
Antall |
Innvilgelses-prosent |
|
Nord-Norge |
32 |
11,59 % |
24 |
75,00 % |
Trøndelag |
25 |
9,06 % |
17 |
68,00 % |
Vestlandet |
60 |
21,74 % |
42 |
70,00 % |
Østlandet |
135 |
48,91 % |
80 |
59,26 % |
Sørlandet |
24 |
8,70 % |
19 |
79,17 % |
Utlandet |
0 |
0,00 % |
0 |
- |
Sum |
276 |
1 |
182 |
65,94 % |
* Innkomne søknader denne runden, inklusive søknadssum for søknader som er trukket eller avvist. Én av søknadene som ble behandlet, er en utsatt søknad som derfor ikke er med i statistikken.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 277
Søknadssum: 88 853 664 kr
Antall tildelinger: 183
Tildelingssum: 31 924 000 kr
Søknader som kommer inn til Arrangørstøtte musikk blir behandlet i Musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte.
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.12.2021 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 7. - 8.3.2022
-
Vedtak i rådsmøte: 30. - 31.3.2022
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Sjanger | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|