Vedtaksliste for søknader til 3. september 2019
Tilbake til 2019 (Alle)Om søknadsrunden
I denne runden ble det behandlet 177 søknader, 79 av disse fikk støtte.
Ordningen er sortert i tre deler: utstillinger, diverse tiltak og søknader fra institusjoner:
Utstillinger
Kategorien omfatter søknader fra enkeltkunstnere og kunstnergrupper. 101 søknader ble behandlet og 48 prosjekter er tildelt midler, til sammen kr 2 440 500. Samlet søknadssum var kr 7 614 687.
Det er bevilget midler til prosjekter med fokus på tegning, skulptur, tekstil, vev, maleri, keramikk, installasjon, video, kunstfilm, lydkunst, stedsspesifikke prosjekter, performance og fotografi. Søknadsmassen viser et stort mangfold i teknikker og materialvalg, og tildelingene i denne runden viser at denne bredden er godt ivaretatt.
I tillegg til generelle formale kunstneriske undersøkelser, gjenspeiles menneskets påvirkning på natur- og miljø i flere prosjekter på tvers av kunstneriske teknikker i denne runden. Et eksempel er Dag Alvengs nye fotografiske prosjekt, som skal stilles ut ved Norsk Industriarbeidermuseum avd. Telemarksgalleriet i Rjukan i 2021. Den nye serien «Tungt vann og dype daler» vil formidle det stedegne ved regionen Telemark, en kombinasjon av uberørt landskap og industriarv. Som en del av prosjektet ønsker kunstneren å tilbringe tid i Rjukan og på Notodden over en lengre periode. Et annet eksempel er Silje Figenschou Thoresen, som i 2020 skal ha soloutstillinger ved Terminal B, Pikene på Broens visningsrom i Kirkenes og ved Kunstnerforbundet i Oslo. Arbeidene til den Kirkenesbaserte kunstneren samles rundt prosess, improvisasjon og materialitet basert i samisk livsanskuelse, håndverks- og designtradisjon. Hun vil til de to utstillingene vise tegninger basert på arkeologiske rapporter fra samiske bosettinger i Finnmark, en serie utvalset blekk på papir, og skulpturer formet av myrull-støpemasse og av opptenningsved.
Sammenlignet med forrige runde ser man et økt antall søknader vedrørende kunst og teknologi. Kunstneren Ayatgali Tuleubek har blitt tildelt midler til et samarbeidsprosjekt med Michael Rasmussen ved det kunstnerdrevene visningsstedet She Will i Ski. Prosjektet innebærer at deler av utstillingslokalet skal bygges om med tredeler fra en sauna, og varmes opp til 50 grader ved hjelp av datamaskiner som lager eller «utvinner» kryptovaluta. I tillegg vil en videoinstallasjon som tar opp temaer som infrastruktur, global økonomi og miljø bli vist som en del av utstillingen. En busstur fra Oslo til Ski vil også bli organisert som en del av utstillingsprosjektet, der passasjeren får høre et lydspor satt sammen av stemmer, dikt og lyder fra industri og datamaskiner under reisen.
En annen søknad som har blitt tildelt midler i denne runden er gruppeutstillingen FAEN (Female Artistic Experiments Norway) under Meta.Morf Biennale X på Gallery KiT i Trondheim. Utstillingen er kuratert av Zane Cerpina, og setter et viktig søkelys på unge kvinnelige kunstnere som jobber med kunst og teknologi. Det vil vises åtte kunstverk av ni kunstnere med base i Norge: Unnur Andrea Einarsdóttir, Natalie Seifert Eliassen, Dragongirl (Nikoline Ursin Erichsen), Annike Flo, Renate Synnes Handal, Anne Cecilie Lie, Anja Malec, Sara Skogøy og Tuva Aanensen. Utstillingen vil bl.a. undersøke mellommenneskelige relasjoner i vår digitale samtid, og hybride økologier mellom menneske, maskin og natur.
Ser vi på runden under ett var det også denne gangen mange sterke prosjekter fra søkere bosatt i Oslo-området. Samtidig er nedslagsfeltet for bevilgningene spredt over hele landet. Det ble bevilget midler til utstillingsaktivitet i Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Kirkenes, Karasjok, Alta, Steinkjer, Sortland, Lillestrøm, Moss, Skien, Ski og Fredrikstad. Os, Rjukan, Inderøy, Sørum, Førde og Øystese i Hardanger er også representert. Basert på søkers oppgitte bosted fordeler de 48 tildelingene seg slik geografisk: Akershus (4), Aust-Agder (0), Buskerud (1), Finnmark (1), Hedmark (0), Hordaland (4), Oppland (0), Møre og Romsdal (0), Nordland (0), Oslo (30), Rogaland (1), Sogn og Fjordane (1), Telemark (1), Troms (1), Trøndelag (0), Vest-Agder (1), Vestfold (1), Østfold (0), Utlandet (2).
Denne runden var det overvekt av både kvinnelige søkere og støttemottakere. 28 kvinner og 20 menn fikk innvilget støtte.
Barn og unge
Antall søknader: 2
Søknadssum: kr 156 000
Antall tildelinger (vedtak): 2
Vedtakssum: kr 120 000
Kulturrådet lyste høsten 2018 ut to millioner kroner til gode kunstprosjekter rettet mot barn og unge, der prosjektstøtten på visuell kunst er en av fire ordninger som skal fordele disse midlene. Det var imidlertid noe nedgang i søknader til prosjekter som omhandler eller involverer denne målgruppen, sammenlignet med forrige runde. Av totalt to søknader nådde to opp i prioriteringen og ble tildelt midler, tilsammen kr 120 000.
Billedkunstner Eamon O'Kane har mottatt midler til «Fröbel Studio: Institute for Creativity» og «The Glass Classroom», to installasjoner som har tidligere har vært utstilt internasjonalt, men som nå for første gang vises samlet ved Norsk Billedhoggerforening i perioden januar – mars 2020. "Fröbel Studio" baseres i stor grad på byggesett av fargede treklosser, inspirert av arven fra en av pedagogikk-pioneren og oppfinneren av barnehagen, Fredriech Fröbel (1782-1852). Fröbel ble en inspirasjonskilde for Bauhaus-bevegelsen og de tidlige modernistene, og estetikken i foreliggende prosjekt trekker likeledes veksler på geometriske former og primærfarger. "The Glass Classroom" er influert av Maria Montesorris innglassede klasserom fra 1915 ved samme navn. Her kombineres visualiseringer av klimaaktivitet på skjerm med treklosser på kart for å forklare klima, meteorologi og topografi, samt hvordan meteorologer bygger og utvikler modeller for å se inn i fremtiden. Målgruppen er både voksne og barn. Kunstneren ser arbeidene som en plattform for å utvikle nødvendig kreativitet i møte med miljø- og klimaforandringer. Et uttalt mål for prosjektet er å legge til rette for at barn skal samhandle, bygge og tegne egne tanker i forhold til sine egne verdier og oppfatninger.
Det andre prosjektet som omhandler barn og unge, er Una Line Ree Hunderis fotografiske prosjekt BORN FREE. Her portretterer hun barn og unge fra familier som av ideologiske årsaker praktiserer hjemmeundervisning - i USA, Norge, Åland og Østerrike. Prosjektet som helhet gir innblikk i en altomfattende livsstil som preges av en skepsis mot etablerte samfunnsstrukturer. Ved å skildre barnas frie aktiviteter innomhus og ute i naturen, stiller Hunderi spørsmål ved vedtatte sannheter og i siste instans om frihet. For hvordan skulle vi klare oss uten skolen? Undersøkelsene har resultert i en publikasjon med tekst og fotografi og en utstilling ved Kunstnerforbundet i Oslo oktober – november 2019.
Søknader om prosjektstøtte utstillinger behandles av Faglig utvalg for visuell kunst.
Diverse tiltak
Porteføljen omfatter forskjellige tiltak som ikke faller inn under de andre kategoriene og støtteordninger på området visuell kunst: seminarer, forsøksprosjekter, kurs og workshops, andre formidlingstiltak m.m.
Det er behandlet 23 søknader og gitt 5 bevilgninger, til sammen kr 255 000. Samlet søknadssum var kr 2 673 901.
Geografisk fordeling: Oslo (7), Østfold (1), Buskerud (2), Akershus (2), Hordaland (6), Vestfold (1), Finnmark (1), Vest-Agder (1) og Trøndelag (2).
Eksempler på prosjekter som fikk støtte i denne runden:
Karl Heinz Patrik Entian: Prosjektet «Ut å male hester» består av kunstnertrioen -& Co. Jens Hamran, Patrik Entian og Aleksi Wildhagen. Et omgående feltarbeid med formidling til ungdomsskoleelever underveis, samt avsluttende utstilling, happening og fest Sankthansaften på gården til billedkunstnerkollegene Halvard Haugerud og Hilde Svalheim på Mysen i Eidsberg kommune. Gruppen dokumenterer omgivelsene de plasserer seg i, gjennom oljemaleri. Etterhvert utover vinteren når gruppen er godt inne i prosjektet, trekkes ungdomsskoleklasser inn med jevne mellomrom for å formidle prosjektet og holde maleriverksteder utendørs. Men like viktig som å avbilde omgivelsene er dokumentasjonen av prosessene i det hele, da med tegning, tekst, foto og video. Prosjektet ble bevilget kr 75 000.
Andre Steenbuch Marandon. Søker skal sammen med barn i alderen 2-6 år i Sandslimarka Kanvas Barnehage tilbakeføre natur elementer til et designet utendørs lekemiljø og la barna reflektere over dette og dokumentere prosessene igjennom samtaler og tegning. Tiltaket er en videreføring av to tidligere prosjekter (Skal Vi Lage Noe Sammen? og Nomader i Skogen) og bygger på erfaringer fra disse. Begge prosjektene er støttet med midler fra Kulturfondet. I disse prosjektene mener søker å ha funnet at opphold i det komplekse miljøet som skogen representerer samt refleksjon over og dokumentasjon av erfaringer virket positivt på utviklingen av så vel motorikk som kognitive evner. Prosjektet ble bevilget kr 50 000.
Søknader om prosjektstøtte diverse tiltak behandles av Faglig utvalg for visuell kunst.
Søknader fra institusjoner
Det er behandlet 53 søknader og gitt 26 tildelinger, kr 877 000 (2019), kr 2 535 000 (2020), 1 089 000 (2021), 289 000 (2022). Søknadssum var kr 90 000 for 2019, totalt kr 12 060 390.
Det ble gitt tilskudd til ulike typer visningssteder over store deler av landet. 11 av søknadene omhandlet teknologiutviklingen og teknologiske plattformer. Rogaland fylke hadde den høyeste tildelingsprosenten, med 5 søknader som alle ble tildelt midler.
Hå gamle prestegård i Rogaland mottok tilskudd til en utstilling i 2020 med internasjonale kunstnere som markerer at det er 40 år siden Alexander Kielland ulykken.
Det ble gitt midler til programmering for 2020 til Sandefjord kunstforening, Spriten kunsthall i Skien, Velferden Sokndal scene for samtidskunst, og til Galleri Ö, et nyetablert kunstnerdrevet visningssted på Tjøtta i Nordland. Alta kunstforening og Landart Gjerdrum, en relasjonell og stedsspesifikk samtidskunstfestival er også blant tilskuddsmottakerne.
To søknader mottok flerårig tilskudd til videreføring av virksomheten:
VISP i Bergen fikk en bevilgning på kr 800 000 per år i 2020 og 2021. VISP er en kompetanse- og nettverksorganisasjon basert på medlemskap. Gratis medlemskap tilbys til alle som arbeider profesjonelt med visuell kunst (billedkunstnere og kunsthåndverkere, produsenter, kuratorer, gallerister, formidlere). Virksomhetens målsetting er å hjelpe medlemmene med praktiske utfordringer i deres profesjonelle virke og er en informasjonsbank, gir råd og veiledning, bidrar til synliggjøring og nettverksbygging, kompetanseheving og profesjonalisering. Visp driver nettsidene visp.no og kunstguide.no.
U.F.O Utstillingsguide For Oslo fikk videreført tilskudd på kr 140 000 per år for perioden 2020-2022. Utstillingsguiden ble startet i 2012, den finnes både som webside og i papirutgave og gir en oversikt over samtidskunstscenen i Oslo hver måned. Den viser mangfoldet og bredden av små og store institusjoner i regionen for et lokalt, nasjonalt og internasjonalt publikum.
Geografisk fordeling
Søknader | Tildelinger | Antall søknader | Antall tildelinger | Tildelingsprosent (ift. ant. søkn. fra fylket) | Tildelingsprosent (ift. total) | ||||||||
Fylke | Antall | Prosent | Antall | Prosent | |||||||||
Akershus | 4 | 8 % | 1 | 4 % | 15 | 6 | 40,00 % | 5,70 % | |||||
Aust-Agder | 0 | 0 % | 0 | 0 % | 1 | 0 | 0,00 % | 0,00 % | |||||
Buskerud | 1 | 2 % | 1 | 4 % | 7 | 2 | 28,60 % | 1,90 % | |||||
Finnmark | 1 | 2 % | 1 | 4 % | 4 | 3 | 75,00 % | 2,90 % | |||||
Hedmark | 1 | 2 % | 0 | 0 % | 3 | 1 | 33,30 % | 1,00 % | |||||
Hordaland | 11 | 21 % | 4 | 15 % | 52 | 25 | 48,10 % | 23,80 % | |||||
Møre og Romsdal | 1 | 2 % | 0 | 0 % | 3 | 0 | 0,00 % | 0,00 % | |||||
Nordland | 3 | 6 % | 1 | 4 % | 16 | 7 | 43,80 % | 6,70 % | |||||
Oppland | 0 | 0 % | 0 | 0 % | 3 | 2 | 66,70 % | 1,90 % | |||||
Oslo | 18 | 34 % | 9 | 35 % | 74 | 33 | 44,60 % | 31,40 % | |||||
Rogaland | 5 | 9 % | 5 | 19 % | 12 | 9 | 75,00 % | 8,60 % | |||||
Sogn og Fjordane | 0 | 0 % | 0 | 0 % | 1 | 0 | 0,00 % | 0,00 % | |||||
Svalbard | 0 | 0 % | 0 | 0 % | 0 | 0 | 0,00 % | 0,00 % | |||||
Telemark | 3 | 6 % | 2 | 8 % | 6 | 4 | 66,70 % | 3,80 % | |||||
Troms | 1 | 2 % | 0 | 0 % | 7 | 4 | 57,10 % | 3,80 % | |||||
Trøndelag | 2 | 4 % | 0 | 0 % | 11 | 4 | 36,40 % | 3,80 % | |||||
Vest-Agder | 0 | 0 % | 0 | 0 % | 2 | 1 | 50,00 % | 1,00 % | |||||
Vestfold | 1 | 2 % | 1 | 4 % | 1 | 1 | 100,00 % | 1,00 % | |||||
Østfold | 1 | 2 % | 1 | 4 % | 6 | 3 | 50,00 % | 2,90 % | |||||
Til sammen | 53 | 26 | 224 | 105 | 46,90 % |
Barn og unge-søknader
Runde 1 | Runde 2 | Runde 3 | Runde 4 | |
2018 | 8 | 6 | 5 | 2 |
2019 | 17 | 10 | 3 | 9 |
Antall BU-søknader runde 4: 9
Søknadssum: 2 700 000
Antall tildelinger: 3
Sum tildelinger: kr 900 000
2019: 332 000
2020: 270 000
2021: 149 000
2022: 149 000
I runde 4 er det behandlet 9 søknader. Også i disse søknadene er aldersspennet i målgruppen stort, og de fleste prosjektene har middels eller høy grad av medvirkning/egenaktivitet fra deltakerne. Av tematikker som tas opp i prosjektene er ytringsfrihet, etiske og religiøse spørsmål, også med et kunsthistorisk utgangspunkt, samt opplæring i ulike kunstneriske teknikker.
Det er kommet to søknader fra Oslo, to fra Hordaland og én søknad hver fra Hedmark, Telemark, Rogaland, Møre og Romsdal og Trøndelag.
Kunsthall Stavanger ble tildelt til sammen kr 498 000 over tre år til prosjektet Mobilizing Citizenship, rettet mot ungdom 12-16 år. En gruppe ungdom får i løpet av ett semester og fire workshoper arbeide med internasjonalt kjente kunstnere og designere. I fokus er hvordan ungdommen kan bruke kunstneriske strategier for å selv ta til orde og delta i det offentlige ordskifte. Prosjektet utvikles i perioden til et samarbeidsprosjekt med vekt på kunnskapsinnhenting og kompetanseutvikling. Det avsluttes i 2022 med et større symposium og deling av kunnskap om hvordan man skaper gode møter mellom kunst og ungdom.
MIKROLABS fikk kr 70 000 til utstillingen Sonic Fiction på Visningsrommet USF i Bergen. Utstillingen omhandler samtidens bruk av lyd gjennom spill og interaksjon og viser nye arbeider av Marieke Verbiensen, FUR – Tilman Reis & Volker Morawe (DE), Marlous de Valk & Ayemeric Monsoux (FR) og Lasse Heide Fjordbo (DK). Utstillingen retter seg mot og involvere ungdom 12-18 år gjennom den kulturelle skolesekken. Det vil også bli laget en publikasjon om utstillingen.
Kunsthall Oslo fikk tildelt kr 332 000 til Oslo Kunst og Kunnskapsverksted, et prosjekt inspirert av Art And Knowledge Workshop og gruppen Kids of Survival (New York
1980-tallet), med mål å utvikle et langsiktig lavterskeltilbud innen visuell kunst for unge mennesker i Oslo, med hovedvekt på ungdommer fra Oslo øst og sentrumsområdene. Prosjektet vil bestå av praktiske verksteder på Biblo Tøyen i møte med kunstnere som er en del av kunsthallens program i 2020: Robert Temesgen og Netsa Art Village (Etiopia), Marte
Eknæs(NO/DE), Nicolau Verguiero og Teatro Oficina (BR) og Ida Madsen Følling (NO), kunstnergruppen Kollektivt Kaosmos (NO) og Vermillion Sands (DK). Prosjektet utvikles også i samarbeid med aktører fra scenekunstfeltet og musikkfeltet.
Prosjektstøttesøknader fra institusjoner behandles av Arrangørutvalget for visuell kunst.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 177
Søknadssum: 22 348 978
Antall tildelinger: 79
Tildelingssum: 3 572 500
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.9.2019 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 18. - 20.11.2019
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|