Hopp til innhold
Vedtaksliste

Prosjektstøtte visuell kunst - visningssteder

Søk støtte

Vedtaksliste for søknader til 2. september 2021

Tilbake til 2021 (Alle)

Om søknadsrunden

Prosjektstøtte visuell kunst har som formål å styrke produksjon og formidling av samtidskunst. Ordningen er sortert i tre deler: utstillinger, diverse søknader, og institusjoner. Søknadene om utstillinger fra enkeltkunstnere og diverse tiltak behandles av Faglig utvalg for visuell kunst og søknadene fra institusjoner behandles av Arrangørutvalget for visuell kunst.

Utstillinger

Kategorien omfatter søknader til utstillinger fra enkeltkunstnere og kunstnergrupper.

97 søknader ble behandlet og 62 prosjekter er tildelt midler på til sammen kr 3 760 000. Samlet søknadssum var kr 9 317 054.


Porteføljen viser et bredt mangfold av kunstneriske teknikker, og det er bevilget midler til kunstnere og kunstnergrupper som arbeider med maleri, tekstil, glass, keramikk, metall, video, kunstfilm, tegning, grafikk, streetart/graffiti, performance, installasjon, skulptur, tekst, lyd, nettbasert kunst, ny teknologi og fotografi.

I denne runden ble det gitt tilskudd til flere større separatutstillinger som finner sted i 2022. Noen eksempler som kan trekkes fram er Kim Hiortøys soloutstilling på Kunstnernes Hus i Oslo, Lene Bergs Festspillutstilling i Bergen og Jan Freuchens separatutstilling ved Kristiansand kunsthall. Søknadsrunden bar også preg av en rekke søknader til kunstnerinitierte gruppeutstillinger med utspring i lokale studie- arbeids- eller atelierfellesskap. Gruppeprosjektene karakteriseres av at kunstnerne vil arbeide prosessbasert og stedsspesifikt i dialog med visningsstedets arkitektur og nære omgivelser, og med et mangfoldig og flermedialt uttrykk som resultat. Fem av ti prosjekter nådde opp i prioriteringen og ble tildelt midler, blant annet gruppeutstillingen «Remaster» på Tou Scene i Stavanger i november 2021, omsøkt av Marit Aanestad. Her inviterer seks etablerte kunstnere fra Vestlands-regionen seks nyetablerte kunstnere fra Kunstakademiet i Bergen (KMD/UiB) til samarbeid, workshop og utstilling. Utrykk her spenner over maleri, tegning, tresnitt, fotografi, skulptur/installasjon.

Tematisk ser vi flere prosjekter med undersøkelser av fravær som tilstand og konstituerende element. Et eksempel her er Sandra Mujingas soloutstilling ved Sandefjord kunstforening våren 2022. Mujinga interesserer seg for tankeretningen Afropessimisme og Zakiyyah Iman Jacksons begrep “black plasticity” - der fraværet og tomrommet blir konstituerende for svarthet. I et nytt videoarbeid vil kunstneren undersøke det plastiske, kreative og subversive potensialet for endring i dette tomrommet. Ansiktets status som meningsbærer eller meningstomrom i en tid definert av digital overvåkningskapitalisme er en annen sentral problemstilling for kunstneren. Til utstillingen i Sandefjord vil hun produsere en serie kompositt-fotografier inspirert av DeepFake og relaterte AI-teknologier, overvåkning, personvern, anonymitet, masker og det ansiktsløse.

En vedvarende tematisk tendens er prosjekter som befatter seg med miljø- og klimaproblematikk, særlig menneskets forvaltning av naturressurser. Verdt å nevne her er Marit Følstad og Ole Jørgen Næss’ utstilling ved Bomuldsfabrikken i Arendal høsten 2022, der resirkulert materiale fra Følstads utstilling på KODE i 2021 skal inkorporeres med funnet materiale fra Bomuldsfabrikens omgivelser. Etter utstillingens slutt vil naturmaterialer som stein, grus, sand m.fl. føres tilbake til naturen i Kunstarena Torbjørnsbu Gruver. Kunstnergruppen Solastalgia har på sin side mottatt tilskudd til en utstilling ved Varangerfestivalen i august 2022, der blant annet gruvedeponiene på østsiden av Varangerfjorden vil bli gjenstand for kunstneriske undersøkelser.

Av søkerne som mottar tilskudd i denne runden er det henholdsvis 35 kvinner og 27 menn. 41 av de 62 tildelingene i denne runden finner sted utenfor Oslo. Utstillingsaktiviteten viser dermed god geografisk spredning, selv om hovedvekten av søkerne har bostedsadresse i Oslo. Det er bevilget midler til prosjekter i byer og tettsteder som Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Molde, Skien, Sandefjord, Kongsvinger, Ålesund, Halden, Bjugn, Harstad, Alta, Karasjok, Vadsø, Lillehammer, Førde, Elverum, Voss, Drammen, Arendal, Straumen i Inderøy Kommune, Hå, Vågå og Blaker.


Avsetningen ble i denne runden styrket med ekstraordinære stimulimidler.

PROSJEKTSTØTTEN - OG PANDEMIEN

Tendensene med mindre internasjonal mobilitet og færre prosjekter som retter seg direkte mot barn og unge vedvarer. Pandemien ser ut til å fortsette i å medvirke til økende regional spredning i utstillingsaktiviteten. Vi ser også økende selvorganisering i kunstnergrupper samtidig som søknader fra frilanskuratorene har forsvunnet. Tidligere pandemi-utsettelser har trukket flere utstillingsprosjekter ut i lengre tid enn opprinnelig planlagt, og den ekstra tiden til fordypning synes å gi ekstra grundige og gjennomarbeidede prosjekter.

er det få søknader som adresserer pandemien direkte. Men i tråd med at savn av ytre impulser gjerne medfører indre granskning, sees en dreining mot atelieret som sted og i undersøkelser av fravær som tilstand og konstituerende element. Nedgangen i fysiske møteplasser har ført til en dreining mot på digitale flater. På hvilke måter menneskelig erfaring formes i møte med teknologisk formidlede miljøer - med de de innbakte føringene som ligger i teknologien - og hvilke konsekvenser digitaliseringen får for menneskelig samhandling, er en tematikk i flere prosjekter.

Tall fra søknadsrunden

Antall søknader: 97
Søknadssum: kr 9 217 054
Antall tildelinger: 62
Vedtakssum: kr 3 76 000

Diverse tiltak

Diverse tiltak omfattar søknader frå enkeltkunstnarar og kunstnargrupper. Porteføljen omfattar ymse tiltak som ikkje fell inn under dei andre kategoriane og støtteordningar på området visuell kunst: seminarar, forsøksprosjekt, kurs og workshops, andre formidlingstiltak m.m.

Støtta vil gå til eit vidt spekter av tiltak, frå eldperformance langs stranda i Fosen, via gruppeutstilling ved Østensjøvannet i Oslo, til stadsspesifikke kunstverk utvikla under ein felles arbeidsperiode i eit hus med hage i Bø. Alle tiltaka i denne runden blir finansiert med fondet sin del av Kulturdepartementet sine ekstraordinære stimuleringsmidlar i samband med covid-19-pandemien.

DIVERSE TILTAK - OG PANDEMIEN

Kategorien diverse har den form for opne kriterier som gjer det mogleg å designe tilpassa prosjekt – også i tider og stader med større smittetrykk og eventuelle smittevernstiltak. I denne runden skal 10 av 17 søkarar gjennomføre prosjekta i friluft, og blir såleis vere fristilt eventuelle smittevernsrestriksjonar som kunne komme.

Ingen tematiserer pandemien direkte, men fleire tematiserer økologi. Eit døme som blei tilgodesett er Signe Lidéns Et hus med hage, der spørsmålet som stillast er: Kvifor har hagearbeid bløma som fritidssyssel parallelt med at klimatrugselen har blitt større? Er det ein måte å kople seg på naturen, eller å stikke hovudet i sanden (jorda)?

BARN OG UNGE

Fagleg utval for visuell kunst behandla i denne runden fire søknadar som rettar seg heilt og fullt til barn og unge, og alle sorterte under diverse-portefølja. Søknadane er frå Viken (2), Oslo (1) og utlandet (1).

To prosjekt blei tilgodesett med midlar i runden. Begge tiltaka er keramikkverkstadar initiert og gjennomførd av Wisam Al-Samad, busett i Viken. Al-Samad har gjennomførd liknande verkstad mot andre målgrupper tidlegare, på ein profesjonell og fagleg sterk måte. Denne gangen skal han formidle keramikk som metode, kulturhistorie og språk, på Frivilligesentralen i Askim og Aktivitetsenheten i Grorud.

Verkstadar har over tid vore det mest vanlege formatet i prosjekt retta mot barn og unge, men med ein liten nedgang i den typen prosjekt under pandemien. I denne runden tek tre av fire omsøkte prosjekt denne forma.

Søknadane, inkludert dei fire som var retta mot barn og unge, kom frå Oslo (7) Viken (4) Troms og Finnmark (2) Vestfold og Telemark (1) Agder (1) Vestland (1) Trøndelag (1) Utlandet (1), og det blei gitt støtte til prosjekt frå Viken (2), Oslo (2), Trøndelag (1), Agder (1) og Vestfold og Telemark (1).

Tal frå søknadsrunden

Tal på søknadar: 17 (inkl. 4 BU)
Søknadssum: kr 2 202 700
Tal på tildelingar: 7 (inkl. 2 BU)
Vedtakssum: kr 870 000
 

Institusjoner

I runden ble det behandlet 41 søknader fra institusjoner og visningssteder over hele landet. 27 av disse mottok støtte. Søknadsbunken viste et tverrfaglig og mangfoldig visuelt kunstfelt med flere nye og vitale visningssteder og prosjekter. Det var god spredning både når det gjelder kunstnerisk uttrykksmåte, teknikk, tema og geografi. Det relasjonelle og fysisk tilstedeværelse var viktig og ble tydeliggjort i flere søknader om midler til gjennomføring av festivaler, performancer, workshops og symposium. Formidling og bevissthet rundt publikum var også fremtredende samt hensyn til natur og miljø.

Det var mange søknader til programmering av kortere eller lengre varighet fra kunstnerdrevne visningssteder landet over. Blant de som mottok tilskudd var bla annet Spriten Kunsthall i Skien, Bærum kunsthall på Fornebu, Performance Art Stavanger, Pikene på Broen i Kirkenes, Hordaland Kunstsenter og Piksel Produksjoner i Bergen, Tenthaus, Praksis, K4 Galleri og Santalarosa i Oslo samt Femidomen i Viken. Sistnevnte er en samtalebasert safe space plattform med fokus på kropp, identitet og kjønn drevet av Marie Gurine Askeland i et lite gult anneks på Nesodden.

I tillegg kan følgende prosjekter trekkes frem:

Kongsvinger Kunstforening mottok støtte til Skogen, siste del i utstillingstriologien Festningen, Elva og Skogen, kuratert av Helga-Marie Nordby. Utstillingene tar utgangspunkt i tre historiske markører i Fredrikstadområdet, Fredrikstad Festning, Glomma og Finnskogen. Prosjektet ønsker å stimulere til møte mellom kunstnere og lokalsamfunnet og skape refleksjon rundt stedets historie og samfunnsaktualitet. Åtte kunstnere er invitert til å lage stedsrelaterte eller tematiske verk.

House of Foundation i Moss ble tilgodesett med midler til kunstprogrammet under den tverrfaglige festivalen Lyse Netter i juni 2022. Festivalen flyttes i år fra Albyhagen på Jeløya til Mølleparken i Moss sentrum. Kunstnerne Erik Pirolt, Kurt Johannessen, Elisabeth Thorsen og Leif Holmstad skal bidra med flyttbar kinosal og forskjellige performancer med bla. annet spiselige dikt, sko kolleksjon med lydelementer og sjamanistiske subkulturelle uttrykk.

Kurant i Tromsø mottok også støtte til Dream Academy Symposium 2021, et tverrfaglig, performativt arrangement som kombinerer forelesninger, workshops og diskusjoner. Med utgangspunkt i antologien Dream Academy 2021, som omhandler kunstutdanningspolitikk og etableringen av Kunstakademiet i Tromsø i 2007, ønsker symposiet å se på den regionale historien og kunstnermiljøets erfaringer fra kampen for kunstutdannelse i Nord-Norge og Sápmi.

Kunstnersenterne i Norge ble tilgodesett med midler til Kunstnerisk Vekselstrøm 2021-22 del 2 for gjennomføring av seminarer og workshops i Trondheim, Stavanger, Oslo og på Lillehammer. Prosjektet omhandler de 15 norske kunstnersentrenes rolle politisk, kunstnerisk og sosialt gjennom 50 år og deres aktualitet og fleksibilitet i forhold til pålegg og strømninger i speilet av norsk regional kunstpolitikk. Arbeidet skal resultere i en antologi i slutten av 2022.

BARN OG UNGE

I runden var det fem søknader som hadde tydelig fokus på barn og unge som direkte medvirkende i produksjon eller workshops. Av disse var en hver fra Nordland, Viken og Vestlandet og to fra Oslo. Den totale søknadssummen var 1 383 812 over 3 år. 850 000 ble bevilget i 2022 og 2023 med en tildelingsprosentsum på 61% til tre av søkerne.

Kunsthall Oslo ble tilgodesett med støtte til Oslo Kunst- og Kunnskapsverksted, Fase 2. Prosjektet har som mål å øke antall unge besøkende med flerkulturell bakgrunn til galleriet, skape grobunn for kunstnerisk interesse hos unge samt øke rekruttering til forskoler og kunstutdannelse. Kunsthallen har etablert et ungdomsråd som styrer verkstedets eget utstillings- og formidlingsprogram.

Rom for Kunst ble tildelt midler i 2022 og 2023 for prosjektet ROM UNG som ønsker å styrke kunnskap blant barn og ungdom om kunst, arkitektur, steds- og byutvikling og dets betydning for kultur, natur og klima. Det skal gjennomføres ferieskoler og workshops samt flere prosjekter knyttet til hoved programmeringen i galleriet.

Kjerringøy Land Art Biennale «K-Lab» mottok også tilskudd til residency prosjektet Air Pilot Prosjekt II. K-Lab skal invitere nasjonale og internasjonale kunstnere til lengre opphold på øya hvor de vil jobbe stedsrelatert i forhold til natur og miljø. Barn og unge involveres gjennom workshops, foredrag og samtaler i lokalmiljøet og på nærliggende skoler.

PROSJEKTSTØTTE INSTITUSJONER - OG PANDEMIEN

Alt i alt viser søknadsbunken et visuelt kunstfelt med gjennomføringskraft, fleksibilitet og tilpasningsdyktighet i forhold til pandemiens påvirkning og restriksjoner. I motsetning til de siste rundene kan man nå se en økning i internasjonale deltakere til festivaler og planlagte residency opphold av lengre varighet. Kunstnere reiser også mer nasjonalt. Pandemien preger fremdeles prosjektene gjennom fokus på lokal og regional forankring både i forhold til samarbeid og produksjon. Merkbart i bunken er mange prosjekter som foregår helt eller delvis utendørs. Flere av disse søkerne er nye på ordningen. Blant disse kan nevnes:

GoTo Art i Vestre Slindre i Innlandet mottok støtte til en ny plattform for samtidskunst i Valdresregionen etablert i 2021 av kunstnerne Gary Farrelly og Anne-Marte Før. Plattformen er et visningssted i bevegelse som søker å aktivere ulike lokasjoner, historiske steder og fortellinger i jevnbyrdig møte mellom kunstnerne, verket og den lokale settingen. Det skal vises kunst i et bredt spekter av uttrykksformer som berører bla. annet pseudoarkeologi, historisk fiksjon, feltopptak, mat og kulturhistorie, rural queerness og kunstnerisk utforsking.

Direkte relatert til pandemien er tildelingen til Galleri FLIG i Bergen for Takeover av Tag Team studio. Galleri FLIG er et sammenleggbart visningssted på hjul startet av masterstudentene Dan Brown Brønlund og Sofie Hviid Vinther i 2020 som en reaksjon på nedstegningen. Seks Bergensbaserte kunstnere er invitert til en gruppe utstilling i tillegg til hvert sitt utendørs one-night-only-event gjennom utplassering av galleri FLIG på et offentlig sted.

Pandemien har gitt grobunn for økt salg av kunst gjennom digitale plattformer. Ny som tilskuddsmottaker på ordningen er også den digitale visningsplattformen Atelier AS som mottok støtte for programmering i et temporært fysisk visningslokale med tilhørende uterom i Ruseløkkveien i Oslo.

GEOGRAFISK FORDELING

Fylke

Antall søknader

Antall tildelinger

Tildelingsprosent antall søknader

Innlandet

2

2

100 %

Troms/Finmark

2

2

100 %

Vestfold/Telemark

1

1

100 %

Nordland

3

3

100 %

Trøndelag

2

2

100 %

Oslo

14

9

64 %

Viken

5

3

60 %

Rogaland

4

2

50 %

Vestland

8

3

38 %

SUM

41

27

66 %

Tall fra søknadsrunden

Antall søknader: 41
Søknadssum 2021: 330 000

Søknadssum 2022: 11 620 412

Søknadssum 2023: 1 809 000

Søknadssum 2024: 1 138 000

Søknadssum totalt: 14 897 412

Antall tildelinger: 27

Tildelingsprosent (antall): 66%

Bevilget søknadssum 2021: 330 000

Bevilget søknadssum 2022: 4 165 000

Bevilget søknadssum 2023: 150 000

Bevilget søknadssum totalt: 4 645 000

Tildelingsprosent(kroner): 31%

Prosess:

  • Søknadsfrist: 2.9.2021

  • Vedtak i fagutvalg: Dato ikke satt

  • Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt