Vedtaksliste for søknader til 5. mars 2024
Tilbake til 2024 (Alle)Om søknadsrunden
Antall søknader: 85
Søknadssum: 19 265 682
Antall tildelinger: 35
Vedtakssum: kr 2 927 000
Prosjektstøtte visuell kunst - visningssteder var ny av høsten 2023. Til da het den «Prosjektstøtte visuell kunst» og var felles med det som i dag heter «Prosjektstøtte visuell kunst – kunstnere».
Det ble i denne runden søkt tilskudd til utstillingsprogrammering (67 søknader), formidling (38) og andre tiltak (10), og det var i denne runden 42 færre søknader enn sist.
Nedgangen kan forstås med at forrige runde, som hadde søknadsfrist primo desember, er den naturlig foretrukne for de av søkerne som programmerer og planlegger langsiktig. Den langsiktige programmeringen er for øvrig noe sittende utvalg foretrekker. Arrangører blir derfor oppfordret til å i så stor grad som mulig samle programmet for det aktuelle året i én søknad. Men at det er flere frister i året legger selvsagt også opp til den nødvendige fleksibiliteten, som også skaper dynamikk i programmeringen.
Det er ikke alle søkere som har fått med seg at ordningen er splittet, eller som forstår nyanseforskjellen i ordningene. Herværende ordning, Prosjektstøtte visuell kunst – visningssteder, søkes av visningssteder, prosjektrom, gallerier, kunsthaller, biennaler, triennaler, kunstforeninger og andre arrangører og programmerer.
Prosjektstøtte visuell kunst – kunstnere, blir typisk søkt til av kunstneren selv. Det er per se ikke mulig for administrasjonen å flytte søknader mellom ordningene. Søknadene vil bli vurdert ut fra kriteriene til den enkelte ordning. Det er søkerens eget ansvar å søke til rett ordning og slik få den vurdert ut fra passende kriterier. Tallet på feilsendte søknader mer enn halverte seg mellom årets to søknadsrunder. Sist var tallet 11, nå fire. Selv om dette er en positiv utvikling som kan tyde på at kunstnerne og arrangørene i større grad er bevisste forskjellen på ordningene, så vil direktoratet fortsette å informere om det gjennom informasjonsmøtene sine og andre kanaler.
Nye søkere
Som i forrige runde, var det påfallende mange nye søkere. 13 av søkerne var nye til ordningen, og de fleste av disse også nye til fondet. En av de nye søkerne er Nutheim Kunstsenter i Flatdal, Telemark. De skal blant annet programmere utstilling med den porsgrunnsbaserte tekstilkunstneren Anne Stabell i 2024 i sitt ombygde pensjonat som har historie som kunstnerkollektiv.
Kunstnerdrevne visningsrom
Dette var sittende utvalgs andre møte, og som i sitt første, hadde de kunstnerdrevne visningsrom som en hovedprioritet. De har i denne runden valgt å tildele 300 000 kroner til Centralbanken, initiert og drevet av Arild Tveito. Dette er den største tildelingen i runden.
Andre kunstnerdrevne visningssteder som utvalget valgte å tildele midler i runden, er Patchinko (Oslo), Surnadal Billag (Nordmøre), Habitat (Bergen), Bokboden (Bergen), Hulias (Oslo) og Mottaket (Sunnmøre). Det er verdt å merke seg at to av de kunstnerdrevne visningsstedene som blir tilgodesett i runden er de eneste to fra Møre og Romsdal, et fylke som ellers ligger langt nede på statistikken hva gjelder både tall på søknader og tildelinger. Det gror altså i det mer eksperimentelle segmentet av kunstfeltet i dette fylket som tradisjonelt har lagt mer av de finansielle satsingene på primær- og sekundærindustrier enn på kunst og kultur.
Mer til færre
Som i første tildelingsrunde, var det også i denne runden lagt vekt på å heve tilskuddssummen på hver tildeling. Dette gjelder i prosjekter der budsjettene framstår realistiske.
Bakgrunnen for dette forsøksprosjektet, er at tildelingsprosenten over tid har vært uforholdsmessig lav. Det har ikke bidratt til bærekraft for feltet. Som i forrige runde har utvalget forsøkt denne mer-til-færre-strategien.
Arrangørutvalget prioriterte også i denne runden å gi omsøkt beløp til de av prosjektene som de vurderte som spesielt interessante, eller som på sine ulike måter bidrar særlig til å styrke feltet. I denne runden tildelte utvalget 100% av søknadssummen til den tredje utgaven av det online tiltaket Scrypth. Dette er en arena for concrete poetry og andre kunstformer i skjæringspunktet visuell kunst og litteratur, og formidler kunstnere som Jørn H. Sværen, Nils Aslak Valkepää, Audun Mortensen, Vibeke Tandberg og flere.
Formidlingspraksis
Arrangørutvalget for visuell kunst viste allerede i sitt første møte (mars 2024) en særlig bevissthet rundt virksomhetenes formidlingspraksis, og fortsatte samtalen, og prioriteringen, om og av dette nå. Utvalget diskuterte hva som finnes av infrastruktur for formidling innen visuell kunst, og etterspør større bevissthet om formidling i søknader fra visningssteder og aktører i feltet.
Eksempler på god praksis ble midlertid beskrevet i søknader fra institusjoner som ser på formidling som en del av infrastrukturen og ikke som et ekstra program. Utvalget ga støtte publikasjonsprosjektet Hosting Space, der Hordaland Kunstsenter skal dokumenteres og analysere formidlingstiltak, og til Sámi Dáiddaguovddáš, hvor den mer kroppsnære, erfaringsbaserte kunsten skal under lupen. Sistnevnte prosjekt ble av utvalget tolket som et formidlingsprosjekt og som kunnskapsutvikling, en forskningsbasert tilnærming for å undersøke performative og erfaringsbaserte formidlingsstrategier rettet mot særlig barn og ungdom innenfor en samisk kunstkontekst.
Av andre prosjekt som fikk tilskudd i runden, der utvalget vektla formidlingsaspektet, har man ULLDAGA på Trondheim senter for samtidskunst, Oslo Art weekend, og seminaret Earth, in search of an unstoppable appetite i regi Greenlight festival.
Utvalget anerkjenner at formidlingstiltak og infrastruktur må dokumenteres og omtales for å kunne være gjenstand for diskusjon, kritikk og videreutvikling. De så særlig positivt på prosjektene som bidrar til økt refleksjonsnivå og nyskapende kunstformidling, og anerkjenner dette viktige utviklingsarbeidet blant institusjonene i det frie feltet.
Geografi
God geografisk spredning er en annen viktig prioritet for sittende utvalg. Denne runden utmerket seg med 100% tildeling på søknadene fra fylkene Møre og Romsdal (2/2), Troms (2/2), Rogaland (2/2), Telemark (2/2) og til utlandet (1/1). Mens tyngdepunktet i tildelingene fra Kulturfondet ofte er i det sentrale Østlandet, altså Oslo og Akershus, var det i denne runden bare 7/25 tilskudd til aktører fra Oslo og 1/8 fra Akershus.
Variasjon
Utvalget har utvist sensitivitet ovenfor mangfold, og tildelt midler til en variert bunke prosjekter, både hva gjelder sjanger/uttrykk og medium, eller kultur, funksjonsvariasjoner, kjønn, etableringsnivå, geografi og mer. De ønsker å fremheve Kunsthall Trondheims satsing på «den mangfoldige kroppen», som i denne runden er materialisert i en søknad til kunstneren Emilie L. Gossiaux sin utstilling «Kinship». Dette prosjektet, som ble tilgodesett, skal feire funksjonsnedsettelser, og blir i søknaden omtalt som en form for «disability pride».
Søknader fra aktører med fast driftstilskudd
Det kommer til hver runde søknader fra aktører som har større eller mindre fast driftstilskudd fra statsbudsjettet, Kulturfondets arrangørstøtte for visuell kunst, eller fra kommune eller fylkeskommune. Skal disse også få prosjektstøtte? Utvalget vurderer alle tilfellene, og ser blant annet på nivået på driftstilskuddet, det eventuelt ekstraordinære ved prosjektet, om prosjektet burde kunne ses på som en del av kjerneaktiviteten gjennom året, og kvaliteten i prosjektet når de setter vedtak. Flere prosjekter som utvalget isolert sett mente var svært gode, ble avslått i runden fordi søker får et fast driftstilskudd og fordi kriterier for likevel å få prosjekttilskudd ikke var oppfylt.
Barn og unge
Av tiltakene som produserer og/eller formidler for eller med barn, er det aktører fra Troms eller Finnmark som blir tilgodesett i runden. Ovenfor nevnte Sámi Dáiddaguovddáš - Educational Program in Sámi Art er ett av disse. Dette tiltaket, samt Halti kvenkultursenters søknad, er de to i runden som i sin helhet var rettet spesifikt mot barn og unge, og som ble prioritert av utvalget. Et annet tiltak basert i Troms - Arctic Movings program, rettet seg delvis mot barn og unge, og fikk tilskudd i runden.
Utvalgets observasjoner og diskusjoner
Utvalget observerer at søkere har trang økonomi, at svært mange mangler faste driftstilskudd, og at noen løser dette med nye prosjektsøknader som kan gi noe prosjekttilskudd gjennom prosjektstøtten. Denne formen for konstruktiv og ekspansjonsvillig tilnærming medfører positiv utvikling for enkelte aktører, men for andre er det ikke er en bærekraftig løsning. Ekspansjonen krever dertil mer ressurser, som ikke ofte blir dekket av prosjektstøtten. Utvalget ser at noen aktører med fordel kunne ha perfeksjonert praksisen innenfor de økonomiske rammene som, over tid, har vist seg å være de realistiske.
Utvalget observerer også at søkere fører budsjetter påfallende ulikt, og ser det for eksempel som et problemat det er såpass store forskjeller i nivå på honorarer og vederlag. Utvalget etterspør en form for felles kursing eller veiledning fra sekretariatet og ut til feltet.
Prosess:
- Søknadsfrist: 5.3.2024
- Vedtak i fagutvalg: 29.5.2024.
Prosess:
-
Søknadsfrist: 5.3.2024 kl. 13:00
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Fylke | Vedtak | Tilskudd | År |
---|