– Polarisering vokser i skyggen av et ekskluderende kulturliv
– Er det en ting jeg har lært av å jobbe med kunst og kultur, så er det at kunsten forener oss. Ikke bare ved å mobilisere publikum, men ved at kunstnere ofte har utenforskapet til felles, sier Danby Choi.
– Man vet ikke hvilke ytringer som beveger verden, eller hvilke opplevelser som beveger et menneske. «Feltet» bør derfor opptre åpent, transparent og demokratisk, og kjempe om større rom og toleranse, snarere enn å lukke seg vekk fra det man tror er farlig eller mistenkelig, uten å være naiv, sier Danby Choi.
– Derfor synes jeg det er minst like viktig av det profesjonelle feltet å øve seg på å skape større rom og takhøyde for ulikhet og uenighet, fundert i en liberal og demokratisk tro på at det går an å leve med folk man er uenige med, heller enn å forsøke å overbevise om noe ovenfra.
Meld deg på årskonferansen her
Inkluderende kulturliv motvirker polarisering
Danby Choi er sjefredaktør og ansvarlig utgiver av kunsttidsskriftet Subjekt, som han selv startet i 2012. Han har bred erfaring som journalist, spaltist og kritiker i blant annet Aftenposten, Dagbladet, NRK P3, Natt&Dag og Smug.
På Kulturrådets årskonferanse skal han dele sine erfaringer sammen med en rekke andre kulturpersonligheter og fagfolk fra inn- og utland. Årskonferansen finner sted i Trondheim 22. oktober, og har utenforskap som tema.
– Jeg synes utenforskap er et viktig tema å belyse i vår tid, fordi polarisering vokser i skyggen av ekskluderende kulturliv, sier Danby Choi. – Et inkluderende kulturliv motvirker dette som en bieffekt, ved å rekruttere outsidere inn til en offentlighet med klare premisser. Vi prater med hverandre, bruker ikke vold og tolererer hverandres uenighet.
Choi mener kulturlivet er tjent med å inkludere selv de vanskeligste meningsbærere blant oss og han mener ekstremistene bør begynne å lage teater om det de driver med i stedet. Til gjengjeld mener han storsamfunnet må unngå å møte ekstremistenes teater med avsky og kritikk om «normalisering».
Kunsten forener oss
– Er det en ting jeg har lært av å jobbe med kunst og kultur, hvor man treffer en hel del folk, kunstnere, musikere og forfattere som lenge har følt seg utenfor, så er det at kunsten forener oss, sier Choi. – Ikke bare ved å mobilisere publikum, men ved at kunstnere ofte har utenforskapet til felles. Det må vi verne om. Kunsten og kulturen som sted for annerledestenkende.
Nettopp derfor er Choi opptatt av toleranse for ulikhet og uenighet, selv der kunsten og ytringene kan være krenkende og sårende. – Den frie kunsten er så mye mer enn bare noen punktlige feil. Vi må være varsomme med å trekke korttenkte slutninger, og så synes jeg særlig at kulturlivet bør gå i bresjen for outsidernes rett til innpass. Det er ikke farlig å føle seg litt utenfor, men ingen er tjent med at noen skal leve hele liv i utenforskap, sier han.
Forsvarer de stemmeløse
Selv ble Choi journalist for å forsvare de stemmeløse, forteller han. Det begynte da han måtte oversette offentlige brev for sin mor, og tenkte at det var urettferdig at mange i Norge med et dårlige språklig utgangspunkt skulle rammes for det.
– Noen ganger, som når man går til forsvar for pedofile og sexarbeidere, møter man temmelig kraftig ekskludering. Jeg mener uenighetsfellesskapet, som demokratiet jo er, er tjent med snakke om det vanskelige. At samfunnet utvikler seg i debatten, sier han.
– Det er kanskje også derfor jeg har funnet plassen min blant kunsten, blant outsiderne? Eller var det var for å kommunisere nettopp kunstnernes utenforskap til et allment publikum?
Subjekt har hele veien tenkt å være sted for ytringer som utfordrer «common sense», forteller Choi.
– Upopulære meninger er så mye mer enn bare feilene de kritiseres for; de er selve bevisene på et fungerende demokrati. Subjekt jobber kompromissløst for å motvirke totalitære og illiberale ideer, blant annet ved å publisere kunstkritikk som inkluderer kunstneriske ytringer som en del av den offentlige samtalen, men også ved å skape rom og takhøyde for ytringer som noen ganger svir.