Tar kurs for å utvikle sin kulturbedrift
Visste du at Kulturrådet tilbyr kurs i entreprenørskap og forretningsutvikling? Vi har møtt 13 kursdeltakere som jobber med kunst og kultur på Sentralen i Oslo. Utover året arrangeres flere kurs over hele landet, og det er fremdeles ledige plasser.
På et møterom på Sentralen er 13 kunstnere og kulturarbeidere samlet for å lære mer om hvordan de kan utvikle sin egen bedrift og hvordan de kan tjene penger på kunsten sin.
Programmet de er med på heter Ovasjon. De arrangeres av selskapet Entreprenerdy og finansieres av Kulturrådets satsing på kreativ næring.
Her finner du mer informasjon om Ovasjon
- Kurs i å bygge en bærekraftig bedrift
- Ovasjon er et utviklingsprogram for kunstnere og mindre virksomheter som vil bygge en bærekraftig bedrift innen kulturell og kreativ næring. Gjennom kurset skal deltakerne lære hvordan man kan skape etterspørsel etter et kulturprodukt og utvikle nye varer og tjenester, som ikke finnes fra før. For en liten deltakeravgift kan man gjennom Ovasjon få nyttig kunnskap og støtte til å utvikle en bærekraftig virksomhet, sier Arnaud Fontaine i seksjon for kreativ næring, som har ansvar for kursene.
Kurset er tilpasset bedrifter innen produksjon, distribusjon, markedsføring eller formidling av kunstneriske og kulturelle uttrykk innen kulturvern, musikk, design, mote, scenekunst, film, spill, visuell kunst, arkitektur og litteratur.
Hvordan skaffe kunder og tjene nok penger?
På kurset i Oslo er det deltakere med mange ulike bakgrunner og ideer. Blant annet flere musikere som vil leve av musikken, det er et filmselskap som vil vokse seg større, et firma som driver med dataspillteknologi for å visualisere historiske steder og en figurmaker som vil finne nye markeder.
Nettopp det å skaffe kunder og å markedsføre det man driver med er en utfordring mange av kursdeltakerne har. Og på kurset får de ta i bruk gode hjelpemidler for å komme videre. Første dag blir de introdusert for et digitalt verktøy der man får hjelp til å sette opp en forretningsmodell og en måltavle for virksomheten, for å se hvilke ressurser som kreves for å nå målene sine. I hjemmelekse skal de lære seg hva kundene deres er opptatt av og intervjue potensielle kunder for å lage enda bedre planer fremover.
- Jeg skulle ønske jeg hadde hatt dette verktøyet i fjor vår, sier Tiina Suhonen. Hun er figurmaker og har blant annet hatt hovedansvaret med a lage TV-dukken Fantorangen. Brillebjørn - en nyere film- og TV-suksess ble til i samarbeid med kollega Sean Morrissey. Nå ønsker de å finne nye kunder og utvide virksomheten. Tiina og firmaet Pisto har allerede mottatt støtte gjennom Kulturrådets næringsutviklingsordning, der hun har fått profesjonalisert bedriftens markedsføringsmateriale og blant annet laget en ny presentasjonsbrosjyre.
- Det har vært en veldig viktig hjelp for meg å få den støtten. Jeg er finsk, og når man ikke snakker og skriver norsk perfekt så må man bruke veldig mye tid og ressurser spesielt med alt det skriftlige, som i utforming av presentasjonsmateriale, sier Tiina. Nå håper hun å kunne ta bedriften et steg videre.
Vil gjerne leve av bedriften
En annen deltaker med ambisjoner er Marianne Lydersen. Hun står bak varemerket All Pine Press en liten Oslo basert bedrift som utvikler og produserer bærekraftige papirprodukter, som notatbøker, kalendere og gavepapir. Hovedråstoffet i produktene er et treholdig bokpapir produsert på den siste papirfabrikken i sitt slag i Norge, Hellefoss Paper.
- Vi er foreløpig de eneste i Norge som tilbyr produkter laget av norsk papir som er produsert i Norge, og vi har fått veldig positive tilbakemeldinger fra forhandlere som er glade for å kunne tilby dette. I tillegg til våre egne produktserier har vi de senere årene gjort en rekke samarbeidsprosjekter med noen av de fremste museene i Norge, som Munchmuseet, Nasjonalmuseet og Kunstnernes hus, forteller Marianne.
Hun er grafisk designer og tar andre jobber ved siden av, men nå ønsker hun å finne ut av hva som skal til for å kunne ta steget opp og leve av varemerket sitt.
- Jeg har jobbet litt etter innfallsmetoden og nå håper jeg å få hjelp til å utvikle en langsiktig overordnet plan. En ting jeg håper å finne ut av er hva slags volum jeg må opp i for at dette skal kunne gå rundt. Og jeg var veldig glad for å se de verktøyene vi får her. De er dynamiske og gir gode kalkyler svart på hvitt, det er god hjelp på veien sier hun.
Vil tilby et kreativt fellesskap med lav terskel
To som allerede har satset og lever av sin kulturvirksomhet er Julie Langaard Solberg og Nora Kielland. Høsten 2019 startet de opp The Art Collective på Grünerløkka i Oslo. Det er et kreativt felleskap og en tegne- og maleskole hvor kreativitet, avkobling og utvikling står i fokus.
- Vi ønsker å bygge bro mellom mennesker, kunstnysgerrige og kunstnere. Vi tilbyr walk-in, workshops, eventer og teambuilding og ønsker å fylle gapet mellom eventer og de tradisjonelle kunstskolene slik at alle skal kunne få en smakebit av kreativ praksis, forteller de to.
Julie driver nå stedet på heltid, mens Nora tar en kunstutdanning på Kunsthøgskolen i Oslo ved siden av. Julie har selv en master i business, og de to mener at de til sammen har det som trengs for å få The Art Collective til å vokse til noe større.
- Vi jobber veldig systematisk og planlegger og evaluerer hver måned hva som fungerer og hva vi bør endre. Vi har en drøm og en visjon, men samtidig må vi se hva kundene våre vil også, forteller de.
- For eksempel er det flere kunder som har etterlyst foredrag om kunsthistorie og kurs i akttegning, så det har vi satt i gang, forteller de, før de blir kalt inn til neste leksjon.
Nettverkssamlinger og mentorprogram
Etter første samling møtes gruppa igjen etter ca. en måned for å lære mer om å utvikle virksomheten og hva som skal til med tanke på økonomi og ressurser. I tillegg til de to todagerssamlingene er det tre nettverkssamlinger og et oppfølgingsprogram som går over 8-9 måneder.
Kursholder Erlend Bang Abelsen har holdt slike kurs i en årrekke. Han tror de aller fleste har svært god nytte av en systematisk gjennomgang av virksomheten sin og gode verktøy for å utvikle forretningen. Han understreker også at et viktig poeng med kurset er at deltakerne skal lære av hverandre og støtte hverandre innad i gruppa.
Det er planlagt totalt ti kurs i 2020. De neste holdes i Alta, Bergen, Levanger, og Bodø før sommeren, og det er fremdeles noen ledige plasser.