Norsk mote
Prosjektet «Norsk mote. Kulturell produksjon og estetisk medieringspraksis» skal undersøke norske klesdesigneres mediepraksis i samtidens digitale landskap.
Medvirkende
Synne Skjulstad, Ida Eritsland og Anders Olof Larsson (Høyskolen Kristiania)
Prosjektbeskrivelse
Forskningsprosjektet «Norsk Mote. Kulturell produksjon og estetisk medieringspraksis» undersøker norske klesdesigneres mediepraksis som kulturprodusenter og -formidlere i dagens digitale landskap.
Prosjektet tar utgangspunkt i at mote er et grunnleggende mediert fenomen. Ulike former for mediering – formidling gjennom magasiner, aviser, film og TV – har alltid vært viktig for moten. I de senere årene har moten også beveget seg over i digitale rom, noe som blant annet gjenspeiles i e-handel, nettmagasiner og sosiale medier. Dette prosjektet studerer norske klesdesigneres egne mediepraksiser og hvordan de arbeider med sin medierte tilstedeværelse. Hvordan arbeider norske klesdesignere med digitale medier? Hvilken rolle spiller disse mediene i deres estetiske praksiser? Hva forteller designernes medierte kommunikasjon om motens plassering i kulturfeltet?
De senere årene har motevitenskapelige forskere begynt å se til medievitenskapen for å forstå hvordan digitaliseringen av samfunnet endrer betingelsene og uttrykkene for mote. Gjennom sosiale medier ser vi fremveksten av større kulturelle nettverk, der klesdesignerne er i kontakt med andre aktører i den kulturelle offentligheten, slik som fotografer, gallerier, musikere og scenekunstnere. For å forstå klesdesignerens posisjon i kulturfeltet, undersøker prosjektet deres ulike mediepraksiser og kulturelle berøringspunkter slik disse reflekteres medialt. Dette gjøres både gjennom dybdeintervjuer med designere og gjennom nettverksanalyse av deres kontakt med aktører i kulturfeltet slik denne kontakten reflekteres på Instagram. Dette for å få større forståelse av det kulturfeltet designerne opererer innenfor. Slik vil vi også kunne studere designernes medierte motepraksiser med fokus på klesdesignernes møte med den nye digitale virkeligheten og kulturfeltet de er en del av.
Nye mediale og kulturelle praksiser muliggjør lokal forankring og internasjonal tilstedeværelse på nye måter, og skaper en vev av kreative aktører og uttrykk som opererer på tvers av institusjonelle grenser. Ved å studere designernes eget arbeid undersøker vi det mangfoldet av strategier de tar i bruk for å markere seg i feltet: design, presentasjon, kulturformidling, promotering, kommunikasjon og salg.