Ekstraordinær satsing rettet mot det visuelle kunstfeltet
Kulturrådet skal lyse ut inntil 1,25 millioner kroner til prosjekter som kan synliggjøre og markedsføre det visuelle kunstfeltet.
Den ekstraordinære satsingen er en del av Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt der målet blant annet er å legge til rette for at aktører i kultursektoren styrker sitt inntektsgrunnlag og at kunst og kultur når ut til et større marked.
Etter sommeren lyses det ut midler til opp til fem prosjekter som skal bidra til å synliggjøre og markedsføre det visuelle kunstfeltet.
- Det visuelle kunstfeltet holder et høyt faglig nivå, men når ikke et like stort publikum som potensialet tilsier. Satsingen skal resultere i økt kunnskap, men også verktøy, metoder og modeller som har overføringsverdi til andre aktører. Resultatene og erfaringene skal deles med feltet, sier Henning Mongstad. Han er seniorrådgiver i Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt og prosjektleder for satsingen mot det visuelle kunstfeltet.
I januar opprettet kulturøkonomiprosjektet en ekstern prosjektgruppe, satt sammen av et knippe ressurspersoner med bred kompetanse fra det visuelle kunstfeltet. Gjennom seks møter denne våren har de bidratt med sin ekspertise og gitt råd om hvordan man best bør legge opp et slikt prosjekt.
Les mer om prosjektgruppa her.
Kontrakt med inntil fem aktører
I august lyses det ut inntil 1, 25 millioner kroner til et mindre antall prosjekter. Kulturrådet vil inngå kontrakt med inntil fem aktører som ønsker å synliggjøre og markedsføre det visuelle kunstfeltet, og bidra til at aktører i feltet på kort eller lang sikt kan øke sine inntekter, sier Mongstad.
Utlysningen vil bli presentert på et seminar 20. august.
På seminaret vil Kulturrådet også lansere en ny rapport bestilt av kulturøkonomiprosjektet. Rambøll har på oppdrag fra Kulturrådet levert en ekstern kartlegging som gir innsikt i hvordan virksomhetene på det visuelle kunstfeltet planlegger og iverksetter markedsrettet aktivitet. Kartleggingen fokuserer også på hvilke planer og aktiviteter de ulike virksomhetene har og hvordan de bygger kunnskap om ulike målgrupper blant publikum.
Om Kulturøkonomiprosjektet:
Kulturrådet har igangsatt et 3-årig utviklingsprosjekt med tittel Kulturøkonomi. Målet er en styrket kunst- og kultursektor med økt inntjening. Prosjektet skal sette i gang både forsøks- og samarbeidsprosjekter, forskning og utredninger, rapporter og analyser. Et av målene med utviklingsprosjektet er å bedre belyse det samlede økosystemet i kulturøkonomien; sammenhengene mellom kunstnerskap og kunstnerøkonomi, kunstprosjekter med offentlig støtte, institusjoner og kulturell og kreativ næring. Å samle og utvikle ny kunnskap om kultursektoren er et satsingsområde for Kulturrådet i perioden 2018-2022.
Kontaktperson:
Henning Mongstad, Henning.Mongstad@kulturradet.no