Fem pilotprosjekter for markedsføring av visuell kunst
Fem aktører har nå fått 250 000 kroner hver av Kulturrådet for å utvikle metoder og modeller for synliggjøring og markedsføring av visuell kunst. – Målet vårt er å styrke oppslutningen om visuell kunst i samfunnet, sier prosjektleder Monica Larsson.
Tildelingen er resultatet av en anbudsprosess der hele 23 aktører over hele landet deltok. Dette er et forsøksprosjekt under Kulturrådets satsing på kulturell og kreativ næring.
– Kulturrådet har sett etter aktører som ønsker å gjennomføre ambisiøse pilotprosjekter, sier Monica Larsson, som leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt. – De fem aktørene som er valgt ut skal nå i gang med tiltak som vil ha stor overføringsverdi for hele sektoren. Resultatene og erfaringene vil bli delt med hele det visuelle kunstfeltet når prosjektperioden er ferdig.
Se seminaret om økonomien i det visuelle kunstfeltet
Last ned rapporten "Kartlegging av det visuelle kunstfeltets markeds- og næringspotensial"
Fem aktører
Kunsthall Oslo er en av de fem aktørene. De skal utvikle en ny inntektsmodell for hvordan billedkunstinstitusjoner kan øke inntjeningen gjennom alternative inntektskilder – som konsulenter, rådgivere og produsenter. Landsforeningen Norske Malere ønsker å utforske hvordan de kan nå ut til nye publikumssegmenter. Tableau Paper i Oslo skal teste modeller for salg og visning av kunst og for kommersielt samarbeid. Kulturmeglerne skal sammen med kunstforeningene i Bodø og Trondheim, utvikle en brukerhåndbok og piloter for metodikk i synlighet og salg, som skal deles med kunstforeninger over hele landet. I Bergen skal kunstnergruppen Alt Går Bra forbedre eksisterende strategier og bygge nye modeller for å engasjere nytt publikum og øke salg.
– Det var flere gode prosjekter i denne anbudsrunden, i tillegg til de 5 som nå er valgt, og det har vært inspirerende å se at hvor mange som hadde spennende ideer og gode konsepter, sier Larsson.
Åpen for alle
Anskaffelsen var åpen for alle, men har likefullt rettet seg mot profesjonelle visningssteder, organisasjoner, små og mellomstore institusjoner, nettverk og samarbeidskonstellasjoner. Det har vært oppfordret til at tilbydere samarbeider med en eller flere eksterne samarbeidspartnere, og at den som er hovedansvarlig for prosjektet må stå som søker.
Satsingen har som mål å styrke oppslutningen om visuell kunst i samfunnet. Den har rettet seg mot aktører som ønsker å løfte feltets synlighet, markedsføre den visuelle kunsten bedre, og å undersøke hvilket næringspotensial den kan ha når nye metoder utprøves. Målet er å styrke verdikjedene og stimulere til økt inntjening på kort og lang sikt. Arbeidet dokumenteres, publiseres og kan sees i sammenheng etter prosjektperioden.
– Vi forventer nå at mottakerne bruker denne anledningen til å eksperimentere med metoder, modeller og samarbeid for å nå ut til enda flere, i samarbeid med eksterne aktører, sier Larsson. – Og like viktig, at de deler sine erfaringer underveis i prosessen.