Lyrikk 2019
Rapport fra vurderingsutvalget for lyrikk utgivelsesåret 2019.
Utvalgets fire faste medlemmer leser alle de påmeldte bøkene for siden å møtes og diskutere hver og enkelt bok grundig. Hvert utvalgsmedlem fremmer en litterært begrunnet vurdering av hvert enkeltverk. Etter diskusjonen stemmes det. For at boken skal kjøpes inn må tre av fire utvalgsmedlemmer stemme for dette. Tilsvarende stemmetall dersom boken ikke skal kjøpes inn. Ved likt stemmetall innhentes suppleantens vurdering. Han har da ikke tidligere vært med i diskusjonen av boken. Denne femte leseren fremmer sin vurdering av boken skriftlig, og som oftest skjer dette i form av en e-post til de andre utvalgsmedlemmene, før det blir att en endelig avgjørelse om vedtak. Endelige vedtak ble inkludert i det påfølgende møtes referat.
Utvalget drøfter alle bøkene med tilnærmet samme grundighet. I noen tilfeller, enten ved sterkt sprik i vurderingene, eller ved et annet særlig moment ved boken, kan diskusjonene trekke ut, eller vedtaksavgjørelse utsettes til neste møte siden boken krever ny lesning. Utvalget mener at denne tilnærmings- og arbeidsmåten er hensiktsmessig, og at den grundige diskusjonen styrker sammenligningsgrunnlaget, klargjør diskusjonene og reduserer behandlingstiden for de mer problematiske titlene.
Utvalget mener at det er vesentlig at vi får tilsendt de fysiske bøkene, da vi skal vurdere dem som helhetlige estetiske verk.
Utvalget har ansvaret for vurderingen av lyrikk for barn og ungdom. Flere av disse bøkene er bildebøker eller er illustrerte. Dette gjør dem utfordrende å vurdere, men vi mener at det er hensiktsmessig at all lyrikk vurderes av samme utvalg. Vi mener at det er vesentlig at dette er med på å fremme lyrikken som sjanger for barneleseren, og at det er viktig at også barn har rett til tilgang på lyrikk som følger sjangerens estetiske muligheter.
De faste medlemmene i utvalget har en kjønnsmessig overvekt av kvinner, mens både suppleant og vara er menn. Gjennomsnittsalderen er ca. 44,5 år. Det yngste medlemmet er 38 år, og det eldste er 49 år. Utvalget består av medlemmer med stor geografisk spredning, og de er bosatt i Alta, Tromsø, Kristiansand og Lom. Vara er bosatt i Oslo, suppleant jobber i Oslo, men ingen i utvalget kommer derifra.
Suppleantordningen har fungert godt. Suppleanten har gitt skriftlige vurderinger og votum. Behandlingen har skjedd kort tid etter utvalgets møte. Dette er hensiktsmessig siden diskusjonen ennå er fersk. For 2019 har 7 bøker blitt sendt til suppleant. Av disse er en overført til prosautvalget, og 4 innkjøpt.
Trender og tendenser
Det er stor variasjon, ekseprimentvilje og sjangermessig spredning i den norske samtidslyrikken. Det finnes både strenge formfullendte samlinger som arbeider innenfor kjente sjangerregistre, og mer eksperimentelle og sjangeroverskridende utgivelser, men de fleste poetene utrykker seg i fire vers. Det er en sterkt narrativ tendens i samtidslyrikken. En tendens er at forfatterne komponerer helhetlige tematiske samlinger, i stedet for samlinger med frittstående enkeltdikt. En myk konseptualisme er tydelig, noe som kommer til utrykk gjennom utforsking av genealogiske perspektiv, og undersøkelser av konkrete steder og historiske tidspunkt – eller også naturvitenskapelige fenomener.
Prosalyrikken har også vært representert i noen få utgivelser, og flere utgivelser går i eksplisitt dialog med andre estetiske uttrykk (musikk, bilder og scenekunst). En samling grenser mot det vitenskapshistoriske essayet, og en annen grenser mot ph.d.-avhandlingers sjangerkarakteristikker. Disse sjangerblandingene kan gi utfordrende vurderingsdiskujoner, men viser samtidig en ekspanderende interesse hos lyrikerne for å tøye, bøye og utfordre den lyriske sjangerens muligheter. Dette er å berømme.
Det er en tydelig tematisering rundt familiære, relasjonelle og intime forhold. Dette er en tematikk som opptar både yngre og eldre poeter, og en kan se en tematisk sentrering som korresponderer med poetenes egne livsfaseerfaringer: barsel, moder- og foreldreskap, aldring og forskjellige sykdomsforhold. Relasjoner som inngås og oppløses, og vold i intime familiære forhold utforskes.
Det er positivt at lyrikk for barn og ungdom fremmes. Særlig positivt vil utvalget trekke fram at det er kommet utgivelser som spesifikt retter seg mot ungdomsgruppen. Noen samlinger bærer preg av en fundert øko-kritisk tenkning, og flere skriver i dialog med generelle tendenser i politikk, samfunnsliv og populærkultur. Industri- og forandringer i arbeidsliv er tema i et par samlinger, og et par samlinger er setter et bestemt geografisk sted som omdreiningspunkt. Kulturmøter tematiseres. Poesien er således både bred og sammensatt, og den går både i eksplisitt og implisitt dialog med sin samtid.
Det er påfallende at den offentlige diskusjonen, og lyrikk-kritikken er nesten fraværende. Svært få av de behandlende bøkene har fått noen offentlig interesse å snakke om.
Det er meldt på 22 gjendiktninger. Gjendiktningene deler seg i tre hovedgrupper: a) antikk og klassisk diktning gjerne gjendiktet av filologer eller etablerte poeter, b) moderne hoved- og referanseverk ofte i serier, og c) samtidslitteratur som har fått stor oppmerksomhet blant kompetente poesilesere i og utenfor poetens hjemland og originalspråk. I disse tilfellene er konsulentuttalelsene fra kompetente språkkyndige uvurderlige, og i noen tilfeller avgjørende for utvalgets avgjørelser.
Flere av gjendiktningene kommer fra andre skandinaviske språk. Selv om det i utgangspunktet kanskje kan synes unødvendig å oversette fra dansk og svensk, mener utvalget at disse utgivelsene er viktige siden de i praksis fører til utveksling, dialog og impulsutveksling innen (nordisk) og norsk poesi. Utvalget mener dessuten at det er en styrke av formidlingsaspektet ved oversatt lyrikk at disse utgivelsene utstyres med for- eller etterord som setter det oversatte verket eller forfatterskapet inn i en sammenheng.
Utvalget ser det som veldig positivt at noen forlag har startet oversettelsesserier av sentral samtidslyrikk. Selv om det er litterære og estetiske gode grunner til at et verk skal foreligge på norsk, vurderer utvalget det nødvendig å følge den språklige konsulentens råd i tilfeller der det påpekes store og til dels graverende feil i oversettelsesarbeidet. Dette bør ses som en henstilling til forlagene at de styrker det formelle kvalitetssikringen av oversettelsesarbeidet.
Vi har hatt flere verk i oversettelse hvor de språklige konsulentene påpeker så store og grove oversettelsesfeil at det har vært vanskelig for oss å se bort i fra disse. Vi vil sterkt understreke ovenfor forlagene at dette arbeidet bør kvalitetssikres før bøkene kommer ut.
Et verk er opprinnelig skrevet på samisk, og omarbeidet til norsk av poeten selv.
Strid
Det har ikke vært strid i mediene på bakgrunn av utvalgets beslutninger i 2019. Derimot har et forlag fremmet en skriftlig kommentar til avgjørelsen vedrørende en gjendikting.
Fakta om påmeldinger og innkjøp/statistikk
Påmeldt | Innkjøpt | Avslått | Formelt avvist | Gjenstår til behandling | |
Totalt | 87 | 63 | 19 | 3 | 2 |
Voksen | 79 | 59 | 17 | 1 | 2 |
Barn og unge | 8 | 4 | 2 | 2 | |
e-bok | 70 | 55 | 12 | 1 | 2 |
Kun p-bok | 17 | 8 | 7 | 2 | |
nynorsk | 21 | 18 | 3 | 0 | |
Debutanter | 13 | 5 | 7 | 1 | |
Kvinner | 32 | 23 | 8 | 1 | |
Menn | 54 | 40 | 11 | 1 | 2 |
Forlag | Påmeldt | Innkjøpt | Avslått | Formelt avvist | |
ARKTISK FORLAG OG KULTURFORMIDLING LARSEN | 1 | 0 | 1 | ||
AUDIATUR BOKHANDEL AS | 2 | 2 | 0 | ||
CAPPELEN DAMM AS | 7 | 7 | 0 | ||
COMMUNICATIO FORLAG AS | 1 | 0 | 1 | ||
DAVVI GIRJI AS | 1 | 1 | 0 | ||
FLAMME FORLAG | 13 | 10 | 3 | ||
FORLAGET OKTOBER AS | 6 | 6 | 0 | ||
FORLAGET RØDT | 1 | 0 | 1 | ||
FORLAGSHUSET I VESTFOLD AS | 1 | 0 | 1 | ||
FORTELLERFORLAGET Finn Valgermo | 1 | 0 | 0 | 1 | |
GIUTBOK.NO AS | 2 | 0 | 2 | ||
GYLDENDAL NORSK FORLAG AS | 4 | 3 | 0 | En tittel gjenstår til behandling | |
H ASCHEHOUG & CO W NYGAARD AS | 5 | 5 | 0 | ||
H E BRAMNESS Hanne Elisabeth Bramness | 4 | 4 | 0 | ||
HEGE VADSTEIN | 1 | 0 | 1 | ||
HEIDI HAVRES EVENTYRHAGE HEIDI HAVRE | 1 | 0 | 1 | ||
KJELL HELGELAND | 1 | 0 | 1 | ||
KOLON FORLAG | 7 | 0 | 0 | ||
LIK FORLAG | 1 | 0 | 1 | ||
NEW SPIRIT TRUDE HELEN HOLE | 1 | 0 | 0 | 1 | |
QUINTANO TRANSLATION AND PUBLISHING | 1 | 0 | 1 | ||
SANNE TEGN FORLAG | 2 | 0 | 2 | ||
SOLUMBOKVENNEN AS | 5 | 3 | 1 | En tittel gjenstår til behandling | |
STIFTINGA DET NORSKE SAMLAGET | 8 | 8 | 0 | ||
TIDEN NORSK FORLAG | 4 | 4 | 0 | ||
VIGMOSTAD & BJØRKE AS | 3 | 2 | 1 | ||
WIGESTRAND FORLAG AS | 2 | 1 | 1 | ||
ZETH FORLAG Kurt Johannessen | 1 | 0 | 1 | ||
Hvor mange forlag totalt | 28 |
Om utvalget
Lyrikkutvalget for åremålsperioden 2019-20 har bestått av Silje Solheim Karlsen, Rita Mundal og Morten Wintervold, med Hans Kristian Rustad som suppleant og Tor Martin Tangerås som vara. Nora Simonhjell har fungert som utvalgsleder.
Utvalget har hatt fem møter for behandling av 2019-bøkene, og har i tillegg hatt e-post korrespondanse ved behov.