Se program og videoopptak fra Nordic Dialogues
Se hele konferansen på video her. Nordic Dialogues fant sted på Vega Scene og Det Norske Teatret i Oslo, 2.-3. desember 2019.
Program
Klikk å titlene i programmet for å se videoopptak, eller gå til vår youtube-kanal for å se alle opptakene samlet.
Dag 1: Lokal kunnskap med global verdi
2. desember kl. 10.00–17.00, Vega Scene, Hausmanns gate 28, Oslo
Hvordan kan vi skape langsiktige, bærekraftige relasjoner i våre lokalsamfunn? Gjennom prosjektet «Inkluderende Kulturliv i Norden» har syv ulike kulturnettverk utforsket metoder for å nå nye grupper. Museer, biblioteker, kulturskoler, kunstnere og kulturorganisasjoner som har deltatt i prosjektet tar oss gjennom både utfordringer og ny lærdom.
Dagen ledes av Nordisk Forum for Interkultur og kunstnernettverket Critical Friends, som har vært et rådgivende organ for de andre nettverkene gjennom hele prosjektet.
Konferansier: Asta Busingye Lydersen
09.00 Registrering
10.00 Kunstnerisk intervensjon
Alexander Montgomery-Andersen
10.15 Velkommen
Silje Eikemo Sande
10:30 Artistic quality and cultural democracy: the importance of creative conversation in a diverse world
Åpningsforedrag ved François Matarasso (med Q&A)
Sted: Teatersalen og sal 1
11.30 Embracing the uncomfortable conversation
Kunstnerisk foredrag av Camara Lundestad Joof
11.50 Lansering av «Actualise Utopia»
Antologi med 10 nordiske bidragsytere
Ved redaktørene Ninos Josef og Kemê Pellicer
12.15 Lunsj
12.15–17.00 Recommendations lab er åpen
Et sted for diskusjoner og arbeid med innkommende anbefalinger, inspirert av de pågående paneldebattene. Ta med ideer, frustrasjoner og innspill og delta i samtalen. Resultater og funn fra laben blir presentert i plenum på dag 2.
13.15 Parallelle panelsesjoner: 3 sesjoner, 3 temaer
Sesjonene er kuratert av Nordisk Forum for Interkultur, med museer, biblioteker, kulturskoler, kunstnere og organisasjoner som har deltatt i prosjektet, samt eksterne bidragsytere.
"In this session, a panel with representatives from the participating networks will discuss and reflect on how inclusive strategies and a more profound awareness of minority perspectives should influence programming and the offerings in terms of the shows, exhibitions, and programmes put on or courses taught. There is often a dissonance between the target audience desires offer and what the institution actually offers in their programme. The panel will discuss why inclusivity should become an everyday practice, rather than a project-based side endeavour."
Panel: Jeannette Ehlers, Critical Friends (DK), Martina Marti, Culture for All (FI), Jamie Johnston, OsloMet (NO), Nina Blom Bussoli, Moderna Museet (SE), Susanne Procopé Ilmonen, Ålands Konstmuseum, Lars-Ole Vestergaard, Århus Musikkskole (DK). Moderator: Ari Gautier
"Do we have the right resources in terms of competence and experiences to fully understand how to programme, communicate and build sustainable relations with minority communities and audiences? In this session, the panel will touch upon aspects of staff, partnerships and collaboration in order to work with intercultural competency. How can clear diversity targets support institutions in their development processes bringing other competences into the decisions? Through collaboration with new groups and institutions in new ways?"
Panel: Iwona Preis, Intercult (SE), Berit Sandholdt Jacobsen, Svendborg bibliotek (DK), Per Odd Bakke, Nasjonalmuseet (NO), Elin Danielsen, Kulturskolen Tromsø (NO), Ninos Josef, Critical Friends (SE). Moderator: Julian Owusu.
3. Outreach / Audiences / Participants
"From audience research, we know that if the audience perceives the cultural offer as relevant, they will come. When narratives and programmes resonate with new audiences, they engage with the institutions that frame them. In this session, the panel will discuss how arts institutions can make use of audience focus in order to create true inclusion. By engaging with target audiences in developing the programmes, institutions ensure larger commitment and impact."
Panel: Julienne Doko, Critical Friends (DK), Ahmad Joumaa, Tønder bibliotek (DK), Mira Haataja, Culture for All (FI), Guðrún Jóna Halldórsdóttir, Islands Nasjonalgalleri (ISL), Sylvia Carlsdotter, Simrishamn Kulturskole (SE). Moderator: Thomas Michael Walle (NO)
14.45 Pause med aktiviteter i Salongen
15.15 Parallelle panelsesjoner: 3 sesjoner, 3 temaer
Sesjonene er kuratert av Critical Friends, et nettverk av kunstnere fra de nordiske landene. De andre deltakerne er museer, biblioteker, kulturskoler, kunstnere og organisasjoner som har deltatt i prosjektet, samt eksterne bidragsytere.
4. Policymaking for sustainable diversity
"A diverse panel consisting of heads of institutions and cultural workers from both public and private sectors are asked to reflect on which policies and structures are necessary to ensure sustainable and continuous labour for diversity in the Nordic art sectors. How can government policies, institutional initiatives and grassroots activity align to create a cohesive cycle of diversity?"
Panel: Samme Raeymaekers, Dansens Hus (NO), Ruth Montgomery-Andersen, National Theatre School of Greenland (GL), Niels Righolt, Center for Kunst & Interkultur (DK), Lara Alessandra Sanna (SE), Michelle A. Tisdel, TrAP (NO), Endre Lindstøl, Larvik kulturskole (NO). Moderator: Fairooz Tamimi (SE)
5. Quality vs Diversity
"This panel will push beyond the discussion of whether diversity comes at the cost of quality. The panel participants will be asked to reflect on how to assess artistic quality when diversity is the main parameter."
Panel: Phyllis Akinyi (DK), Thomas Prestø, Critical Friends (NO), Hilde Ghosh Maisey, TrAP (NO), Anders Rønningen, USN / KILforsk (NO), Meena Rathore (NO). Moderator: Ella Ghosh (NO)
6. A sustainable, diverse arts cycle in the Nordics
"How can we ensure early recruitment, talent development and an arts field prepared to receive, support, fund and hire diverse artists? How can audience development, recruitment, programming and training be designed to intentionally intersect to create sustainable arts cycles for diverse audience and artists?"
Panel: Miriam Haile (NO), Nadia Abraham, Critical Friends (Færøyene), Anusha Andersson, Historieberättarna (SE), Per Odd Bakke, Nasjonalmuseet (NO), Sunniva Sjøstad Hovde, KILforsk (NO), Alexander Montgomery-Andersen, Critical Friends (GL), Maija Lummepuro, Ministry of Education and Culture (FI), Osiel Ibáñez, Stockholm University of the Arts (SE). Moderator: Ninos Josef, Critical Friends (SE)
16.45 Oppsummering av dagen
Ledet av Critical Friends og Nordisk Forum for Interkultur
20.00 Konferansemiddag på Månefisken
Sted: Månefisken, Sagveien 23 A, Oslo
Dag 2: Lederskap og makt
3. desember, kl. 10.00-16.00, Det Norske Teatret, Kristian IVs gate 8, Oslo
Vi må snakke om lederskap og makt i kulturlivet, på lokalt, nasjonalt og nordisk nivå. Det gjelder både hvem som har makt i kulturlivet, og hvordan makten fordeles. Hvem bestemmer hva som er kunstnerisk kvalitet? Er det på tide å tenke annerledes?
På konferansens andre dag vil vi også diskutere sammenhengen mellom politikk, identitet og kultur, og hvordan rasisme og diskriminering påvirker kulturlivet. Hvordan kan personer i lederposisjoner bli klar over sine blindsoner?
Konferansier: Asta Busingye Lydersen
09.00 Registrering
10.00 Tabanka: Progress
Kunstnerisk åpning
10.15 Velkommen
Kristin Danielsen, Direktør, Norsk kulturråd
Mikael Höysti, Leder av avdelingen for Kultur og ressurser, Nordisk Ministerråd
10.30 Recap og resultater fra dag 1
Niels Righolt, Nordisk Forum for Interkultur
10.45 Inclusive leadership and diverse allocation of power
Foredrag av Abid Hussein, Mangfoldsdirektør, Arts Council England
11.30 Kaffepause
11.45 Appeller ved
Trine Skei Grande, Norges Kultur- og likestillingsminister
Ulf Dernevik, Politisk sakkyndig, Det svenske Kulturdepartementet
12.00 Refleksjoner og anbefalinger fra prosjektet «Inkluderende kulturliv i Norden»
Samtale med prosjektleder Silje Eikemo Sande, Thomas Prestø (Critical Friends), Simon Strömberg (Kulturrådet, Sverige) ledet av Kristin Danielsen (Norsk kulturråd)
12.45 Julienne Doko: Mémoires Perdues (Lost Memories)
Kunstnerisk intervensjon.
13.00 Lunsj
14.00 The Genesis of Effective Power: Make Space so I Can Represent Myself, so We Can Make History
Foredrag av Dr. Gladys M. Francis, professor ved Georgia State University (USA)
14.30 Conversation on the making of the anthology Actualise Utopia
Monica Ifejilika, Ninos Josef og Kemê Pellicer i samtale med Asta Busingye Lydersen
15.00 This Is What Happens When We Embrace Diversity and Equity Effectively
Dr. Gladys M. Francis og Critical Friends i samtale med publikum.
15.40 Art Lab: UNESCO's initiatives related to the arts and social inclusion
Amina Hamshari, Program spesialist, Sector for Social and Human Sciences, UNESCO
15.50 Oppsummering av konferansen ved Kristin Danielsen (Direktør, Norsk kulturråd)
16.00 Teaterbaren åpner (program slutt)
Påmelding
Påmeldingsfrist: 25. november 2019
Konferansen er nå fulltegnet.
Kontakt anita.eik@kulturradet.no for spørsmål om din påmelding.
Priser
En dag: 1700,-
Begge dager: 2400,-
Pris for kunstnere og studenter:
En dag: 300,-
Begge dager: 600,-
Prisene inkluderer lunsj og annen servering i løpet av dagen.
Prisene inkluderer ikke reise og overnatting.
Reise, overnatting og transport
Overnatting og reise ordner du selv.
Reise til Oslo
Tog og buss: Vi anbefaler å reise miljøvennlig så langt det lar seg gjøre. Se mer informasjon på vy.no.
Fly: Nærmeste flyplass er Gardermoen. Derfra kommer du til sentrum med Vy eller Flytoget.
Komme seg til konferanselokalene
Både Vega Scene (Hausmanns gate 28) og Det Norske Teatret (Kristian IVs gate 8) ligger sentralt i Oslo. Se ruter.no for informasjon om buss og trikk i sentrum.
Hotell
Vi har holdt av noen rom til redusert pris på Clarion Hotel The Hub. Kontakt Anita Eik på anita.eik@kulturradet.no for booking. Pris: 1850,- per natt for dobbeltrom. Du kan også skaffe et sted å overnatte på egen hånd.
Strømming, sosiale medier og app
Deler av konferansen vil bli strømmet direkte på Kulturrådets nettsider.
Bilder og oppdateringer blir lagt ut på Kulturrådets Facebook-side.
Informasjon om Kulturrådets konferanse-app kommer senere.
Språk og tolking
Konferansens offisielle språk er engelsk. Derfor er tittel og påmeldingskjema på engelsk.
På dag 1 vil programmet hovedsaklig foregå på engelsk. På dag 2 vil det være tolking mellom de nordiske språkene norsk, svensk, dansk, finsk og islandsk, samt til og fra engelsk.
Velg hvilket eller hvilke språk du foretrekker i påmeldingsskjemaet.
Presseakkreditering
Vi ber også presse om å melde seg på gjennom påmeldingsskjemaet. I feltet Faktura skrives «Presseakkreditering + navn på medium du er på oppdrag for».
Spørsmål om presse og akkreditering kan rettes til frida.rusnak@kulturradet.no.