Vedtaksliste for søknader til 2. desember 2020
Tilbake til 2021 (Alle)Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 303 søknader om tilskudd til 3 480 konserter. Utvalget og rådet gav 116 tilskudd til 1 342 konserter.
Om ordningen
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Ordningen stimulerer til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon og gjør at publikum årlig kan oppleve et stort antall kvalitetskonserter over hele landet. Tilskudd gir musikere og musikkensembler profesjonelle rammer og mulighet for utvikling. Søkere er profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre.
Utvida rammer
På grunn av koronasituasjonen har rammene på ordningen ifbm de tre siste søknadsfristene vært midlertidig utvidet til også å inkludere ulike typer kunstnerisk fordypningsarbeid som er relevant for ordningen. I tillegg til konsert- og turnévirksomhet kunne det søkes om tilskudd til
- utvikling og kuratering av programmer og produksjoner
- materialutvikling, arrangering og annen musikalsk tilrettelegging og skaping av kunstnerisk materiale
- innøving, preproduksjon og konsertvirksomhet.
Det kunne ikke søkes om tilskudd til ovennevnte aktiviteter isolert. Alle søknader måtte inneholde konsert- og turnévirksomhet.
Stimuleringsmidler til ordningen
Tilskuddsordningen ble i november 2020 og i januar 2021 tilført til sammen 11 millioner kroner, som del av regjeringens stimuleringsordning for kulturlivet under koronapandemien. Kr 6 millioner ble fordelt til søknader som kom inn til fristen 2. september, mens de resterende kr 5 millioner ble fordelt til søknader som kom inn til fristen 2. desember (denne søknadsrunden).
Tall i søknader og tildelinger
Ekstraordinært mange søknader
Det kom inn ekstraordinært mange søknader i denne søknadsrunden. Med 303 søknader var søknadsantallet bortimot doblet sammenlignet med tilsvarende søknadsrunde i 2020. På grunn av de tildelte stimuleringsmidlene var det likevel mulig å opprettholde en noenlunde vanlig tildelingsprosent (38%).
Sjangerfordeling
Søknader og tildelinger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søknader | Tildelinger | Tildelingsprosent av totalt antall søknader | Tildelingsprosent innen hver sjanger |
Jazz/impro | 92 | 35 | 30% | 38% |
Klassisk/samtid | 64 | 24 | 21% | 38% |
Populær | 90 | 26 | 22% | 29% |
Tradisjon | 36 | 24 | 21% | 67% |
Verden | 13 | 5 | 4% | 38% |
Vokal | 8 | 2 | 2% | 25% |
Totalsum | 303 | 116 | 100% |
Som vanlig kom det samlet inn flest søknader innen jazz/impro- og populærmusikkfeltet, etterfulgt av klassisk/samtid. Det store antallet søknader har ikke påvirket hvordan søknadene fordeler seg mellom de ulike sjangerkategorien i særlig grad, sammenlignet med før. Samtidig var andelen populærsøknader og tradisjonssøknader noe høyere enn vanlig.
Fylkesfordeling
Det kom inn søknader fra, og det ble gitt tilskudd til, søkere fra alle landets fylker. Flest søknader kom fra Oslo, Vestland, Viken og Trøndelag. Søknadsmaterialet gir likevel et bilde av aktive utøvermiljøer i store deler av landet.
Kjønn
Fordelingen kvinnelige og mannlige utøvere var i søknadsmaterialet og tildelingene på rundt 35% kvinner og 65% menn. Mens det innen klassisk/samtidfeltet og tradisjonsfeltet var noenlunde lik andel kvinner og menn, var andelen kvinner betydelig lavere innen jazz/impro- og populærfeltet (ca 80% menn og 20% kvinner). Det må på den andre siden påpekes at det særlig innen populærfeltet er mange kvinnelige artister og frontfigurer.
Konserter i Norge og utlandet
Under koronapandemien er det søkt om og gitt tilskudd til langt færre konserter i utlandet enn før. Det ble bevilget tilskudd til totalt 1 342 konserter, hvor ca 85% er planlagt gjennomført i Norge og 15% i utlandet. Til sammenligning fordelte konserter i Norge og utlandet seg i 2019 på ca 60 prosent i Norge og 40% i utlandet.
Høye søknadsbeløp og utvidet aktivitet
Mange søkere inkluderer mer innøving og preproduksjon i søknadene sine enn vanlig. Dette gir seg utslag i relativt mange høye søknadsbeløp i tildelingsrunden, sammenlignet med før koronapandemien. 36 av søkerne inkluderte dessuten ulik type kunstnerisk fordypningsarbeid i søknaden sin, muliggjort av de utvidede rammene på ordningen. Utvalget prioriterte tilskudd til 15 av disse søkerne.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
Utvalget tok i behandlingen av søknadene utgangspunkt i koronasituasjonen slik den fremstod på søknadstidspunktet. De vurderte søknadene ut fra ordningens generelle retningslinjer og de utvida rammene på ordningen. Det ble tatt hensyn til redusert inntektsgrunnlag for mange ifbm koronapandemien, og konsertvirksomhet i Norge ble også sterkere vektlagt enn før, jf utlysningen. Det ble videre lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var
- musikalsk profil
- kunstnerisk utvikling
- formidlingsvolum
- gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- besetning og størrelse
- hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- turnérutens geografiske profil
- mangfold i uttrykk, sjanger, bakgrunn, alder, kulturuttrykk, kjønn, m.m.
- utøveres ulike ressursbehov
- utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
- prosjekts og budsjettets realisme
- god turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv
Mange og gode søknader på en presset avsetning
Det befant seg mange gode søknader i dennne tildelingsrundens store søknadsbunke. Særlig tradisjonsmusikkfeltet utmerket seg med mange gode søknader, og endte med en tildelingsprosent på 67%. Til tross for tilførsel av stimuleringsmidler var presset på ordningen stort, og utvalget måtte prioritere hardt for å holde seg innenfor den økonomiske rammen.
Utvalget merket seg at på samme måte som i 2020, hadde mange søkere hatt mer tid enn vanlig til å reflektere rundt eget arbeid og jobbe godt med søknadene. Mange søknader inneholdt gode beskrivelser av planlagte programmer og prosjekter.
Mindre mobilitet
Koronasituasjonen har gjort utøverfeltet mindre mobilt. Også i denne søknadsrunden var planlagte turnéruter mindre omfattende, og enkelte søknader gjaldt også konsertserier på ett og samme sted. Normalt har ofte turnerende prosjekter blitt prioritert fremfor utøver-konsertserier. Men under den nåværende situasjonen, der alle blir oppfordret til å unngå unødvendige reiser, ble det naturlig for utvalget å også prioritere noen av disse.
Konserter i utlandet
Selv om konserter i Norge nå vektlegges i større grad enn før koronapandemien, prioriterte utvalget fortsatt å gi enkelte tilskudd til konserter som er planlagt i utlandet. Tilskudd til konserter i utlandet ble særlig gitt dersom de var litt frem i tid, og/eller dersom søker begrunnet behovet og reflekterte over risikofaktorene knyttet til gjennomføring under en pandemi.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 303
Søknadssum: 48 846 754
Antall tildelinger: 116
Tildelingssum: 13 694 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.12.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 17. - 19.2.2021
-
Vedtak i ekstraordinært rådsmøte: 15.3.2021
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|