Om søknadsrunden
Kulturrådet har denne runden gitt tilskudd til en rekke tverrfaglige prosjekter, arrangementer, festivaler og arenaer over hele landet. 46 søknader ble behandlet, med et samlet søknadsbeløp på ca 14,7 millioner kroner. Til sammen er 25 prosjekter prioritert for tilskudd, og det er gitt bevilgninger på til sammen ca 3,8 millioner kroner. Av dette kommer 2 millioner kroner fra ekstraordinære stimuleringsmidler bevilget til Kulturfondet for 2021, for å avhjelpe konsekvensene av covid-19-pandemien og smittevernstiltakene.
De ekstraordinære midlene er fordelt til 14 prosjekter, arrangementer og festivaler som skjer i 2021. Hovedtyngden av stimuleringsmidlene går til nye kunstnerdrevne initiativer og prosjekter.
Utvalget har særlig hatt et blikk for aktører som faller utenfor kompensasjons- og stimuleringsordningene for kulturfeltet.
Den geografiske fordelingen på søknadsbunken er preget av en sterk sentrering i hovedstadsområdet og i Viken, og få søknader fra Innlandet, Agder, Rogaland, Troms og Finnmark. Dette er i og for seg en ganske normal fordeling i Kulturfondssammenheng, men tverrfaglige tiltak har i tidligere runder hatt et bredere og mer representativt nedslagsfelt enn i denne runden.
Det er flest søknader i prosjektkategorien (20), med kategorien festivaler og arrangementer på andre plass (16), deretter arenautvikling og arrangørstøtte (hhv. 5 og 3 søknader). Dette er en endring sammenlignet med de siste par årene, hvor både festival/arrangementskategorien og arenautviklingskategorien har vært sterkere representert enn prosjektkategorien.
Søknadsbunken er preget av en god blanding av kjente aktører og tilskuddsmottakere, og flere nykommere som ikke har henvendt seg til denne ordningen tidligere.
Søknadsrunden er for øvrig preget av en rekke gode prosjekter og tiltak som i høy grad oppfyller ordningens målsettinger. Dette er en svært positiv utvikling som Kulturrådet har sett over tid, og som tyder på at ordningen nå forstås bedre i feltene og at flere aktører ser potensialet og utviklingsmulighetene som ligger i flerkunstnerisk programmering og i tverrkunstneriske og tverrfaglige samarbeid. Samtidig bidrar denne positive utviklingen til et økende press på budsjettrammen for ordningen. Det tydeligste spenningsforholdet i den sammenheng, finnes mellom målsettingen om å bidra til å etablere nye organisatoriske strukturer og arenaer, og målsettingen om å bidra til prosjektbaserte, tidsavgrensede tverrfaglige samarbeid.
Tverrfaglige prosjekter
20 av søknadene er i prosjektkategorien, med et samlet søknadsbeløp på ca kr 4,3 millioner. Prosjektkategorien er den mest mangslungne i ordningen, og profilen på type søknader kan være svært ulik fra runde til runde. Det er ofte også stor bredde i prosjektene, både når det gjelder organisering/utforming, størrelse/omfang, tematikk, grad av tverrfaglighet og samarbeidspartnere, og i grad av profesjonalitet og realisme.
Mange av søknadene i denne runden er svært solide – godt begrunnede og forankrede, og med reflekterte redegjørelser omkring kontekst, behov og planer for videre utvikling. Utvalget merker seg særlig en gledelig tendens hvor søkere i sterkere og sterkere grad fremmer prosjekter som treffer presist på ordningens ambisjon om å stimulere til tverrfaglig samarbeid, forsøksvirksomhet og kunnskaps- og metodeutvikling som styrker kunstens rolle i samfunnet og sektorens nedslagsfelt og endringskraft.
I denne runden finnes også flere prosjekter som i tillegg bidrar til større bredde og mangfold i kultursektoren og blant deltagere/brukere av kunst og kultur i ulike sammenhenger.
Festivaler, arrangementer og arrangører
16 av søknadene gjelder ulike festivaler og kulturarrangementer, inkludert flere fagseminarer, med et samlet søknadsbeløp på ca kr 5 millioner. Arrangementene spenner svært bredt, fra flerkulturelle mønstringer til samtidskunstfestivaler, kulturpolitiske fagkonferanser og -symposier. En god del har mottatt tilskudd jevnt over en årrekke, og tilhører en rimelig stabil portefølje av festivaler/mønstringer og seminarer/konferanser som forvaltes av faglig utvalg for tverrgående ordninger. Andre arrangementer er engangstiltak.
For øvrig var det også en god del nye søkere i arrangementsbunken. Flere av disse arrangementene har en skeiv kultur-profil, og flere knytter seg opp mot Skeivt kulturår 2022.
I sine prioriteringer har fagutvalget vært opptatt av publikumsutvikling, reell tverrfaglighet og/eller flerkunstnerisk forankring, profesjonalitet, gjennomføringsevne og geografisk fordeling.
Symposiet “The only lasting truth is Change" i regi av Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) kan også trekkes frem som et sterkt og interessant prosjekt. Det internasjonale symposiet har fokus på fremtidige scenario for kunst og teknologi, og stiller spørsmål omkring flere forhold: Hvordan påvirker den akselererende teknologiske utviklingen måten vi tenker på, ser verden rundt oss og kommuniserer på? Hvilke nye økonomiske strukturer og maktforhold dannes og hvordan utfolder de seg? Hvordan skal kunstens nyskapende avdekkende og frigjørende roller utspille seg i den nye verden? Arrangøren inviterer en rekke norske og internasjonale kunstnere til å tenke ut nye mulige fremtidige scenarioer og utvikle ideer til nye modeller for kunstproduksjon og presentasjon, som forholder seg til varige samfunnsutfordringer som klimakrise, pandemi, økonomiske forskjeller, by- og landkonflikter, immigrasjon, rasisme og overvåkning.
Prosjekter med relevans for målgruppen barn og unge
Prosjekter og tiltak med relevans for målgruppen barn og unge er godt representert i en runde med såpass få søknader totalt sett, og til sammen 10 av 44 søknader kan regnes i denne kategorien.
Det var 5 søknader om kulturarrangementer for målgruppen (Stoppested Verden og Glokale stemmer er omtalt ovenfor), to prosjekter med målsetting om å involvere målgruppen i deltagende kunstproduksjon (Livskunst og Multiverksted – kreativ fremtidsworkshop og digital landsby), og tre arrangementer/prosjekter med målsetting om å øke kompetansen for profesjonelle kunstnere og kulturarbeidere som skal arbeide med målgruppen.
Stoppested Verden, Norges største internasjonale kunst- og kulturfestival for barn og unge, ble prioritert for en økning i tilskuddsnivå. Festivalen har vært støttet av Kulturfondet omtrent siden oppstarten for 10 år siden, og utvalget regner den som den sterkeste av de nasjonale plattformene for denne målgruppen. Festivalen evner å være en tilgjengelig og inkluderende plattform, samtidig som de programmerer seriøst, solid og kunstfaglig utfordrende for målgruppa. Festivalen viste stor endrings- og gjennomføringsvilje da festivalen i 2020 måtte avlyses, og gjennomførte en rekke mindre pop-up-arrangementer i offentlige rom utover høsten.
Det ble også gitt arenautviklingstilskudd til prosjektet Lydhør – Kunstarena for de minste barna i Kongsgården. Lydhør er et kunstnerisk forskningssamarbeid, som foregår i samarbeid mellom ReMida - senter for kreativ gjenbruk/Svartlamoen kunst- og kulturbarnehage, samt forskere ved Dronning Mauds Minne Høgskole, og ulike kunstarenaer i Trondheim. Gjennom verkstedarbeid sammen med barnehagenes barn og pedagoger utforsker kunstnere/forskerne ulike former for samspill som utvikler både kunst og kunnskap om små barns perspektiver og særlige væremåte i møte med kunst.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 46
Søknadsbeløp: kr 14 689 838
Antall tildelinger: 25
Tildelingsbeløp: kr 3 868 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.3.2021 kl. 13:00
-
Vedtak i faglig utvalg for tverrgående ordninger: 19. - 20.5.2021
-
Vedtak i rådsmøte: 16. - 17.6.2021
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|