Vedtaksliste for søknader til 3. juni 2020
Tilbake til 2020 (Alle)Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 136 søknader om tilskudd til 1 068 konserter. Utvalget besluttet å gi 45 tilskudd til 480 konserter.
Om ordningen
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Ordningen stimulerer til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon og gjør at publikum årlig kan oppleve et stort antall kvalitetskonserter over hele landet. Tilskudd gir musikere og musikkensembler profesjonelle rammer og mulighet for utvikling.
Søkere er profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre. Tilskuddsordningen rommer alt fra mindre turnéprosjekter til mer omfattende virksomhet med behov for langsiktige tilskudd over ett eller flere år.
På grunn av koronasituasjonen var rammene på ordningen i denne søknadsrunden midlertidig utvidet til også å inkludere ulike typer kunstnerisk fordypningsarbeid som er relevant for ordningen. I tillegg til konsert- og turnévirksomhet kunne det nå søkes om tilskudd til:
- Utvikling og kuratering av programmer og produksjoner.
- Materialutvikling, arrangering og annen musikalsk tilrettelegging og skaping av kunstnerisk materiale.
- Innøving, preproduksjon og konsertvirksomhet.
Det internasjonale klubb- og konsertmarkedet er viktig for svært mange musikere, og konserter i både Norge og utlandet har blitt støttet på ordningen. Etter koronautbruddet har muligheten til å spille på internasjonale arenaer blitt dramatisk redusert. Desto flere musikere opererer nå på det norske konsertmarkedet. I utlysningen til denne søknadsrunden stod det at konsertvirksomhet i Norge ville blir sterkere vektlagt enn tidligere. Men også før koronapandemien ble virksomhet i Norge særlig vektlagt i den samlede prioriteringen.
Tall i søknader og tildelinger
Sjangerfordeling:
Søknader og tildelinger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søknader | Tildelinger | Tild.% av totalt antall | Tild.% innen hver sjanger |
---|---|---|---|---|
Jazz/impro | 31 | 9 | 20 % | 29 % |
Klassisk/samtid | 44 | 17 | 38 % | 39 % |
Populær | 35 | 9 | 20 % | 26 % |
Tradisjon | 16 | 5 | 11 % | 31 % |
Verden | 7 | 4 | 9 % | 57 % |
Vokal | 3 | 1 | 2 % | 33 % |
Totalsum | 136 | 45 | 100 % | 33 % |
Fylkesfordeling:
Det kom inn søknader fra 10 fylker med Oslo, Vestland og Viken som fylkene med størst søknadsantall. Tilskudd ble gitt til søkere fra ni fylker.
Konserter i Norge og utlandet:
Konsertvirksomhet i Norge ble i denne søknadsrunden sterkere vektlagt enn tidligere. Med delvis stengte grenser og mange røde og gule land, ble også en overvekt av Norges-konserter et ganske naturlig og forventet utfall. Av de 480 konsertene det ble gitt tilskudd til, skulle 90% gjennomføres i Norge.
Kjønnsfordeling:
Fordelingen kvinnelige og mannlige utøvere var i både søknadsmaterialet og i tildelingene på henholdsvis 32% og 68%. Mens det innen klassisk/samtidfeltet var noenlunde lik andel kvinner og menn, så var andelen kvinner betydelig lavere innen jazz/impro- og populærfeltet (88% menn og 12% kvinner innen populær). Det må samtidig påpekes at det innen populærfeltet er mange kvinnelige artister og frontfigurer.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
Mange gode søknader
Det kom inn mange gode søknader, og søknadsrunden utmerket seg med mange godt gjennomarbeida prosjektbeskrivelser. Utvalget måttet prioritere hardt for ikke å overskride de stramme økonomiske rammene på ordningen.
Hva ble vektlagt i vurderingen?
Jf over, var rammene på ordningen midlertidig utvidet ifbm denne søknadsrunden pga koronapandemien. I tillegg til konsert- og turnévirksomhet kunne man søke om tilskudd til ulike typer kunstnerisk fordypningsarbeid som er relevant for ordningen. Det ble tatt hensyn til redusert inntektsgrunnlag for mange i vurderingen av søknadene, og konsertvirksomhet i Norge ble sterkere vektlagt enn før.
For øvrig ble ordinære vurderingskriterier lagt til grunn, med særlig vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var:
- Musikalsk profil
- Kunstnerisk utvikling
- Formidlingsvolum
- Gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- Besetning og størrelse
- Hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- Turnérutens geografiske profil
- Sjangermessig mangfold
- Utøveres ulike ressursbehov
- Utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
- Prosjekts og budsjettets realisme
- God turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv
Refleksjon rundt korona
Særlig for 2020-aktivitet var vurdering av gjennomførbarhet sett opp mot koronasituasjonen sentral. Utvalget tok utgangspunkt i koronasituasjonen slik den fremstod på søknadstidspunktet. Mange av søkerne hadde synliggjort hvordan de forholder seg til koronasituasjonen - dette både med tanke på smittevern ifbm valg av konsertlokaler, valg av utøvere og geografisk valg av konsertsted. Men mange hadde også unnlatt en slik synliggjøring. Realismen kunne i flere prosjekter likevel la seg vurdere ut fra karakter og omfang.
For 2021 var det på søknadstidspunktet noe mer optimisme knyttet til gjenåpning av samfunnet, noe som også gjenspeiles i søknadene og i tildelingene.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 136
Søknadssum: 15 721 050
Antall tildelinger: 45
Tildelingssum: 4 242 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.6.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 1.9.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 23. - 24.9.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|