Vedtaksliste for søknader til 3. mars 2020
Tilbake til 2020 (Alle)Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 152 søknader om tilskudd til 1 595 konserter. Utvalget besluttet å gi 49 tilskudd til 552 konserter.
Om ordningen
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Ordningen stimulerer til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon og gjør at publikum årlig kan oppleve et stort antall kvalitetskonserter over hele landet. Tilskudd gir musikere og musikkensembler profesjonelle rammer og mulighet for utvikling.
Søkere er profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre. Tilskuddsordningen rommer alt fra mindre turnéprosjekter til mer omfattende virksomhet med behov for langsiktige tilskudd over ett eller flere år.
Konserter og turnéer som foregår både i Norge og i utlandet støttes, men aktivitet i Norge blir særlig vektlagt. Sammenlignet med mange andre land er publikumsgrunnlaget i Norge nokså lite og spredt over et langstrakt land. Dette gjør turnering kostnadskrevende, særlig for større ensembler. Det internasjonale klubb- og konsertmarkedet er viktig, men har en relativt svak økonomisk yteevne. Tilskuddsordningen for musikere og musikkensembler gjør det mulig for musikere og artister å gjennomføre flere spilleoppdrag og å nå ut til et større publikum i Norge og i utlandet.
Tall i søknader og tildelinger
Sjangerfordeling:
Søknader og tildelinger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søkn. | Tild. | Tild.% av totalt ant. tild. | Tild.% innen hver sjanger |
---|---|---|---|---|
Jazz/impro | 42 | 12 | 24 % | 29 % |
Klassisk/samtid | 23 | 8 | 16 % | 35 % |
Populær | 53 | 15 | 31 % | 28 % |
Tradisjon | 17 | 10 | 20 % | 59 % |
Verden | 13 | 2 | 4 % | 15 % |
Vokal | 4 | 2 | 4 % | 50 % |
Totalsum | 152 | 49 | 100 % | 32 % |
Fylkesfordeling:
Det kom inn søknader fra alle 11 fylker med Oslo, Trøndelag, Vestland, Rogaland og Viken som fylkene med størst søknadsantall. Tilskudd ble gitt til søkere fra åtte fylker.
Konserter i Norge og utlandet:
Av de 552 konsertene som det ble gitt tilskudd til, skulle 71% gjennomføres i Norge og 29% i utlandet. Andelen konserter i Norge var i denne tildelingsrunden betydelig høyere enn ved forrige tildeling (66%), og også sammenlignet med tildelingene i 2019, som samlet var på ca 60%. Det forholdsmessig økte antallet tildelinger til konserter i Norge kan delvis ha sammenheng med at utvalget nå i økende grad vurderer turnéplaner ut fra et kostnads- og klimaperspektiv. Et annet delvis sammenfallende moment kan være det store presset på ordningens avsetning, som i flere tilfeller gjør avgrensning opp mot konserter i utlandet til en naturlig prioritering. I tillegg må det tillegges noe tilfeldighet i at prosjekter med større andel konserter i Norge ble prioritert i denne tildelingsrunden.
Kjønnsfordeling:
Blant utøverne i søknadene var det samlet sett 69% menn og 31% kvinner. I tildelingene var det 65% menn og 35 % kvinner. Mens det innen klassisk/samtidfeltet var noenlunde lik andel kvinner og menn, så var andelen kvinner betydelig lavere innen jazz/impro- og populærfeltet (83% menn og 12% kvinner innen populær). Det må samtidig påpekes at det likevel for eksempel innen populærfeltet er mange kvinnelige artister og frontfigurer.
Konserthonorarer:
68% av søkerne benyttet seg i søknadens budsjett av konserthonorarer tett opp mot Creos anbefalte minstesats på 4 545 kroner. Konsertmarkedet er ikke regulert av noen tariffavtale, men Creos satser for musikerhonorarer har de siste årene for mange blitt en mal for hva som er et akseptabelt minstehonorar. Søkere til ordningen bes om å svare på om utgiftene til honorarer avviker fra gjeldende satser i sine søknadsbudsjetter.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
Søknadene ble behandlet som før
Søknadene som kom inn ved fristen 3. mars ble, til tross for koronasituasjonen, behandlet på bakgrunn av den foreliggende søknaden og forutsetningene som gjaldt på søknadstidspunktet. De som mottok tilskudd har grunnet koronasituasjonen anledning til å utsette, endre og omdisponere, jf info på ordningens nettside.
Hva ble vektlagt i vurderingen?
I vurderingen av søknadene ble det særlig lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var:
- Musikalsk profil
- Kunstnerisk utvikling
- Formidlingsvolum
- Gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- Besetning og størrelse
- Hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- Turnérutens geografiske profil
- Sjangermessig mangfold
- Utøveres ulike ressursbehov
- Utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
- Prosjekts og budsjettets realisme
- God turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv
Stort press på avsetningen
Det er stort press på avsetningen til Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler, og utvalget måtte også i denne tildelingsrunden foreta harde prioriteringer for ikke å sprenge de økonomiske rammene på ordningen. Som vanlig var det flere enn de innvilga prosjektene som var støtteverdige.
Kirkemusikk
I 22 av søknadene var kirker konsertarenaer og/eller repertoaret/tekstmaterialet var knyttet til kirken. Utvalget hadde et særlig blikk på disse søknadene, grunnet denne ordningens økte ansvar for kirkemusikkfeltet etter at kirkemusikkordningen ble lagt om. Det ble gitt tilskudd til åtte av disse søkerne. Flere av søkerne er utøvere som også mens kirkemusikkordningen eksisterte sannsynsligvis ville søkt Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 152
Søknadssum: 15 611 864
Antall tildelinger: 49
Tildelingssum: 4 328 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.3.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 11.5.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 10. - 11.6.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|